Ta in EN häst från hagen

Sv: Ta in EN häst från hagen

en sluss är ingen stor kostnad. om du pratar med dina stallägare och förklarar ditt problem och erbjuder dig själv att fixa slussen, så skulle iallafall inte jag, om jag var stallägaren, tacka nej! slussen behöver som sagt inte kigga på samma ställe som den "riktiga" ingången och inte användas alls om det inte behövs. jag tycker att det är en liten kostnad som ger mycker större säkerhet. helt klart värt det!

Huntress skrev:
jemeni skrev:
:confused: :confused:
Gå ut och hämta hästen led bort den till grinden och led ut den genom grinden. :idea:
Eller har ni monster hästar?
QUOTE]

Precis min tanke!!! ;)

Mvh Huntress
Det är inte det det handlar om. Det är den egna osäkerheten. Jag har varit där själv. När man har en ranglåg häst och de andra står och tränger vid grinden och där man samtidigt inte kan ge sin ranglåga häst stöd utan står där som två myror och har svårt att planera hur man skall ut. Du har fått bra råd ovan. Ville bara säga att det går med övning och att du och din häst blir trygga ihop. Bort med de andra :devil: bara..markera. Lär dej greppen med grinden så ni kommer rätt. Det löser sej. Lycka till!!!!! :cool:

Tack för att du förstod... Självklart handlar det inte om monsterhästar, det är JAG som är osäker. Men jag hoppas det löser sig och att jag blir säkrare ju fler gånger det är jag som tar hand om in - och utsläpp. Ägaren brukar ta flera hästar i taget, men jag har bestämt mig för den långsamma metoden - en häst i taget. Blir säkrast så.

Det är en sak att hämta sin häst på tider då inga hästar förväntar sig att få komma in och äta. Är det däremot insläpp för alla så råder jag dig att ta in dem i den ordning de radar upp sig vid grinden (rangordning). Att försöka tråckla ut en ranglåg häst i det läget kan bli mycket farligt. Utsläpp är ju som regel inga problem, där får man i stället ta hänsyn till vem som kan släppas ut först respektive den som kan bli lämnad sist kvar i stallet utan att riva inredningen.

/My

om hästen är rädd för tråden undrar jag varför? har den anledning att vara det?

vissa hästar tycker ju "knäppandet" är äckligt men kan man inte stänga av elen medans man hämtar dem då?

hästmyran skrev:
Sätt på dig hjälm och handskar åtminstone första gångerna .

Det räcker inte med att skriva åtminstone , det skulle inte falla mig in att gå in i en hage (speciellt inte med flera hästar) utan hjälm!

*pilturs matte* skrev:
om hästen är rädd för tråden undrar jag varför? har den anledning att vara det?

vissa hästar tycker ju "knäppandet" är äckligt men kan man inte stänga av elen medans man hämtar dem då?

Jag stänger alltid av elen men det beror ju på att det är två hästar där och jag alltid hämtar båda , men sen får jag ju ett jävla krångel med det krångliga stängslet när elen ska på igen..
:D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 467
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30