Ta föl på shettis med eksem.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kritos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 397

Kritos

Trådstartare
Jag har en liten shettisdam som jag funderat på att ta ett föl efter. Men är det så lämpligt
med tanke på hennes sommareksem?

Hon är världens underbaraste lilla varelse och jag skulle så gärna vilja ha ett föl efter henne.

Vad säger ni som har lite mer kunskap inom avel?

Personligen anser jag att man avlar inte på varesig eksem eller spatt eftersom det finns alltid risk för att det går i arv. Vill du verkligen chansa att fölet får eksem det med, trots att du vet vilket lidande det medför?

Kan bara hålla med. Skulle inte heller vilja avla på ett sto med sommareksem med tanke på ärvbarhet. Eksemston kan ju oftast inte leva "vanliga" liv på sommaren utan behöver behandlas på speciellt sätt och det är kanske inget vidare med tanke på fölet.

Hur ärftligt är det egentligen? Finns det någon forskning?
Det måste vara många som avlar på eksemhästar, med tanke på att
det bara blir fler och fler. Eller har myggen/knotten blivit giftigare.

Var det verkligen så här mycket eksemhästar för tio-femton år sedan? Det verkar
som om var och varannan häst har nån form av allergi nu för tiden. Eller har jag bara varit
lyckligt ovetande?

Oj! Det blev lite rörigt.

Nej, jag tycker inte att det är lämpligt! Tycker att det finns så många "friska" ston som man kan avla på i stället! :)

Nej, det är nog kanske inte så smart. Men det hade varit roligt med ett föl efter henne. Finns det ingen statestik eller riktlinjer när det gäller eksem på shettisar?

Eksem, eller man- och svansskorv som det i det här fallet kallas, står på Svenska hästavelsförbundets defektlista för avel. Det betyder att hingstar med eksem skall kasseras ur aveln. Naturligtvis är det lika illa att avla på ett sto med eksem, men det är alltid upp till stoägaren.

Jag tycker definitivt inte att du ska avla på ditt sto, tänk på att du sätter ett föl till världen som riskerar ett livslångt lidande!

/Erica

Men hingstar och ston som själv inte har eksem, men som ploppar ut hästar med eksem. Kasseras de också?

Inom shetlandsaveln har minst en hingst kasserats pga att den lämnat många eksemavkommor.
När det gäller ston är det stoägarens ansvar att ta stoet ur avel, om hon lämnar många eksemavkommor. ´Man kan ju bara hoppas att detta sker.

Modern till min shettis har sommareksem, och hon har nu blivit Elit premierad, det är ett sto med väldigt hög klass, men ingen av hennes 7 eller 8 avkommor har fått eksem, hon har lämnat 1 godkänd hingst, 3 diplom ston.
Men bara för den skull så tycker jag inte att man ska avla på hästar med soleksem, det finns redan så mycket shetlandsponnyer redan och det avlas mer än vad det är efterfrågan på.

Sv: Ta föl på shettis med eksem.

----rederat---

jag ber om ursäkt, såg inte att det var en så gammal tråd...

Senast ändrad:

KL

Det blev lite att strö salt i såren när jag såg denna tråden och att Kritos stod som skapare.
Tänker på dig och dina ponnyer ofta. :cry:
*kram från en okänd*

Jag kollade hennes hemsida och det är hon som fick sina ponnyer stulna för två år sedan. :cry:

Det är inte sant! Oj så hemskt! Hemskt att inte få veta vad som hänt. Hur kan folk göra så..
Kram U

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
941
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 193
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 128
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka