Ta föl på b-ponny, knabstrupper hingst önskas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Vikkan__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 383
V

Vikkan__

Hej hej!
Vi har ett litet b-ponny sto som går hemma och skrotar då hon inte får ridas pga skda, men vetrinären (flera) säger att det är grönt att betäcka henne.
Jag letar efter en hingst, helst knabbstrupper. Hon är ca 115 cm. Hingsten ska vara större, vill att fölet ska bli så stor det kan, utan att de blir för jobbigt för mitt sto naturligtvis. Någon som har någon fin hingst att tipsa om? Det behöver inte vara en knabstrupper men det är vad vi helst vill ha. :)

Sv: Ta föl på b-ponny, knabstrupper hingst önskas

Det finns inte så många godkända knabstrupperhingstar i Sverige, de som löst licens hittar du på knabstrupperförbundet. Sedan finns det några som avlar utan att lösa licens... Synd eftersom jag iallafall vet om två homozygota hingstar som ligger på 160 resp 165 ungefär i mkh och med stam, där ägarna inte är så pass seriösa att de löser licens.

Vill du ha större utbud av hingst så får du åka till Danmark, där finns ganska många att välja på. Vill du sen ha högsta möjliga chans på prickar så välj en vitfödd. Mig veterligen finns det bara en hingst i livet som man tror är homozygot av typ 1 och det är Battle of hastings, kommer inte ihåg, men tror han bara fick tillfälligt godkännande.

I år har Equador skrödstrup gästat sverige, om han blir här 2010 vet jag inte, men inte vad jag hört. Annars har du Sandokhan men han är bara 138 cm har jag för mig.

Gira

Sadokhan 1 skulle jag satsa på. c-ponny, kanbstrupper med bra tävlingsmeriter. Har själv fött upp en avkomma efter honom + att jag äger en annan avkomma efter honom också, båda med supertemperament! Gå in på svenska knabstrup-föreningens hemsida så hittar du mer info om godkända hingstar
http://www.knabstrupper.se/

Jag har funderat på Sandokhan. Men är det någon som vet om han kommer vara kvar till betäckning 2010?

kom på en sak till, vi vet vart ponnyn är född och så. Mamman är shettis och pappan måste då vara knabstruopper då de inte fanns andra hiungstar på gårde, men hon är resultat av tjuvbetäckning. Mamman är fux vet jag iaf.
Hon är reggad som ridponny och färg rödskimmel, vilket jag inte håller med om, hon har prickar och den typiska rosa svart prickiga hud. hon är röd på benen, men skimmel vill jag inte säga att hon är, vet att det ínte är gokänt inom knabsrtupper aveln. Men vad tror ni, går det att få hennes avkomma godkänd, även om så som partbreed jag vet inte alls hur de fukar med de där.

det är han säkert. Ring till elisabeth och kolla:P

avkomman kommer reggas som parbred. Var i precis samma situation som dig när jag betäckte mitt ena sto.

tja, då är hon troligtvis en melerad tiger. Född som minimal/enfärgad. Vilket innebär att hon ärvt ett LP-gen men inget PATN, om jag får gissa....

Fölet kan alltid regas som knab men då inte i första bok utan i korsningsregistret.

Gira

Okej det var de jag hoppades på, man får väl hoppas på att det blir ett sto =)
är det nån som har bätäckt en så liten ponny med sandokhan och isf hur stor blev den?

Föresten det är ingen som vet någon som har nån häst efter Ovina? Vet att hon fått flera föl, det var min ponny som tyvärr är död. men det hade vart kul och höra hur det går för hennes avkommor?

Hon är reggad som ridponny och färg rödskimmel,
Nej, hon är reggad som korsningsponny i det register som ridponnyföreningen tidigare administrerade. det är inte namnet på avelsföreningen som styr vad det är för ras utan raskoden - som jag förutsätter är 99 eftersom du inte ens har fulla stammen på henne och mamman är shettis, som man inte vill ha i RP-avel.
Föresten det är ingen som vet någon som har nån häst efter Ovina? Vet att hon fått flera föl, det var min ponny som tyvärr är död. men det hade vart kul och höra hur det går för hennes avkommor?
Efterlysning av den typen får du göra på annonssidorna, det hör inte hemma på forumet.

Min sandokhanavkomma Decibell har iof inte riktigt lika liten mamma som ditt sto (122cm). Själv är hon just nu precis på gränsen mellan B- och C-ponny. Ser ganska färdigväxt ut så förhoppningsvis stannar hon som B-ponny. Var 129 cm med skor när vi mätte henne i vintras (4årsmätning).

okej. Jag önskar att det blir en c-ponny, men de blir nog svårt med en så liten mamma. Men får se, det knakse inte ens tar sig.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 916
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Hippocampus
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka