Ta föl på äldre dam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LoveMyHorse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 075
L

LoveMyHorse

Jag har ett varmblodssto på 22år, hon fyller 23 nästa vår. Hon är väldigt pigg och frisk, aldrig varit halt eller sjuk. Hon är i fin form och folk brukar gissa att hon är runt 16-17 när de ser henne. Nu till min undran. jag är väldigt sugen på att ta ett föl på henne och behålla som ridhäst till mej själv. Hon har fått fyra friska, fina föl tidigare, det senaste 2004. men går det att ta föl på henne i denna åldern? för i så fall skulle hon ju betäckas nästa vår/sommar år 2008 och fölet födas 2009 när hon är 24år. Vore det riskfyllt? givetvis skulle jag be en veterinär göra en ordentlig genomgång på henne innan betäckningen, men om det vore farligt för henne så gör jag det förstås inte. Jag har haft henne i många år och red henne hos den förra ägaren sedan jag var liten så hon är mitt allt jag älskar henne otroligt mycket och jag skulle aldrig göra något som kunde skada henne. kanske ska jag helt enkelt försöka köpa loss nåt av hennes tidigare föl...? äh jag vet inte hur jag ska göra. vore väldigt glad om ngn vill ge mej lite råd....:bow:

ps. det är hennes senaste föl på min visningsbild här brevid

Sv: Ta föl på äldre dam?

Eftersom hon har fått föl tidigare tror jag inte att det är några porblem. Friska ston kan föla långt upp i åren! Det kan kanske vara lite bökande med att få henne dräktig, men det kan också vara så att det inte är några problem alls.
Lycka till!!

Det finns alltid riske med att betäcka ston, allt från rena betäckningsskador till misslyckade fölningar men det gäller ju alla ston.
Mer riskfyllt för ett så gammalt sto är det så tillvida att det dels finns risk att en häst i den åldern dör av ålder så att säga och du kan bli stående med ett moderlöst föl. I bästa fall eller ett dött sto och foster. Dels också för att det med stigande ålder sker förändringar i livmodern som gör att moderkakan kan lossna.

Sedan finns ju också den ekonomiska risken att du lägger en massa pengar på att försöka få henne dräktig och att hon ändå inte blir det. Jag har t ex i år lagt över 8000:- på två försök att få ett sto dräktigt och då har jag ändå inte sattsat fullt ut så att säga. Utan bara gjort vanliga semineringar och undersökningar.

För övrigt så har det här stoet bra chans att klara en dräktighet och fölning just för att hon är i god form och har haft föl tidigare.

Kom på att hos så gamla ston finns till inte helt ovanlig sak som kan hända och det är att stoet om det blir en lite jobbigare fölning inte orkar resa sig efteråt. Har bekanta som haft ston som legat så länge att det blivit kris för fölet att få i sig råmjölken. Så om du bestämmer dig för att ta ett föl så är det inte fel att du har råmjölk hemma om det värsta skulle inträffa. Det är för all del bra för alla som ska ha föl att ha en reserv i frysen.

Jag tycker du ska lyssna på masse i detta fallet. JAG hade inte betäckt om det hade varit mitt sto.

Låt henne få var i fred och få njuta av sin ålderdom.:love:

Jag tycker också att du ska låta henne vara ifred. Låt henne njuta av ålderdomen utan skrikande små ungar (..ursäkta, föl ;))

Tack för alla svar. nä jag ska inte betäcka henne. även om alla hade sagt att det var riskfritt så hade jag inte vågat... behövde nog bara ngn som sa rakt ut till mej att det var ingen bra ide'(ursäkta, utnyttjat er:o) Så att jag kunde släppa tanken liksom. För det är två i mitt stall som fick föl iår och sen har jag typ varit besatt av tanken:crazy: Har skrivit en lista med typ 30 namn som kunnat passa och kollat en massa på olika hingstar... men det vore egentligen bara taskigt mot min häst tror jag för nu tränas hon och om hon fått ett föl till är det tveksamt om jag kunnat bygga upp henne igen. nu har vi en massa år kvar tillsammans med långritter och skoj.Får väl tjata på hon som har de två senaste fölen undan mitt sto att sälja ett till mej:idea: stofölet från -03 är riktigt fin och kul att rida(har fått testa ngra gånger) mamma upp i dagen fast lite mindre. ursäkta nu bara ordbajsar jag ska sluta det här inlägget nu tror jag:D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 056
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 958
Senast: Happimess
·
Avel Jag har inom några år tänkt att eventuellt ta föl på mitt sto. Hon är en irländsk sporthäst med fin hoppstam och väldigt trevligt...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Hippocampus
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 077
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka