Ta föl när hästen haft kf?

TinyWiny

Trådstartare
Funderar på om det kan vara ok att ta föl på en häst som haft korsförlamning?!

Hon är frisk nu men behandlas givetvis som kf-häst dvs, värme värme värme!

Är risken större att hon får det igen?

Jag menar hästar kan ju få kf vid fölningen annars med men är risken större om hon haft det tidigare?

Skulle vara kul att ta föl men jag tänker inte utsätta henne för fara!

Sen en fråga till, är det bättre att inseminera med tanke på korsförlamningen eller är jag helt nojig nu?

Sen om hon har fått föl, hur gör man då? hon måste ju ha täcke:crazy:

TinyWiny, som gärna låter :love:gener gå vidare men inte vill ta några som helst risker:)

Sv: Ta föl när hästen haft kf?

Det pågår en del forskning mtp at korsförlamning er arvelig, det er altså mistanke om at genetikken avgjør hvem som får denne sykdommen, særlig hvis det oppstår gjentatte episoder og det ikke er noen spesiell forklaring på hvorfor kf-episoder ellers skulle oppstå. Du bør derfor stille deg spørsmål om du ønsker en kf hest til før du setter denne hesten inn i avlen, risikoen er antatt å være ganske høy (nok at en av foreldrene har anlegget).

Det skulle vel ellers ikke være noe i veien for avl, en må selvfølgelig ta hensyn til alle faktorene som ellers kan føre til kf, noe som kan være litt vanskeligere sent i drektighetsperioden og med et nyfødt føll.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 861
Senast: maddie202
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 243
Senast: liiinnea
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka