Ta det lugnt i trafiken!!!!

I motsats till tex hunden är katten en art som aldrig blivit riktigt domesticerad.

Jaså? Skulle katten vara mindre domesticerad än hunden? Man har hållt katter som tamdjur lika länge som hunden, såpass länge att man inte längre är helt säker på vilken art det var tamkatten har sitt ursprung i.
På vilket sätt menar du att hunden är mer domesticerad? De har väl kvar lika mycket instinkter som katten? Det är bara det att deras instinker skiljer sig väldigt mycket från kattens, och är mer lämpade att använda i människans syften. En katt kan ju aldrig "tjäna" en människa på samma sätt som en hund.

Jajamensan och du anar inte hur kissnödig jag var. Försökte vänta ut Yoga först, men efter drygt 30 min gav jag upp och sprang till grannen.

:rofl: Du får väl skaffa en potta att ha i reserv om grannen inte skulle vara hemma ;)

Vad jag menar med att hunden är mer domesticerad är att vi har påverkat dess egenskaper mycket mer, när gäller beteendet kan man nog säga att hunden har kvar alla sina ursprungliga beteenden, vad vi har förändrat enormt mycket är vilken retning som behövs för att utlösa ett visst beteende, detta har tex givit oss vallhundar som driver djur utan att gå till attack eller stående fågelhundar som står utan att resa fågeln tills kommando kommer. Katten är inte förändrad i samma grad o klarar därmed bättre själv. Man kan säga att den utnyttjar människan utan att vara helt beroende.
PL

Sv: Re: Ta det lugnt i trafiken!!!!

Jag vet att denna tråd är rätt nere, men ville bara säga att jag har också fått uppleva detta under en viter 1998 då min katt också dog :( man blir rätt ledsen.... :(

Liknande trådar

Övr. Katt Läste en annan tråd här, där en användare fått vad den tror katten påkörd och för att inte förstöra den tråden, undrar jag i en egen hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 345
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV