Vad tråkigt *Kram*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jepps, det är det för en utekatt eller en "utehund" (som ju finns i Grekland, Spanien, Frankrike). Och det är en bedömning man gör som djurägare tycker jag. Antingen får de gå ute fria med både de positiva eller negativa följder det kan ha eller så får de vara inne med de positiva eller negativa följder det kan ha. Eller hur?Våra katter har alltid fått leva ett fritt liv ute med sorkjakt od. Visst livet är riskfyllt.
PL
Att vara djurägare är man av egoism skulle jag vilja påstå. Om man inte fick något ut av det själv skulle man inte ha djur. En del av oss ser hellre katten levande inomhus varje dag än löper risken att den blir överkörd eller misshandlad utomhus. Samma sak gäller folk som har fåglar, kaniner i bur eller andra djur i fångenskap. Dessutom tycker jag att katt i tätort ska vara inne av andra skäl och det är av hänsyn till andra människor. De som är allergiska eller har valt att INTE ha katt. De ska inte behöva få bajs i sina rabatter, katthår på sina utemöbler eller katter som slinker in i huset när dörren står öppen ut.I motsats till tex hunden är katten en art som aldrig blivit riktigt domesticerad. Jag säger inte att det är omöjligt att ge en innekatt ett vettigt liv. Men att ta bort de risker ett fritt liv innebär ger inte katten ett bättre liv utan är bara till för att ge ägaren bättre nattsömn.
Jag säger inte att jag skyddar mina katter mot faror BARA för deras skull. Jag gör det mycket för min egen skull men har också valt att skaffa katterna för min egen skull. Liksom jag inte heller skulle släppa ut min hund lös vind för våg så gör jag det inte med min katt, av i första hand egoistiska orsaker.Tror du att alla vilda djur skulle må bättre om man skyddade dem från faror genom att stänga in dom.
OK jag bor på landet o har stallkatt men han vet var han bor o är väldigt social när han inte går sina rundor.
PL
För att försäkra mig om att ha innekatter som "tål" det livet hyfsat bra så valde jag att skaffa raskatt (två stycken). Sen kom en bondis till något år senare. Dock verkade han ha liiite mera "ströv" i sig som yngre än raskatterna. Nu är både min sista cornish och min bondis 10+ o bondisen är en lat tjockis. Han skulle må bra av att springa av sig fläsket mer, men när han bodde på landet så var han den som rörde sig minst utomhus även fast han fick. :smirk:Vår katt håller sig huvudsakligen på vår mark, det blir många tusen balkonger.
Katten som ett i huvudsak vilt djur dom har anpassat sig till människan får bättre utlopp för sina naturliga behov om den får ströva omkring. En katt som bara får "jaga" inomhus blir nog kvar på kattungestadiet hela livet. Den kan säkert ha det bra ändå men jag anser att utekatten har det bättre.
PL
Instämmer till FULLO!!!*lånar knappen*
Innekatt/utekattfrågan är så laddad och jag har funderat på varför.
Jag tror att det är så här:
Oavsett hur man har sin katt så har man en ständig tagg av dåligt samvete. Har man utekatt vet man att katten riskerar en plågsam död på vägen eller bara försvinner. Har man innekatt kan man aldrig vara helt säker på att man stimulerar sin katt så mycket som en katt behöver stimuleras.
Det här dåliga samvetet gör att man lätt går i försvar så fort nån andas kritik mot ens sätt att hålla katten. Just för att man är lite orolig för katten tar man till storsläggan direkt vid minsta kritik.
Jag tycker att det är lite synd. Det vore bättre om vi kunde respektera varandras katthållning och i stället enas mot ansvarslös katthållning, oavsett om den är inomhus eller utomhus.
mandalaki
Blir nog kvar på kattungestadiet... Ja det visar ju hur mycket man tror sig veta.
Kom å tänka på en annan sak. Min cornishkisse älskade verkligen livet på landet; då han var ute mycket mer än under resten av sitt liv. MEN; han blev av någon underlig anledning som gammal kastrerad hankatt plötsligt en Okastrerads sådan! Trodde han själv i alla fall. Började med att markera revir med pisstråle ute på en buske såg jag. Sen plötsligt gör kattf-n ( ) så inne på vardagsrumsgardinen! Den kissen skulle INTE varit trevlig att ha inomhus i längden.... men han la av sen när han blev innekatt igen.Fast jag tror att det gäller utekatter också. Inte heller de behöver ju jaga sin mat (hoppas jag )
mandalaki
Ja, det är väl ungefär som med hundar. En blandrashund/bondkatt är svårare att veta vad den har i bakgrunden. Hur var farmor/farfar eller mormor/morfar i temperamentet? Medan en raskatt har i generationer "renavlats" på vissa egenskaper och då har man en större säkerhet på att den funkar som innekatt än man kanske har för bondisen.Sen tror jag iofs att bondkatter där pappan kanske är vildkatt eller båda föräldrarna vilda, generellt kan vara svårare att hålla inne. Men en raskatt som i närmare 100 år avlats för enbart inneliv klarar det oftast galant. Jag vet många bondkatter som lever perfekta liv som innekatter, men lika många som inte kan det.
Det är inte säkert han ser dig som en mamma utan som en ytterst korkad 2-bening som gör allt han ber dig om
Själv fick jag låna grannens toalett för att Yoga låg och sov på min