Ta det lugnt i trafiken!!!!

Horsen

Trådstartare
Vill bara varna alla bilförare...min mamma hittade vår katt överkörd/påkörd imorse på andra sidan vägen. Hon var ganska grön på utomhuslivet, men ändå inte helt ovan...vi tror att hon av ren nyfikenhet hade sprungit över gatan, eftersom hon aldrig hade varit där. Men hon såg aldrig bilen som kom...
Ville bara säga: Ta det lugnt i trafiken. Vi har förlorat den goaste katt man någonsin träffat, och både hennes syster och mamma (vi hade tre katter) verkar helt chockade. Själv sitter jag här och gråter.

Ta hand om era kattvänner så länge ni har chansen, och kör försiktigt i trafiken!

En ny stjärna har tänts på himmelen...RIP min lilla Julia...
*4/7 2003
+ 16/7 2004
Sov gott gumman...matte älskar dig... :cry:

Tyvärr kan jag bara säga att den enda man kan skylla på i sånna här situationer är kattägaren själv. En bilförare har ingen som helst möjlighet att stanna för en katt som bara hoppar upp.

Om det var en stor väg hon dog på (vilket jag antar att det inte var?) så är det bara att bita i det sura äpplet och lära sig av sina misstag. Aldrig släppa katt i närheten av en väg.

Håller med.
Det vore bättre att rikta varningen till kattägare
och inte till bilförare.

jo det kan jag också hålla med om...

men jag tycker att det är jävligt märkligt att man kan köra i 100 på en 60-väg, särskilt när det är ett barnfamiljsområde...

Det var bara en liten upplysning till alla som inte tycker att det gör något att köra för fort på raksträckorna :(

den kanske inte gjorde det, men nästan alla gör det, bara för att det är raksträcka och en liten nerförsbacke (lägg märke till ordet NÄSTAN alla)

Håller med.
Det vore bättre att rikta varningen till kattägare
och inte till bilförare.
Det är ju jättetrist att bli av med sin katt på sånt sätt. Just därför har mina varit innekatter större delen av livet. Ute lösa var de under det året jag bodde i sista huset längs en 4 km grusväg ute i skogen, annars har de varit inomhus. Just för att slippa döda katter. :crazy:

Stackars dig! Skickar en tröstkram till dig..
Gjorde en långkörning från mitt hus i Jämtland he mtill Sthlm idag, och såg ca 4 katter vid vägen. Jag körde inte fortare än hastighetsbegr. men, tror inte att jag skulle hinna stanna om någon av dessa katter försökt springa över vägen...
Huset jag har i Jämtland är beläget vid väg 86, vågar inte släppa ut mina katter där även om själva huset ligger ca 500 m från själva vägen. De är förstås innekatter och inte vana vid trafik, men skulle det hända dem något skulle min värld rasa... Var försiktiga om era katter, allihopa :crazy:!!!!!

Säger du samma sak när det gäller barn? Barn mår bäst när de får leka barfota och fritt!! Får man räkna med lite svinn då med?

På sätt o vis ja, vi överbeskyddade aldrig våra barn men de överlevde. Nu tycker jag inte att riktigt går att jämföra att hålla en vettig koll på sina barn med att stänga in en vuxen katt hela livet. I motsats till tex hunden är katten en art som aldrig blivit riktigt domesticerad. Jag säger inte att det är omöjligt att ge en innekatt ett vettigt liv. Men att ta bort de risker ett fritt liv innebär ger inte katten ett bättre liv utan är bara till för att ge ägaren bättre nattsömn.
Tror du att alla vilda djur skulle må bättre om man skyddade dem från faror genom att stänga in dom.
OK jag bor på landet o har stallkatt men han vet var han bor o är väldigt social när han inte går sina rundor.
PL

Men att ta bort de risker ett fritt liv innebär ger inte katten ett bättre liv utan är bara till för att ge ägaren bättre nattsömn.

Nej, inte enbart. Även katten mår bättre av att inte dö en långsam död i ett dike.

Jag säger inte att alla katter ska hållas inne, bara att man ska bo rätt långt från en väg för att släppa ut sin katt. Kunde man garantera utekatten en SNABB död framför en bil skulle jag kanske resonera annorlunda - men nu kan man inte det.

mandalaki

Överbeskydda och beskydda är inte riktigt samma sak!! Vi kan inte beskydda varken människor eller djur mot allt. Men vi måste väl i rimlighetens namn ändå försöka !! Vi har ändrat livsbetingelserna även för våra vilda djur och de har anpassat sig på gott och ont. Här har vi både älgar och rävar promenerande pä tättbebyggt område. Jag är uppväxt på landet för tvåhundra år sedan och då var vilda djur skygga. Så har vi ändrat livsvillkoren för människor och vilda djur, vad är det som säger att katter inte klarar det? Det blir förvisso mer besvär för ägaren. Jag har haft ute katter och inne katter sedan jag föddes. I tvåhundra år alltså!! Och varför blir katten lyckligare av att jaga just sårkar? Vad är det för fel på flugor, nattfjärilar skalbaggar, myror eller diverse gröna eller bruna kryp? De brukar då dyka upp på vår innätade balkong med kattlucka.

Usch vad ledsamt....jag krypkör alltid i bostadsområden, särskilt hemmavid där det fullkomligt vimlar av katter. Det skulle kännas jättehemskt att råka köra på någon av mina goa grann-katter!

Vår katt håller sig huvudsakligen på vår mark, det blir många tusen balkonger.
Katten som ett i huvudsak vilt djur dom har anpassat sig till människan får bättre utlopp för sina naturliga behov om den får ströva omkring. En katt som bara får "jaga" inomhus blir nog kvar på kattungestadiet hela livet. Den kan säkert ha det bra ändå men jag anser att utekatten har det bättre.
PL

Jag skulle egentligen önska att alla katter fick ha det som dina!! Men tyvärr har inte alla den möjligheten. Däremot är jag urless på att skrapa upp grannens katter från vägen!! Sex på lika många år!! Fast en är försvunnen så den vet vi inte vad som hänt med!! Grannen är inga onda människor och tycker om sina katter. Men de använder precis argumenten att det är djurplågeri med innekatter!! Mina katter sitter inte på balkongen hela dagarna. Jag går ut med dem i skogen varje dag,men då sitter de fast i ett flexkoppel. Jag håller egentligen med dig i sak, men just argumentet att alla katter behöver sin frihet mest av allt missbrukas!! Det är en anledning att inte kastrera, vaccinera och hålla efter sina katter. Varje år så tas det omhand en mängd sommarkatter och katter som lämnas vind för våg. Min mamma har nyss fått en. Utekatt. För katter klarar sig själv och älskar frihet!! Jag tänker inte avstå från att ha katter, trots att jag inte vill byta katt varje år!! Däremot så får jag lägga ner mycket jobb för att stimulera mina katter. En risk tar man genom att födas men men att släppa ut mina katter utan band, tycker jag att är för stor risk!! Förra innekatten levde tills hon var inte 200, men väl i 22 år så hon kan inte ha lidit och plågats alltför svårt!! Som sagt, är bara så less på att skrapa katter från vägen!!

Liknande trådar

Övr. Katt Läste en annan tråd här, där en användare fått vad den tror katten påkörd och för att inte förstöra den tråden, undrar jag i en egen hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 345
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA