Ta da! En hingstvalstråd!

Fiorano

Trådstartare
Då det lutar åt betäckning i år så vill jag självklart ha input av er här på Buke! Info om stoet och bilder finns på http://www.blup.se/sv-SE/horses/138214-tetris-m-5-swb.
Pga lite allt möjligt visades hon inte på treårs el kvalité. Men visades på sommarpremiering som sexåring med 88787=38p och klass I (hade kunnat ta ett poäng till i traven om inte jag själv visat henne). Hon fick 897778=46p som föl.

Hon är väldigt ridbar, mjuk, känslig och ambitiös. Hoppar väl, men har inte hoppat mycket pga skada. Men de två olika hopptränare som har sett (och den ena även ridit henne) har gillat henne väldigt mycket. Även JB´s gamla beridare har ridit henne och berömt ridbarheten.

Det som måste förbättras är ryggen, den måste bli kortare. Dessvärre typar stolinjen sina individer väldigt mycket och en lång rygg är genomgående. Hon är ju också lågställd, men det stör mig inte jättemycket faktiskt. Men ett lättare framparti är förstås ingen nackdel. En modernare modell är önskvärt, men inte högprio. Det som är allra viktigast för mig är ett bra temperament, fortsatt god ridbarhet och främst att ryggen förbättras.

Blir avkomman en hingst ska den säljas, ett sto behåller jag! Eftersom jag bara dressyrar numera så vill jag för mig själv ha en gångartshingst, men om den nu ska säljas så måste det vara attraktivt även för hoppintresserad. Tycker inte om uttrycket "multitalang", men tycker att man kan begära att en gångartshingst ska hoppa till sig sjuor och att en hopphingst ska ha 7-8mässiga gångarter för att vara intressanta.

De hingstar jag funderar på är:
Okeanos (min favorit)
Belamour
Fetcher N
Aerline H

Så vad tycker ni?

Senast ändrad:
Sv: Ta da! En hingstvalstråd!

Aerline H av de du föreslagit, helt klart. Ingen av de andra faller mig i smaken...

Jag tycker förresten du kan bena upp mer. Vilka gångarter behöver förstärkas och på vilket sätt, huvud hals, extremiteter osv. De hingstar du föreslagit själv är ju väldigt olika både i typ och rörelser!

Aerline H är jag tveksam till då han är rätt långlinjerad själv. Betäckte ett av våra ston som har lång rygg med honom, avkomman är nu snart 2 år och har också rätt lång rygg.

Aha, har eg dålig koll på vad han lämnar men den enda jag skulle kunna tänka mig av de nämnda! ;)

Typmässigt gillar jag den lite mastigare modellen som Tetris har, längre ben hade kanske varit önskvärt. HHB är jag mycket nöjd med på mitt sto, men eftersom det längre bak finns vääääldigt dåliga halsansättningar är en bra halsansätnning viktig. Benen är ganska korrekta, kan inte för mitt liv komma på varför hon bara har en sjua, men det borde stå i protokollet... Som föl var hon lite x-bent men växte från det. Överlinjen är bra förutom den låååånga ryggen och att hon är lite sänkt i ryggen också.

Gångartsmässigt hade hon kunnat röra sig mer naturligt genom kroppen, haft en längre skritt och även en mer bogfri trav. Traven har dock bra takt och med bättre ryttare än mig får hon massor av trav. Galoppen är bästa gångarten och är väldigt reglerbar och lätt att både samla och länga. Hade kunnat komma upp lite mer framtill bara.
Superflashiga gångarter är inte så viktigt heller, tror att merparten av alla ryttare föredrar ridbar gång framför supergång. Även om man vill sälja till OS-ryttare känns det mer realistiskt att en annan amatör köper hästen och då är ridbara gångarter viktigast.

Håller med om Aerline H. Jag gillar honom mycket, men mitt långlinjerade sto fick en onödigt lång avkomma e Aerline.

Ta en titt på Jeopardy 905.
Han ska visst ha med minst en avkomma i Falsterbo samt att en av hans avkommor har gått kanon i Grand Prix och ska visst ha blivit köpt av en arab för att tävla för ett arabiskt landslag.

Jeopardy kollade jag mycket till mitt förra sto (som är mor till denna), men hn dog tyvärr innan jag hann använda honom. Hade dock inte velat använda honom till denna eftersom han inte är tillräckligt mycket gångartshingst för min smak eller tillräckligt attraktiv som fadershingst om jag ska sälja avkomman (jag vet att bra hästar alltid går att sälja, men det är lättare att sälja med en känd stam).

Alltså, stammen på mödernet är ju inte så kul att man skrattar ihjäl sig (MIN åsikt), fast jag kan gå i god för att ridbarheten faktiskt fanns 4 led bakåt på mödernet också. För även om hennes mormors mormor inte var särskilt välskapt (milt uttryckt :angel: ) så var hon faktiskt väldigt trevlig att rida. (jag var skötare åt den i några år, i början av åttiotalet)

Jag tycker inte att du behöver stirra dig blind på ryggen på henne, värre har jag sett. Det gör ju inget om det blir en aning kortare variant av häst, men det kan nog vara som det är på Tetris också. SÅ himla lång är hon inte. Sen vet man ju aldrig vad som slår igenom... Min guldklimps far (är du ju väl bekant med ;)) var ju inte direkt kort, hans mamma var normal och ändå blev det en kort rygg på klimpen, så kort att det kommenterats både på fölmönstring och treårstest...

Vad gäller din egen favorit Okeanos så kanske man får titta lite bakåt. Han är e. Magini som i sin tur är e. Maraton. Och Maraton har av vissa beskyllts för att kunna lämna "ridskoletaxar", dvs lågställda medelmåttor. Hur mycket det ligger i det vet jag inte, men med tanke på Tetris lågställdhet så kanske det inte är det bästa valet, OM det nu skulle ligga någon sanning i det.
Fetcher och Aerline har ju Cortez gemensamt och min uppfattning är att många Cortezare har varit relativt långa i bålen. Så kanske även Fetcher försvinner från listan då?
Jag är alldeles för dålig på gångartshingstarna annars för att komma på något riktigt bra förslag, så jag hoppas att någon mer insatt kan hjälpa dig med den biten. :)

Saigon? Om du kan göra lite avkall på hoppningen? Typar starkt vad gäller halsansättning och överlinje.

Annars gillar jag också Okeanos, men det kanske inte riktigt är en hingst som kortar linjerna. Å andra sidan, med QE som pappa så....

Fetcher skulle jag inte använda om jag i första hand ville dressyra med avkomman.

Rambo är en hingst jag skulle fundera allvarligt på annars. Lämnar dressyr, ok hoppning, och vad jag har sett typmässigt bra hästar.

Vad kul att höra att även Bridora var ridbar! Som hobbyhäst är för mig ridbarheten det allra viktigaste, det ska vara kul att rida.

Har haft funderingar tidigare med Okeanos ang Maraton just. Det blir ganska mycket Utrillo, men jag vet inte om det är positivt eller negativt vad det gäller ryggen just? Utrillo var visserligen en mastig variant-men särskilt lång var han inte? Men jag gillar verkligen kombinationen av gång och hoppning hos Okeanos. Dessutom är han moderna i typen utan att vara alldeles för lätt.

Med de andra jag också lite lurig på Cortez-blodet. Inte så mycket för exteriören då de flesta hästar med Cortez i är väldigt snygga enigt min smak, men lite väl kocko i roten.

Jag tycker jättemycket om Saigon! Såg honom på tävling för något år sedan och han är en riktig läckerbit! Hade jag själv garanterat skullat ha kvar avkomman hade jag gärna använt honom. Men det verkar inte som om han kommer att användas i avel denna säsongen?

Kom att tänka på en annan hingst ; Lambourghini. Vad tror ni om honom? Och var har han tagit vägen? Tävlas han alls?

Trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag saknar Akribori just nu:o

Briar,Quattro B eller Calido I kanske?

Okeanos ser jag som en förbättrad Briar och han ligger just nu högst på listan.
Både Quattro B och Calido I är lite för dyra för budgeten, men om det visar sig att hon lämnar fina föl kanske man brassar på med de större kanonerna i framtiden! Men läste i bruksprovstråden (tror jag att det var) om dåliga ryggar via Calido-blodet. Därför gick det bort då jag ett tag funderade på Odermus R om jag skulle ta en ren hoppehingst.

Lambourghini kommer att vara i avel 2009 enligt info jag fick i höstas.

Har själv en åring efter honom som rör sig väldigt runt och trevligt och jag har sett andra Lambourghiniavkommor som också gör det. Dessutom är han riktigt korrekt, vilket hans mamma inte är.

vad menar du med dåliga ryggar från Calido?Lång rygg?svag rygg eller vad Nyfiken då jag undrar var det kommer ifrån i sånt fall, är det från Cantus då?

Har du mod på linjeavel så kunde kasnke Casir Ask vara en intressant hingst att använda sig av. Stoet Birthe II var nog inte helt pinkenödig. Jag gissar att du har bättre koll på den stolinjen eftersom du har det fina stoet i din hästs stam. Jag har stulit infon från Casir Asks hemsida:

"Modern Birte II som själv vunnit svår internationell hoppning är även mor till bla Quite Easy I och II. Mormor U-Capitola är helsyster till Capitol I och II samt Cera som blev Tysk mästare 1998 och vann Nations hoppningen i Aachen, U-Capitola har bla lämnat hingstarna Land Capitol, Cevin, och Lord Capitol samt reservsegraren på Holsteiner premieringen 2001. Vidare finns samma blod i Casir som i super stoet Fein Cera e Landadel som av många ansågs som den klassigaste hästen på VM i Jerez.
I nästa led på sto sidan ligger den legendariska Folia, mor till b la Capitol I och II, Cellebrio och Latus I och II. Sto stammen fortsätter med goda stona Vase och Rappel som båda lämnat många hingstar och topp hästar i sport och avel. "

Tyvärr vet jag inte hur stoet Birthe såg ut mer än att hon ska ha varit skimmel. Jag kan tycka att det ser ut att vara ett sto jag gärna har med 2 ggr i stammen. skulle bli en gång i 3:e och en gång i 2:a om jag räknat rätt. Någon som har erfarenhet av linjeavel på Birthe II, eller stofamiljen i övrigt?

/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka