Ta bort vargtänder på äldre häst?

Riley

Trådstartare
Någon som har några erfarenheter av det? Jag har förstått att det ofta blir svårare, men innebär även det att riskerna ökar eller är kanske bara själva ingreppet mer komplicerat? Finns det risk att hästen måste sövas på klinik om de sitter för hårt, s.a.s?

Hästen ifråga är 10 år.

Sv: Ta bort vargtänder på äldre häst?

Vi tog bort dolda vargtänder på mitt sto när hon var över 10 år.

Det var mycket okomplicerat, smärtstillande och lugnande. Hon sövdes inte.

Dock började hon att hålla på med tungan efter att vi gjort ingreppet och hade den
gärna hängandes utanför munnen vid ridning.

Det låter betryggande (även om jag såklart förstår att det lär skilja från fall till fall).

Det sistnämnda var ju däremot sisådär. Jag står i valet och kvalet om huruvida jag ska ta bort dem på min häst eller inte. Hon har aldrig haft besvär av dem, vad jag märkt, men när jag ser det påstås att bett undantagslöst alltid stör en häst med vargtänder så börjar jag överväga det ändå.
Vore ju dock inte så himla kul om hon tvärtom skulle bli tjafsig i munnen...

Min var konstig i munnen innan, skitstark och besvärlig att få igenom halvhalterna på.

Jag tror att hon började hålla på med tungan för att det kändes konstigt, det tog säkert ett år, men sen
så blev hon fin i munnen. Men vi fick dras med en fladdrande tunga ett tag.

Det enda min gör är att hon kan gapa och sno tygeln om man är för hård i handen i halten, men det verkar ha mer med ryttaren än munnen att göra.

Tack för att du delade dina erfarenheter!

Tänderna blir lite skörare hos en äldre häst, dvs de splittras lättare när de ska tas ut. Det kräver lite mer försiktighet hos veterinären, men är fortfarande ett enkelt ingrepp!

Så det ska normalt inte bli några komplikationer? Tack för infon!

Håll dock koll själv efteråt. Rester av tanden är inte kul!

Jag trodde i min enfald att de bara plockades ut och sedan var det frid och fröjd, jag har aldrig varit med om annat. Så var dock inte fallet när de plockades ut på min då blivande 3-åring hos annan tandis.

Jag har dock absolut ingen aning om hur det ska se ut. Men jag kan ju ta ut en annan veterinär någon tid efter och be denne dubbelkolla.

kl

Hur lång tidsåtgång ska man räkna med?

Du märker om det blir så stora problem som min fick iaf :-P lanerna ska vara helt släta ända fram till första tanden, inte bli en stor knöl som om en ärta satt under huden :-(

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 970
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 690
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka