Ta bort två hästar samtidigt?

caradan

Trådstartare
Jag har 2 hästar, det är inga mer hästar här hos oss.
Jag ska ta bort de båda nu i sommar/höst pga ålder och tandproblem.
Jag vill göra det här hemma och jag vill bulta och att de tar med kropparna efteråt.
Men
Hur gör man det rent praktiskt och känslomässigt?
Tar jag den ena och går iväg med den och får det gjort och sen hämtar den andra för att göra samma sak, hur klarar man det utan att bryta ihop fullständigt?
Ingen av dom gillar att bli lämnade ensamma och jag vill att allt går så lugnt till som möjligt och ska jag bryta ihop oxå så bet jag inte hur det ska gå?
Bäst hade kännts om jag kunde gjort det olika dagar men eftersom jag bara har de två så måste båda gå samtidigt.

Hur gör man?

Ett alt om de blir oroliga är ju att tala med veterinären om att få lugnande du ger I munnen och ge dem lugnande innan bultning.

Och jag skulle definitivt rekommendera dig att ha någon mer som hjälper dig, särskilt om du inte vet hur du kommer att reagera. Då kan den personen ta häst nummer två om du inte orkar.

Alternativt så tar du bort dem med veterinär och spruta. Det skulle jag personligen välja i ditt läge.

Jag har varit med både vid bultning och vid spruta. Vid bultning så när hästen fallit vänder jag och går. Jag vill absolut inte se avblodningen. Så skulle jag avliva två med bult samma tillfälle skulle det behöva vara på två olika platser så jag slipper se häst 1 igen efter avblodningen.

Jag har avlivar en direkt utanför hagen. Stor hage och gick runt en byggnad så kompisarna i hagen kunde välja att hålla sig undan. Ingen var orolig över att en togs ut eller så. Kompisarna parkerade direkt på andra sidan stängslet och stod och tittade på. De verkade helt oberörda. Så det kan ju rent så vara ett alt om de inte vill vara ifrån varandra. Men som sagt jag personligen pallar inte att se avblodningen och därefter.

Avlivade 2 hästar samtidigt 2015, använde mig av lantbrukstjänst så bult och tog med hästarna.

Jag tog med båda hästarna samtidigt, den som togs som andra häst brydde sig inte det minsta när kompisen trillade.
För mina blev det
Hämtade både två och gick med dom skulle avlivas,
Lantbrukstjänst frågade om vilken först och båda bultades,
Fick grimmorna och jag gick innan avblodningen och lastning av hästarna.

Fösta och enda gången hittills som jag behövt avliva egna hästar, kände när fösta hästen trillade "NEJ, ÅNGRAR MIG". Själv åkte jag till jobbet efter då jag troligen brutit ihop totalt av att stanna hemma efteråt.

Det här är en jättebra fråga som jag verkligen tycker är något att fundera på och jag hoppas svaren blir tänkvärda och kanske även bra lösningsinriktade.

Jag tänker att det beror på vad det är för hästar.

Kanske skulle jag just i detta fall kanske hellre tagit avlivning med spruta så båda hästarna kan stå relativt nära varandra (med radie för fall) och i stort sett få avlivningsvätska samtidigt.

Jag tror inte hästar ser döden som vi och får panik om den andra liksom sakta segnar ner. Ett pistolskott kan däremot göra hästar rädda och även att kompisen bara ramlar ihop med en duns kanske kan vara skrämmande. Inte själva döden i sig.

Ett alt om de blir oroliga är ju att tala med veterinären om att få lugnande du ger I munnen och ge dem lugnande innan bultning.

Och jag skulle definitivt rekommendera dig att ha någon mer som hjälper dig, särskilt om du inte vet hur du kommer att reagera. Då kan den personen ta häst nummer två om du inte orkar.

Alternativt så tar du bort dem med veterinär och spruta. Det skulle jag personligen välja i ditt läge.

Jag har varit med både vid bultning och vid spruta. Vid bultning så när hästen fallit vänder jag och går. Jag vill absolut inte se avblodningen. Så skulle jag avliva två med bult samma tillfälle skulle det behöva vara på två olika platser så jag slipper se häst 1 igen efter avblodningen.

Jag har avlivar en direkt utanför hagen. Stor hage och gick runt en byggnad så kompisarna i hagen kunde välja att hålla sig undan. Ingen var orolig över att en togs ut eller så. Kompisarna parkerade direkt på andra sidan stängslet och stod och tittade på. De verkade helt oberörda. Så det kan ju rent så vara ett alt om de inte vill vara ifrån varandra. Men som sagt jag personligen pallar inte att se avblodningen och därefter.
Tack för ditt svar.
Jag har vart med vid bultning tidigare men bara med en häst.
Blodet i sig är inga problem för mig utan mer hur hästarna reagerar när den ena inte finns och den andra blir själv.

Avlivade 2 hästar samtidigt 2015, använde mig av lantbrukstjänst så bult och tog med hästarna.

Jag tog med båda hästarna samtidigt, den som togs som andra häst brydde sig inte det minsta när kompisen trillade.
För mina blev det
Hämtade både två och gick med dom skulle avlivas,
Lantbrukstjänst frågade om vilken först och båda bultades,
Fick grimmorna och jag gick innan avblodningen och lastning av hästarna.

Fösta och enda gången hittills som jag behövt avliva egna hästar, kände när fösta hästen trillade "NEJ, ÅNGRAR MIG". Själv åkte jag till jobbet efter då jag troligen brutit ihop totalt av att stanna hemma efteråt.
Precis så skulle jag vilja att det blir men jag är rädd för att den andra ska bli hysterisk.
Sen just frågan, vem ska vi ta först?
Fy fan för att behöva göra detta 😥

Det här är en jättebra fråga som jag verkligen tycker är något att fundera på och jag hoppas svaren blir tänkvärda och kanske även bra lösningsinriktade.

Jag tänker att det beror på vad det är för hästar.

Kanske skulle jag just i detta fall kanske hellre tagit avlivning med spruta så båda hästarna kan stå relativt nära varandra (med radie för fall) och i stort sett få avlivningsvätska samtidigt.

Jag tror inte hästar ser döden som vi och får panik om den andra liksom sakta segnar ner. Ett pistolskott kan däremot göra hästar rädda och även att kompisen bara ramlar ihop med en duns kanske kan vara skrämmande. Inte själva döden i sig.
Jag ska prata med veterinären om att ta spruta om man då kanske kan få ut 2 veterinärer samtidigt och ev ta dom samtidigt.
Men jag är livrädd för att ta bort med spruta för man har hört så många skräck historier om det :(

• Gilla
Reactions: Mli
Jag ska prata med veterinären om att ta spruta om man då kanske kan få ut 2 veterinärer samtidigt och ev ta dom samtidigt.
Men jag är livrädd för att ta bort med spruta för man har hört så många skräck historier om det :(
Spruta vågade jag inte när jag tog bort min häst, är hästarna lugna och tillfreds med främlingar som rör vid huvudet tycker jag bult är mest skonsamt. Dock kan det vara obehagligt att se och inget jag ville eller klarade av.

Är hästarna oroliga för att vara ifrån varandra hade jag försökt få nåt lugnande att ge dom innan som tex plegicil, det gjorde min häst lugn under sin boxvila men var ändå vaken och glad och med så att säga.

Har du någon som kan hålla den ena? Även veterinären kan bulta och då sedera hästarna innan eller så borde du kunna få lugnande att ge hästarna innan
När jag tog bort min gamla häst valde jag att låta veterinären bulta och då kan ju veterinären ge båda hästarna rejäl dos lugnade precis innan
Styrkekram sånt här är inte lätt :heart

Precis så skulle jag vilja att det blir men jag är rädd för att den andra ska bli hysterisk.
Sen just frågan, vem ska vi ta först?
Fy fan för att behöva göra detta 😥
Tror du lägger för mycket egna värderingar när du tänker om hästen skulle bli hysterisk. Kanse be vet skriva ut lugnade.

Jag valde att ta den hästen som möjligen skulle vara lite motvillig mot själva bulten mot huvudet först och den andra efter, mest så det inte skulle dra ut på tiden från bult till avblodningen.

Tack för ditt svar.
Jag har vart med vid bultning tidigare men bara med en häst.
Blodet i sig är inga problem för mig utan mer hur hästarna reagerar när den ena inte finns och den andra blir själv.
Jag har tagit bort hästar mitt i en flock flera gånger. Alla tre var benbrott och ingen av de andra reagerade när hästen föll. En av dem sköts av granne som är jägare.

Hästar har inte den trypen av känslor så det är inte så troligt att de skulle reagera på något vis när den andra avlider. De kan reagera för förändring men de känslor du befarar tror jag inte att de kommer att ha. De har inte känslor inför döden på det sätt människor har.

Inte heller har de andra i flocken reagerat på blod från en avlivning. Jag tror inte att de vet vad blod är. De kan möjligen reagera på lukten men bara för att det är en främmande lukt, inte något annat.
Vi har bultat en häst alldeles utanför stalldörren. Självklart blev det blod på marken men det störde inte hästarna när de gick förbi.

Jag hade bett veterinären om lugnande du själv lägger under tungan och se till att du får en rejäl dos så du kan fylla på om lantbrukstjänst skulle bli sena eller om inläggningen misslyckas. Prata med lantbrukstjänst om att du kommer ge lugnande innan så är min erfarenhet att de håller tiderna väldigt mycket bättre och hör av sig när det är lagom att ge.

Efter att ha tagit bort en häst som fått rejält med lugnande kommer jag aldrig göra på annat sätt om jag har ett val. Ingen av de jag har tvingats ta bort har varit oroliga så men han som fick lugnande var helt obrydd och det underlättade mycket känslomässigt för mig. Han fick lugnande pga sin rädsla för främlingar men som sagt, har jag ett val kommer jag alltid ge lugnande innan hädanefter. Jag gav honom så mycket att han var helt obrydd. Först en dos, sedan en till och sedan en till för att han verkligen inte skulle behöva vara rädd sin sista stund i livet.

Jag hade sedan tagit med båda hästarna och bultat båda efter varandra, sagt hejdå och sedan gått därifrån. Det går fort att ladda om och första hästen behöver inte avblodas före den andra hästen bultas.

Jag lider verkligen så med dig <3

Om man ska ge lugnande så ge gärna lite i extra god tid. Jag gav lugnande sist då den kunde vara huvudskygg med främmande. Lanrbrukstjänst visste det och skulle höra av sig en timme innan de kom. De hörde dock av sig 15 min innan... Gubben väntade snällt och drack kaffe tills det lugnande verkade men jag uppskattade inte riktigt den fikastunden.

Jag har 2 hästar, det är inga mer hästar här hos oss.
Jag ska ta bort de båda nu i sommar/höst pga ålder och tandproblem.
Jag vill göra det här hemma och jag vill bulta och att de tar med kropparna efteråt.
Men
Hur gör man det rent praktiskt och känslomässigt?
Tar jag den ena och går iväg med den och får det gjort och sen hämtar den andra för att göra samma sak, hur klarar man det utan att bryta ihop fullständigt?
Ingen av dom gillar att bli lämnade ensamma och jag vill att allt går så lugnt till som möjligt och ska jag bryta ihop oxå så bet jag inte hur det ska gå?
Bäst hade kännts om jag kunde gjort det olika dagar men eftersom jag bara har de två så måste båda gå samtidigt.

Hur gör man?
Förrförra året tog jag bort 2 hästar samtidigt, båda fick lugnande och leddes en och en till platsen för avlivning. När jag kom med häst nummer 2 så var redan kroppen för häst 1 borta och lastad på kärran. Det gick väldigt smidigt och fint till!

Båda bultades och det är en metod som jag verkligen rekommenderar. Men dubbelkolla så att de har gevär också, det kan alltid bli fel, och man vill ju kunna avsluta så fort som möjligt även då.

Spruta har jag varit med om när det gick tokigt.

Har man enkla hästar så behöver man inte vara med vid bultning. Vi tog bort två samtidigt, var med vid den första eftersom han var väldigt skygg för nya människor. Var inte med vid den andra. Kan man bara stå runt knuten med den ena så hinner de kanske inte bli oroliga?
Det är sällan hästar verkar reagera på skottet, inte heller på att hästen "försvinner".

Vi tog bort två samtidigt dock den ena med bult och den andra med spruta. Dom föll ungefär samtidigt. Du kan inte få tag på två som kan bulta samtidigt så ”slipper” nån bli först/sist.

Jag minns när jag skulle ta bort min häst ringde jag lantbrukstjänst. Nu är det två år sedan men jag kommer ihåg att de var väldigt hjälpsamma.

Jag skulle nog om jag var du ringa till lantbrukstjänst och höra, de har säkert varit med om det förr och kan ge råd och tips på vad som kan va bra tänka på.
Måste inte boka en tid än, men ringa och höra kan man alltid göra.
Det är nog vad jag hade gjort till att börja med och sen tagit beslut senare hur jag hade gått tillväga utefter de råden.

Kan du ha någon med dig när det är dax, som kan dels rycka in om det blir för mycket för dig med alla känslor och dels vara en stöttande pelare hade det varit bra tror jag.

Tufft beslut, vet precis hur det är. Hoppas allt går bra oavsett när det blir av. ❤️

Förrförra året tog jag bort 2 hästar samtidigt, båda fick lugnande och leddes en och en till platsen för avlivning. När jag kom med häst nummer 2 så var redan kroppen för häst 1 borta och lastad på kärran. Det gick väldigt smidigt och fint till!

Båda bultades och det är en metod som jag verkligen rekommenderar. Men dubbelkolla så att de har gevär också, det kan alltid bli fel, och man vill ju kunna avsluta så fort som möjligt även då.

Spruta har jag varit med om när det gick tokigt.
Det låter ju faktiskt väldigt smidigt att den första redan är borta när man kommer med nästa.

Jag minns när jag skulle ta bort min häst ringde jag lantbrukstjänst. Nu är det två år sedan men jag kommer ihåg att de var väldigt hjälpsamma.

Jag skulle nog om jag var du ringa till lantbrukstjänst och höra, de har säkert varit med om det förr och kan ge råd och tips på vad som kan va bra tänka på.
Måste inte boka en tid än, men ringa och höra kan man alltid göra.
Det är nog vad jag hade gjort till att börja med och sen tagit beslut senare hur jag hade gått tillväga utefter de råden.

Kan du ha någon med dig när det är dax, som kan dels rycka in om det blir för mycket för dig med alla känslor och dels vara en stöttande pelare hade det varit bra tror jag.

Tufft beslut, vet precis hur det är. Hoppas allt går bra oavsett när det blir av. ❤
Min vuxna dotter kommer nog att bara med när det är dags, inte för att hon egentligen vill men då kan hon vara med den hästen som är kvar när jag är med den första iafl.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 277
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama