ta bort tandsten

F

felicia_

min vovve ska ta bort tandsten +hon tappat en tand.
bara undrar lite. hon skulle vara fastande sen dagen innan.

hur går de hela till?
finns det några "risker" ? ålder mm?

är helt enkelt nervös bara e rädd nått ska hända henne :(

Sv: ta bort tandsten

Jag antas att tandstenen kommer att avlägsnas under narkos? Då kommer din hund först att sövas och intuberas, sedan avlägsnas tandstenen med ultraljud. Det blir riktigt, riktigt rent. Även under tandköttskanten. Efteråt så kommer din hund sättas på en penicillinkur för att inte drabbas av en infektion av alla bakterier som "kommer lös" i samband med att man tar bort tandstenen. Förmodligen vill veterinären även att du ska badda tandköttskanten med Corsodyl några dagar efter skrapningen.

Att man väljer att göra det under narkos beror på just på att man vill minska risken för infektioner. Eftersom hunden intuberas under narkos så förhindrar man att hunden sväljer tandskrapet och därmed eliminerar man risken för att hunden drabbas av inre skador t.ex. på hjärtat.

Är din hund fullt frisk i övrigt så ska det inte vara någon fara med narkosen!

Hoppas att det går bra!

Philosophia skrev:
Jag antas att tandstenen kommer att avlägsnas under narkos? Då kommer din hund först att sövas och intuberas, sedan avlägsnas tandstenen med ultraljud. Det blir riktigt, riktigt rent. Även under tandköttskanten. Efteråt så kommer din hund sättas på en penicillinkur för att inte drabbas av en infektion av alla bakterier som "kommer lös" i samband med att man tar bort tandstenen. Förmodligen vill veterinären även att du ska badda tandköttskanten med Corsodyl några dagar efter skrapningen.

Att man väljer att göra det under narkos beror på just på att man vill minska risken för infektioner. Eftersom hunden intuberas under narkos så förhindrar man att hunden sväljer tandskrapet och därmed eliminerar man risken för att hunden drabbas av inre skador t.ex. på hjärtat.

Är din hund fullt frisk i övrigt så ska det inte vara någon fara med narkosen!

Hoppas att det går bra!

Ahh, intressant att läsa då jag själv funderar att ta bort vovvens tandsten.

Vad kostar detta för er som gjort det?

tack för ditt svar. hon är frisk för övrigt. för utom att hon "tappar andan" ibland allså att hon fräser och nyser till hon hittar rätt "luft igen" vet inte om de e vanligt bland små hundar.
får hoppas allt går bra på torsdag

för mig skulle de kosta ca 1400 beroende hur stor hunden va och hur mycke den hade. får se hur mycke det kommer kosta på torsdag. hon inte så stor (papilone) men hon har mycke tandsten

Jag tror att jag har betalat strax över 2000 kr. Kostnaden beror lite på hur lång tid det tar och hur mycket hunden väger (=hur mycket narkosmedel hunden behöver).

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 518
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar