ta bort ngn från US styrelsen..?!

Vita_N_6520

Trådstartare
Är det möjligt, att efter årsmötet ta bort/byta ut ngn från Us styrelsen..?
Det är så att vi har en som inte är det minsta engagerad i vad vi gör, och vi behöver all hjälp vi kan få från ALLA i styrelsen, för att få fungerande aktiviteter. (det är alltid några som inte kan komma o hjälpa till på våra aktiviteter pga jobb o liknande..)

Hon kommer knappt på våra möten, hjälper inte till på aktiviteter o dyl. Hon är även representatn i stora styrelsen, men går inte på de mötena heller.

Alla andra i styrelsen börjar bli väldigt irriterade på henne, särskilt eftersom hon inte har ngn anledning till att hon inte kommer! :mad:
Tex på ett par av mötena så har hon varit hos killar/kompisar (fast det säger hon inte.), och när vi skulle ha aktiviteter på sportlovet så sa hon att hon itne kunde (vi fick inget direkt svar på vad hon skulle göra) , men till mig sa hon att hon hade ju lov så då tänkte hon itne hjälpa till med ngt..

Och som sagt så behöver vi folk som är engagerade så vi kan få in lite yngre barn i föreningens saker.
Men denna person är varken intresserad eller ngt längre.
Hon var med förra året i styrelsen som kassör, och skötte sig bra med aktiviteter och så, men hon skötte inte kassan. Så vi antog att hon skulle bättra sig nu när hon slapp det ansvaret att vara kassör..
Men nu hjälper hon itne till någonting längre..

Det är ju ändå en ideel grejj vi gör, man kan ju inte förvänta sig någonting annat än att det blri arbete på våran fritid, och det vet hon mycket väl.!

Men KAN man "avsätta" en person såhär mitt i terminen?

Vi kommer naturligtvis ge henne en chans till att bättra sig, men om hon inte gör det, så finns det andra som lika gärna skulle kunna va med istället för henne..

Tacksam för alla svar.

Sv: ta bort ngn från US styrelsen..?!

Hur man gör för att avsätta någon vet jag inte (läs i era stadgar om det tas upp där?) men gör det något om hon är kvar som ledamot? Om ni har andra som vill engagera sig är det ju enkelt att adjungera dem på era möten, man måste inte sitta i styrelsen för att ordna aktiviteter! Vad gäller hennes roll som representant i styra styrelsen så har hon väl en suppleant där?

I vår lilla ridklubb är vi inte så noga med vem som är ledamot eller inte. (Förutom att ordförande, sekreterare och kassör förstås måste sköta sina uppgifter.) Alla våra styrelsemöten är öppna för alla intresserade medlemmar, de som inte sitter i styrelsen adjungeras. Jag tror att detta bidrar till att vi inte har några problem att få frivilliga till att ordna aktiviteter.

Det kan kännas betungande att sitta i styrelsen om det förväntas att alla styrelsemedlemmar engagerar sig i allt och de som inte sitter i styrelsen kan känna att de inte är delaktiga. Låt de som vill ordna aktiviteter och fundera mindre på vilka som står på papperet är mitt råd :)

Det är klart att det kan kännas betungande att hjälpa till på aktiviteterna, det tycker jag oxå, men eftersom jag valt att sitta med i styrelsen så är det en självklarthet att jag hjälper till så goitt jag kan, och inte struntar i det bara föra tt jag vill va me kompisar som jag kan va vilken dag som helst.

Men som sagt är det ju itne bara det som är problemet, utan hon kommer ju inte på mötena.
Och hon är suppleant i stora styrelsen, men för det är det ju viktigt att hon är med på deras möten, eftersom hon "skickar" frågor o dyl mellan de båda styrelserna.

Så som du nämner det, har inte vi det i våran förening.
Vi hade en adjungerande förra året, för att hon skulle få se hur det är att vara med i styrelsen, men det fungerade inte så bra eftersom hon knappt kom på några möten.
(Vi valde henne på årsmötet) Men nu sitter hon med i styrelsen och sköter sig mkt bättre.

Anledningen till att man måste ha en fast styrelse är ju för att kunna bestämma saker o ting, och för att det ska komma folk till mötena.
Har man som du säger, med massa adjungerade "istället" så är det ju inte säkert att det kommer folk varken till möten eller till aktiviteter.

Det är ju som sagt en idéell styrelse, och vi strävar efter att få in fler yngre ungdomar och mer folk till ridklubben, samt pengar för att kunan köpa in saker som behövs som inte stora styrelsen har råd med, och för att få in folk o pengar så behövs det ju folk som är engagerade och VILL få in det.
Att det är betungande kan jag ju inte påstå direkt, eftersom det är självvalt och man vet vad det handlar om innan man sätter sig i styrelsen (och som sagt så har hon varit med förrut så hon om ngn vet ju vad som kräva.)

Vill inte folk engagera sig i styrelsen så hade vi lika gärna kunnat ta in ngn annan redan på årsmötet, eftersom det säkerligen finns flera stycken som skulle vilja vara med och hjälpa till..

Jag tror att du missförstod mig lite. Självklart har vi en styrelse, som förväntas komma på styrelsemöten! Det jag menar är att vi brukar ha "öppna möten", så att även de som inte sitter i styrelsen kan vara med och lyssna, komma med idéer och om de vill kan de ta på sig ansvar för aktiviteter. Sådana skrivs in i protokollet som adjungerad på just det mötet.

Självklart tar man på sig ett större ansvar om man väljer att sitta som ledamot, men ingen förväntar sig att alla i styrelsen engagerar sig i precis varje aktivitet. Det som vi "kräver" av ledamöterna är att de kommer på styrelsemötena och är med och planerar verksamheten. Själva genomförandet av en aktivitet finns det förhoppningsvis frivilliga till, ledamot eller inte. Finns det inte frivillga så får man fundera på om det var en bra idé och något som verkligen efterfrågas, eller om man kan stryka den idén?

"eftersom det säkerligen finns flera stycken som skulle vilja vara med och hjälpa till" skriver du och då är det ju inget större problem! Låt dem ansvara för aktiviteter och se till att välja in dem i styrelsen på nästa årsmöte. Det jag menar är bara att det kanske inte är nödvändigt att byta ut någon på papperet, eftersom det kan vara svårt och känsligt att sparka ut någon...

Det normala är att ungdomssektionen har en representant och en personlig suppleant i stora styrelsen. Om eran ordinarie representant inte går på de mötena ska det alltså finnas en annan som gör det! Naturligtvis inte det bästa om den ordinarie aldrig går på mötena, men det ska som sagt finnas en reserv.

Ni kan inte avsätta någon under perioden hon är vald. Däremot kan hon själv avsäga sig och ni kan göra et fyllnadsval.
Jag föreslår däremot att ni (om ni känner att ni behöver fler i styrelsen) adjungerar in yngre medlemmar. Både för att själva få avlastning och även för att de yngre ska få en chans att arbeta in sig i US sätt att arbeta under tiden de äldre fortfarande finns kvar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Kropp & Själ Känner att jag måste skriva av mig någonstans och buke brukar vara bra på att finnas där.. I fredags kväll fick jag reda på att en nära...
Svar
14
· Visningar
1 735
Senast: Mia_R
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
89 741
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve