Ta bort min älskade

Sv: Ta bort min älskade

Jag tog bort min häst i februari.
Hade kunnat förbereda mig ganska så länge, inte för att det gjorde smärtan mindre men det var lättare att bearbeta det som skulle ske.

Jag åkte till veterinären med Mercury tillsammans med min pappa. Vi gav honom havre och så sen ledde vi in honom i en transport och där tog jag farväl av honom. Sedan körde veterinären ner transporten till en parkering och gav honom sprutan. Sedan gick jag dit och kollade på Mercury när han låg där. Han såg ut att må så bra. Det såg ut som han sova bara. Han hade fått frid..!

Jag är glad att jag gjorde som jag gjorde. Det var skönt att se honom ligga där och fridfullt "sova".

Sorgen däremot var värre. Tänker på honom nästan hela dagarna.
Försöker minnas allt bra vi hade, alla underbara stunder :)
Man får vara stark och kämpa sig igenom det, oftast är det ju för hästen bästa.

Hoppas det går bra för dig, TÄNKER PÅ DIG !

Tack. Och massor med kramar tillbaks. Vi har verkligen följts åt i detta, tänker mycket på dig också.

Min häst dömdes ut för några år sedan, det fanns helt enkelt inget mer att göra. Min fantastiska veterinär rekommenderade en person på trotjänaravlivningen som jag anlitade. Hästen togs bort hemma, med två vänner till mig som hon kände väl. Jag valde att inte vara med, i efterhand har jag funderat mycket på det, om jag skulle ha varit med eller inte. Då kändes det helt omöjligt, hästen betydde allt för mig, och jag ville inte bryta ihop inför henne och göra henne orolig. Hon hade tagit en tugga gräs och sen dött. Väldigt fridfullt sa mina vänner. Saknaden efter henne går aldrig över, men det lindras med tiden. Samtidigt vet man ju det som djurägare kommer det en dag när man måste ta sitt ansvar, och det kändes otroligt skönt att min underbara veterinär sa, att det var hon som sa att jag skulle bli tvungen att ta bort henne, på något sätt minskades mina skuldkänslor. Och hon hade ju ont, så det var givetvis ett helt rätt beslut.
Med min nuvarande häst skulle jag välja att vara med, när den dagen kommer. Fast hon är så ung än, så förhoppningsvis kommer jag själv vara rätt gammal när hon ska vandra vidare.
Det är så jobbigt med djur, man fäster sig så enormt vid dem. Samtidigt kan man inte leva utan dem. Hoppas det går bra för dig, TS.

Hästens bön:
Tag mig ej från min moders sida
när jag som nyfött föl går
vänta med att på mig rida
till mitt fjärde levadsår

På min rygg ska jag dig bära
i galppp på solskensritt
men tilbaks till stallet, kära
låt mig då få gå i skritt

Ge mig foder, ryckt och vatten
ha tålamo om jag är stygg
Och i kalla vinternatten
lägg ett täcke på min rygg

Rengör sadel, träns och rem
för ej oljud i mitt stall
tänk på at detta är mitt hem
stäng dörren mot vinden kall

Jag vill för dig bara
om du nu min bön förstår
då ska jag för alltid vara
din bästa vän i många år

Och när min levnads slut är nära
tag mitt liv med varlig hand
led mig sista biten, kära
till hästens evigt gröna land!

Jag har hittat en engelsk version också. Mycket fin om ni frågar mig...

Don't cry for the horses, that life has set free
A million white horses, forever to be

Don't cry for the horses, now in gods hands
As they dance and prance, to a heavenly band

They were ours as a gift, but never to keep
As they close their eyes, forever to sleep

Their spirts unbound, on silver wings they fly
A million white horses, against the blue sky

Look up into heaven, you will see them above
The horses we lost, the horses we loved

Manes and tails flying, they gallop through time
They were never yours, they were never mine

Don't cry for the horses, they will be back someday
When our time has come, they will show us the way

Do you hear that soft nicker, close to your ear
Don't cry for the horses, love the ones that are here

Våren 2004 fick min pappas häst magomvridning och det fanns inget att göra. Först fick hon lugnande och smärtstillande innan hon avlivades med bultpistol och för att få hjärtat att sluta slå skars halsen upp. Jag ångrar att jag var med och såg det, jag hade velat att hon fått en spruta i stället men blodcirkulationen var för svag...:cry: Att vara med och se kan nog på sätt och vis vara en trygghet men samtidigt hjärtslitande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka