Sv: Ta bort min älskade
MIn häst blev "akutsjuk" så det var inget jag kunde förbereda mig för alls..
När jag skriver akutsjuk, menar jag att han blev jättedålig på bara en dag, men jag hade kännt att där var något med honom det senaste året. jag kunde inte riktigt förklara det, men vissa dagar kändes han väldigt off" och trött..och lite stel. jag trodde att det var åldern som började ta ut sin rätt, och jag gav honom en liten paus från ridningen, och tömkörde och promenrade mest. Han var aldrig halt, och vissa dagar var han sitt vanliga pigga jag.
Vi hade ett speciellt band, så jag kunde känna hur han mådde direkt när jag kom in i stallet.
jag kom upp sent till stallet en kväll, hade varit iväg, och skulle bara åka upp och borsta och ta en liten promenix med Pagge. När jag tog ut honom igången vacklade han till, men han kunde vara lite klumpig(var blind på ena ögat) så jag tänkte inte mer på det..
Borstade, tog på honom tränset och skulle gå ut..Men Pagge kunde inte gå rakt!! hans bakdel vek sig, precis som om han var berusad, och han höll på att sätta sig på rumpan. Jag blev livrädd! Jag kände inom mig, på ett sätt jag inte kan förklara, att detta var slutet. han var så rädd mitt hjärta, han kunde inte kontrollera sin kropp
Jag fick in honom till stallet, på nåt sätt fick jag dit mamma och ringde vet. Slutade med att vi fick åka akut med djurambulans till helsingborg. Där tog dom alla prover som gick, röntgade och gav antibiotika..men inget hjälpte..En dag när jag var där uppe kunde jag se att hans ögon rullade bak i huvudet, när han stod still..
Näst sista dagen jag var där uppe(åkte upp dit varje dag till mitt hjärta) så när jag skulle gå, snudde han runt runt i boxen och skreeeek..han skreek ut av rädsla och kanske smärta..
Då tog jag beslutet, han skulle få vandra vidare..
Nästa dag åkte vi upp tidigt..i boxen möttes vi av en avstängd pagge..han hade inte fått nåt lugnande än, men var ändå så lugn och avstängd..han förstod..han började bli förlamad i vänstersidan, läppen hängde, men han mumsade i sig äpplena vi hade med oss..Jag borstade av honom, smekte honom över kroppen en sista gång..Tackade honom för allt han gett mig..
Mamma fick dra mig därifrån, och när jag visste att jag aldrig mer skulle få se honom skreeeek jag ut min smärta, och grät..allt var en dimma..jag minns knappt hur jag kom ut i bilen..allt var så overkligt..
I bilen på väg hem, kände jag när han försvann..Jag vet att han var död .för jag kände att bandet brast..han var borta..
Vet fortfarande inte vad det var, men jag misstänter att det var en tumör, som sedan blev en hjärnblödning, i hans hjärna..
Älskade Pagge, du finns emd mig varje dag..