Ta bort framsporrarn

E

Elizakatt

Hej!

Jag har en stor hund som vi flertal tillfällen har skadat sig på framsporrarna. Han har troligen fastnat när han är ute och bryter/river upp klorna vid sporren.

Nu har jag talat med 3 veterinärer om att ta bort dem men det är mycket mixade besked ang. pris och hur man gör.

Är det någon som gjort det på vuxen hund som vill berätta lite om era erfarenheter? Pris, konvalescens, hur det går till mm.

Tacksam för svar!

Sv: Ta bort framsporrarn

Har inte tagit bort framsporrar på vuxen hund, men rent intuitivt borde det inte vara svårare än att lokalbedöva och ta bort dem, detta kräver förstås att hunden är hanterbar utan sedering. Men om sporrarna har benkontakt krävs nog sedering.

Jag har tagit bort baksporrar på en hund som konstant rev upp dem, detta gjordes med lokalbedövning trots att den ena var ledad, dvs hade kontakt med benet.
Hunden var kolugn o van vid hantering så det lät sig göras utan narkos, ena benet blev infekterat så det tog längre tid att läka.
Vovven behövde inte ha tratt eftersom han inte rörde såren o tillät daglig omläggning utan krångel.

Detta skulle aldrig fungera med nuvarande vovve.

Tack för era svar.

Vad betalade ni för era ingrepp?
Hur lång tid tog det innan det läkte?

Min hund älskar att bada och på sommaren är vi på landet där han har tillgång till vatten hela tiden så frågan är om man skulle vänta till i höst.

Min hund skulle nog inte vara så samarbetsvillig. Det blir nog narkos för honom kan jag tänka mig. Han är en sådan fjomp. :-(

3 -4 dar på den ena sporren, den var inte ledad, drygt 2 v på den som var ledad in till benet. Benhinnan är extremt smärkänslig, o eftersom det borde vara en steril miljö så kan det bli komplikationer.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej som planerar att skaffa min första egna hund inom en framtid och har fastnat lite extra för Italiensk Vinthund. Jag...
Svar
10
· Visningar
3 862
Senast: almitra
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka