Ta bort eller inte? Lite långt...

S

Solmogen

Jag står här i valet och kvalet med att ta bort min gamla ponny. Vill höra vad andra tycker att jag bor de göra. Det är ett tufft beslut.

Han har ridits regelbundet fram tills i våras, då vi helt enkelt fick sluta för att han tappade så mkt i vikt av det. Han är 23 år, men pigg som en liten bebis och verkar älska att få komma ut och springa. Jag tog ut veterinär för att han en dag inte ville fatta vänster galopp. Det visade sig iaf att han är halt på tre ben. Sen vet jag inte hur mkt jag ska tro att detta är verkligen illa. Blir reaktionerna större när man böjer en gammal häst, i jämförelse med en yngre?

Förutom detta har han mkt dåliga tänder, nya stora hål kan uppkomma på två veckor, och vem har råd att ta ut veterinär och skölja varannan vecka? För tillfället är två tänder så pass illa att de borde dras ut, men jag tycker det är för mkt att tvinga honom att genomgå en sådan procedur med återhämtning och allt. Tänker jag fel?

Detta med tänderna bidrar ju till att han inte kan ta upp näringen från maten som han ska. Han åter ca 10 kg hösilage, uppblött kraft rehab och lusern i stora mängder, om dan. Men viktökningen går ändå långsamt.

Han är rund och go nu på betet, men revbenen syns forfarande tydligt då han inte har ngt hunderhudsfett att prata om. Förra sommaren var han superfin i hullet, så det har förändrats mkt.

Har tagit blodprov på honom oh det visade inget fel på hans inre organ.

Den ekonomiska faktorn är också ett problem. Jag har en annan häst som också är skadad som kostar skjortan med veterinärräkningar. Ska man vara så krass och tänka på ekonomin med?

Ska jag fortsätta och se hur han fixar vintern, och låta honom gå och drälla i en lerig hage hela vintern? Eller ta bort honom nu när han mår som bäst, så att det blir ett bra slut?

Hade uppskattat lite åsikter ngt enormt! :crazy:

//Bella

Sv: Ta bort eller inte? Lite långt...

Hej!!!

Svårt det där...:crazy:
Själv fick jag avliva min 31åring i söndags..:cry:
Men 23år är ju ifs ingen ålder på en ponny..tycker jag..han kan ha väldigt många fina år kvar.. Jag tycker att man ska ge dem en chans när de är någorlunda levnadsglada o pigga till att återhämta sej och behandla dem..visst det gör ont att dra ut tänder men det är inte en smärta som inte går att bota och man blir helt bra. så för min del vore det inget skäl till att avliva ..utan jag skulle ge honom en chans MEN inte till vilket pris som helst..jag skulle försöka men gick det inte skulle hästen få gå vidare..men alla är vi olika .. Lycka till!!!

Och Ja det är många hästar som i den åldern inte skulle gå igenom vet böjprov men för den skull inte går och har ont hela tiden..
De blir ju helt klart stelare och tar längre tid på sej att mjukas upp precis som när människor blir äldre.:bow:

Jag som haft en som blev 33, togs bort pga ålder, han tappade gnistan sista vintern, togs bort i januari det år han fyllde 33, och en som blev 28 och fick tas bort akut pga fång, har på nära håll stet HUR stor skillnad det gör med tandstatusen.

Den som blev 33 hade urkassa tänder redan när han var 27 - 28. Som vet sa när ponnyn var 30 och det var dags för den årliga halvårskollen av tänderna 'tja, ska man gå på tänderna är han HUNDRAtrettio år'. Han åt fri tillgång på lucerngröt (hackat strå fanns inte på den tiden), och fick förutom det ganska rejäla givor havre, betfor och vad som då motsvarade krafft grund. Allt uppblött till gröt. Hö fick han det finaste, mjukaste vi kunde hitta, och så mkt han ville ha. Han tuggade dock mest 'bussar' som han spottade ut, och fick inte i sig så mkt. Bete gick dock bra (han tillskottsfodrades då med, men inte lika häftigt).

Reds tills han var 31, motionskördes lätt tills han var 32. Sen han 'pensionerade' gick det fort utför dock (sett det många gånger på gamlingar, när de ställs av kommer åren ikapp dem). De sista åren hade han 2 - 3 kolikanfall (lätta dock) per år, pga av att tänder och matsmältning inte fungerade som de skulle.

Sista vintern började han falla ur ganska rejält i december, och vi började prata om att han 'kanske inte skulle överleva vintern, och att det nog garanterat var hans sista vinter hursom'. Strax efter nyår började han tappa sugen. Han åt sämre, han stod mest i hagen och man såg på ögonen att han var trött, och att det var 'dags nu'. 20 januari 1993 fick han somna in.

Den andra ponnyn hade PRIMA tänder, och gick man bara på tandstatus var han många år yngre än 'på pappret'. Han höll hullet fint (för fint, fet som en julgris), inga ålderkoliker och hade han inte fått fång så hade han säkerligen hängt med förbi 35 utan minsta problem.

Men just för han redan nu har så stora tandproblem, det är ekonomiskt jobbigt för dig med de extrakostnader han medför, och att det har gått stadigt utför (som jag tolkar det?) sen förra sommaren, så skulle jag faktiskt låta honom - som tack för många fina års trogen tjänst - få somna in med lite värdighet och gnista kvar. Han må ha många fina år kvar på PAPPRET, men det är tänderna som 'fäller' dem tillslut. Och han är ändå pigg och glad nu!

Vad gäller hältan har jag haft äldre herrar än din som gått UA på böjprov, samtidigt är det ju inget man räknar med på åldersmän. Hur stora reaktioner hade han?

Sen om du ska dra ut de lösa tänderna är något vet bäst kans vara på. Om de har ont så äter de sämre, så det är ju möjligt att han skulle hämta sig igen om han fick de där onda tänderna utdragna, och äta bättre och tillgodogöra sig maten bättre och hålla hullet.

Så, rent spontant, mycket eftersom du tycker situationen är jobbig (för JA, det ÄR okej att känna att 'jag har inte råd med det här egentligen'. Så länge man då 'gör något åt det', och inte istället låter bli att ge hästen det den behöver. Att t ex tycka 'jag har inte råd att ha min gamling kvar och ge honom det han behöver' och välja den tunga vägen och ta bort. DET är att ta ansvar. Att tycka att 'jag har inte råd, han får gå med sina tänder som borde dras ut, och få 'bara' 2 kg kraftfoder fast han behöver 4 kg etc - DET är att låta det gå ut över hästen och inte okej)

För mig låter det som lite väl mycket problem... Hur hemskt det än må kännas är det nog snällast mot ponnyn att få sig en sista sommar (förutsatt att han fortfarande är rel. pigg osv.) och sen få somna in. Han är ju trots allt ingen ungdom och har haft det bra i sitt liv. Det är inget liv för honom att plåga sig igenom en kall vinter i en lerig hage. Du verkar nästan redan ha fattat det svåraste beslutet man kan ta. Rätt gjort!!

Tack för svaren!

Nu känns det som om mkt hänger på tänderna. Det är veterinären som sagt att de måste ut, men att hon tyckte att jag borde tänka över det, då hon såg hur han såg ut. Det är ett par tänder till som är på väg att bli superdåliga.

Han var hoppad och tävlad hårt innan jag köpte honom som 14: åring. Sm, nm och em och en massa annat trams har han varit med i. ;) Så att benen säger stopp nu känns inte så konstigt. Det är inte till den graden att man kan se det när han springer. men det var starka reaktioner på böjprov. I alla de ben som vi testade.

Det hade varit så mkt bättre om det hade varit solklart åt ena eller det andra hållet :(

Jag är lite i samma situation som dig. jag har en 24-årig islandsvalack som under vintern började tugga långsamt och under våren började han falla i vikt och i början av maj tuggade han foderbollar och undvek kraftfodret. Han har blivit behandlad för foderinpackningar och skarpa kanter på tänderna 3 ggr nu, sista gången av Torbjörn Lundström, men han är inte bättre. sedan i maj har han tappat säkert 60 kg och han är väldigt mager och äter nu bara uppblött krafft groove + ponny och gräs, började iofs äta lite hö idag men bara lite. Torbjörn kollade på honom i onsdags och han sa att tänderna var överrörliga, han hade ojämna slitningar på käkarna och foderinpackningar bl.a. och detta gjorde att han rådde mig att vänta 1-2 veckor och om Kongur inte äter hö normalt då så låta honom gå till de evigt gröna ängarna. Torbjörn tyckte att det var onaturligt för en häst att inte kunna äta grovfoder och om han inte äter hö nu så gör han inte det i vinter heller och även om hästen har ätit upp sig på betet under sommaren så klarar han inte vintern utan grovfoder och då är det lika bra att ta bort hästen medan den är förhållandevis frisk och "bara" lider lite av tandproblemen. Jag tänker inte på annat än hur jag ska göra med min älskade gamling men för mig lutar det åt att jag tar bort honom. Jag är av den åsikten att det är inte naturligt för hästen att bara leva på kraftfoder, det påverkar dem negativt både i magen och på så vis att de inte får sitt tuggbehov tillfredställt och har hästen ont i munnen så är det inte rätt att ha kvar den. Kongur (min häst) är pigg o frisk i huvudet vilket gör allt mkt jobbigare men att se att han bara luktar på hö o tanken på att behöva tugga med lösa tänder som orsakar smärta gör att jag känner att jag måste ta mitt ansvar. Jag har gjort vad jag kunnat och haft kontakt med underbara veterinärer som oxå gjort vad de kunnat men ibland räcker itne det tyvärr. usch, det här är verklgien det jobbigaste man kan vara med om.Det här blev en väldigt rörig text och egentligen kanske inget svar på din fråga men jag ville bara visa att du inte är ensam o berätta hur jag och min veterinär resonerar. lycka till med din ponny och jag tror att vad du än bestämmer dig för så kommer det kännas rätt. Du måste oxå tillåta dig att tänka ekonomiskt, för som någon innan mig skrev, så är det bättre att ta bort hästen än att bara försöka halvt, det är allt eller inget som gäller i sådana här situationer.

sier som flere andre her har sagt, du ser han har blitt verre og du har ingen garanti for at han vil komme seg igjen.
hadde det vært min hest så hadde jeg latt han få sommeren og heller sovne inn etter det med verdigheten i behold.

men en grusom beslutning uansett :(

Senast ändrad:

Är på g att ta bort mitt 27 åriga halvblod, hon har hosta och diarré som sina problem, annars pigg som jag vet inte vad.

Till slut måste man ju överväga om det är värdiga liv de har.
Om det nu "bara" är tänderna, om ni drar ut de dåliga, kommer hans tänder fortfarnde att vara i dåligt skick?
Du skriver att han kommer att få fler hål, är tänderna kassa finns det ju tyvärr inte så mycket att göra.

Det är ett jättejobbigt beslut, ta hjälp av veterinärer att besluta dig, vad säger de, vad går att göra för hans välbefinnande?

Lycka till med ditt beslut, det är INTE lätt... Jag vet... :cry:

Känner man sin häst rätt så vet man hur den mår.
Är det glad?
Eller är den ledsen?

Jag är av den sorten, att jag kämpar så länge det bara går, bara hästen själv har gnistan att fortsätta leva.

Skulle min pålle bli allvarligt sjuk, (Han har varit sjuk nu i 3 1/2 månad, och det blir aldrig bättre, och ingen är ens säkert på vad det är för fel på honom) och inte kunna bli riden mer, men han mår hur bra som helst så länge han inte behöver anstränga sig, så skulle jag behålla honom.

Skulle sätta honom på lösdrift, och låta han få vara häst.
För jag vet att han skulle må bra av det.
Han är inte den typen som mår dåligt utav att inte bli riden, eller få röra på sig.
Han är lycklig så länge han har mat, får vara ute med hästkompisar, och får kärlek.

Den senaste tiden har satt olika galler i huvudet på mig, har funderat mycket på det här, om jag skulle få det beskedet en hemsk dag.

Mitt liv skulle rasa samman.

Totalt!

Usch vad tråkigt.
Jag sitter i ungefär samma situation med min gamla 26-åring. Hans tänder är också jätte dåliga och vet. tyckte det såg dystert ut. I vintras fick han över 12kg hösilage, men han kunde nog bara äta hälften och så fick han lusern och kraft, men han gick bara ner i vikt och såg allmänt skranglig ut. Givetvis reds han inte.
Och så nu är sommaren här och det är en ny häst. Han rids knappt för jag vill inte han ska tappa det han gått upp. I övrigt så är han stel när han rids, speciellt förr när man travat honom då han gått orent.
Så i alla fall ska jag göra som så, att när hösten närmar sig ska jag kalla ut vet. för att kolla hans tänder och visar det sig då att det är rent för illa kommer jag väl:cry: få ta bort honom.
Så det blir väl att jag låter vet hjälpa till att avgöra.
Men samtidigt, finns det en chans så tänker jag ge hästen min den, även om det blir mest luserngröt som slinker ner.
Tråkiga är att han tycker inte om tråkiga lerhagar och kall ruggig vinter...

Senast ändrad:

Det är inte kul med gamla hästar. Jag har en gammal travare som jag har bestämt ej ska vara med så länge till. Sedan har vi den andra gamlingen ett russ som är äldst av våra hästar. jag hade trott att han skulle orka länge till men han har varit trött denna sommar. Det är dyrt att ha hästar även om man har dem hemma. Om man har en gammal häst som så att säga på övertid dvs man ej kan rida den ordentligt och den inte verkar må riktigt bra så tycker jag inte att man ska ha dåligt samvete om man fattar beslutet att avsluta det hela. Man gör ju det när den mår bäst som du själv skriver. Jag tror inte att jag kommer att lyckas med våra hästar det är ju inte bara mitt beslut om man säger så. Men jag tycker du gör rätt vad du än bestämmer. Massor av tröstkramar-

Liknande trådar

Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053
A
Hästvård Jag behöver råd då beslutet är för svårt att ta. Min häst är 27 år gammal, han har inte ridits på ca 1 år pga av att jag bott på en...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 196
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 665
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX