Sv: Hjälp!

Dom har ett jätte stort vindskydd men inga boxar.. stall ska byggas nu i vinter men då kan det ju vara försent för min häst. Han måste ha tillgång nu till all mat och så han ska ha..

Ni kan väl inte dela av hagen heller då och han får fri tillgång? Alla behöver inte ha det.

Ni kan väl inte dela av hagen heller då och han får fri tillgång? Alla behöver inte ha det.

Jag har varit ner och pratat med dom som har stället där han står. Vi funderade på att bygga en box i vindskyddet, men det som jag känner då är att han får stå i drag och det är inte heller bra.
Absolut, dela av hagen är en bra idé.

Vi har en hage i hagen där en häst får gå och äta mera mat en del av dagen , ca 4 tim. Sen släpper nån ut den så den får äta 2 mål med dom andra. men det förutsätter att nån vill ta in och ut hästen i den lilla hagen.

jag hade samma problem med ett engelskt fullblod. han var svår med hullet om vintrarna. jag fick av veterinär rådet att ge honom 3 liter Krafft Rehab-pellets uppblött i vatten, så de inte ens behövde tuggas, och hästen fick finfint hull. du kan ge detta om din häst har svårt att tugga, fast då får du ge mer än 3 liter/dygn.

jag hade samma problem med ett engelskt fullblod. han var svår med hullet om vintrarna. jag fick av veterinär rådet att ge honom 3 liter Krafft Rehab-pellets uppblött i vatten, så de inte ens behövde tuggas, och hästen fick finfint hull. du kan ge detta om din häst har svårt att tugga, fast då får du ge mer än 3 liter/dygn.

Allt är värt att testa!
Ska åka och köpa det på måndag när dom öppnat igen.

Tänk bara på att det är ett kraftfoder, och att kraftfoder måste introduceras med försiktighet för att inte ställa till stora problem och i värsta fall förgiftning. Hästens matsmältningssystem är - enkelt uttryckt - gjort för att äta grovfoder som passerar genom systemet lugnt och försiktigt p g a fiber. Smäller man ner kraftfoder kan det ge mer eller mindre problem, beroende på hur duktig man varit med introduktionen och hur tålig hästen är.

Jag kan absolut inte rekommendera att du lägger på kraftfoder i de mängderna, jag anser att det bästa är grovfoder (som lusern) som är snällt mot magen och naturligt för hästen.

krafft rehab är inget kraftfoder i bemärkelsen havre, kraft. det är ett lågenergi, dietfoder för konvalecens-hästar, för uppbyggnad och hull.

Spontant: Tur att jag inte vet vem du är eller var ditt stall ligger... Att stå på lösdrift utan tillgång till boxplats och så samtidigt inte bemöda sig med att plocka av täcket varje dag? Jag skulle definitivt anmäla dig och din stallägare om jag visste var du höll hus. Följ lagen bättre är det enda som kommer upp i mitt huvud, lätt upprörd blir jag också.
Hoppas nu bara att du lyckas få upp hullet på din gamling. Det borde ju gå att lösa så länge hästen äter det som serveras, då är det ju bara att servera mera. Har du kollat upp mask förresten? Kan ju vara en bov i dramat.

Öh, jo - det är defintivt ett kraftfoder, per defintion.

Jag utgår från att du vet vad som definierar ett kraftfoder? (nej, det har inte med spannmål att göra)

Lagt till masso olja i kosten. Om det behövs på grund av tandbrist så kan de leva med uppblött lucernpellets, olja och betfor som enda mat. alltså du tar bort höet så att allt han får i sig är så näringsrikt som möjligt.

Vi funderade på att bygga en box i vindskyddet, men det som jag känner då är att han får stå i drag och det är inte heller bra.

Men i så fall står han väl i drag nu också om han väljer att stå inne i lösdriften? Förstår inte tänket riktigt. En häst i utebox med öppen lucka står väl också i drag i så fall. Har din häst täcke och fri tillgång på mat är det väl inga som helst problem.:confused:

Jag har en box till mina 2 hästar som går på lösdrift, som tur är har den mest använts som skötselbox i samband med ridning och så, men även som sjukbox några gånger. Har dock tänkt på att i fall någon av hästarna får en längre boxvila så är nog en box i lösdriften ett bra alternativ, så behöver ingen av dem stå helt ensam boxvilehästen får mera frisk luft.

I övrigt säger jag som många andra; det är olagligt att ha häst på lösdrift om man inte har en sjukbox per påbörjat 10-tal hästar.:crazy:

Nu har vi byggt en tillsvidare box. Han hatar att stå inne men har nu inge val. Har varit och köpt massa luzern både hackad o pellets och oljor mm mm mm.
Han åt upp ca 15 kg hö bara i natt, sen åt upp sin frukost. Så äta kan han!
Har även ringt vet. och dom kommer i veckan o kollar tänderna. Nu får vi hoppas allt går vägen!

Och till er som tycker det känns förjävligt och vill anmäla och allt som ni säger. Skicka mig ett PM, ni får gärna komma och hälsa på o se att hästarna har det väldigt bra hos oss.
Dom har ett vindskydd på 100 kvm och boxar är på väg. Detta ställe har endast funnits i 2 månader och dom har ej hunnit att fixa boxar.
Men som sagt vi har gjort en box nu tills dom riktiga boxarna kommer upp.

Jag försöker verkligen göra allt i världen för min lilla ponny och jag tycker ni är väldigt elaka som kan skriva såna ord när jag ber om hjälp om min gamla vän.

Men i så fall står han väl i drag nu också om han väljer att stå inne i lösdriften? Förstår inte tänket riktigt. En häst i utebox med öppen lucka står väl också i drag i så fall. Har din häst täcke och fri tillgång på mat är det väl inga som helst problem.:confused:

Jag har en box till mina 2 hästar som går på lösdrift, som tur är har den mest använts som skötselbox i samband med ridning och så, men även som sjukbox några gånger. Har dock tänkt på att i fall någon av hästarna får en längre boxvila så är nog en box i lösdriften ett bra alternativ, så behöver ingen av dem stå helt ensam boxvilehästen får mera frisk luft.

I övrigt säger jag som många andra; det är olagligt att ha häst på lösdrift om man inte har en sjukbox per påbörjat 10-tal hästar.:crazy:

Jo det jag menade med att det drar i vindskyddet är att ena kortsidan är helt öppen och gör vi en box där så står han i drag helt stillastående, är han fri så kan han ju vandra omkring för att hålla värmen. Självklart har han täcke. Jag kände så att det inte kändes bra att ställa han stilla i blåsten. Men nu har vi fixat en box tillsvidare så att man kan ge allt han behöver!
Ang lag, stället har endast funnits i 2 månader och jag hade bråttom att få dit honom o dom bråttom att hämta sin nya häst. Boxar skulle igentligen vara klara 1 dec, men så blev det inte. Boxarna kommer nu i Januari. Mycket efterlängtade boxar!

Spontant: Tur att jag inte vet vem du är eller var ditt stall ligger... Att stå på lösdrift utan tillgång till boxplats och så samtidigt inte bemöda sig med att plocka av täcket varje dag? Jag skulle definitivt anmäla dig och din stallägare om jag visste var du höll hus. Följ lagen bättre är det enda som kommer upp i mitt huvud, lätt upprörd blir jag också.
Hoppas nu bara att du lyckas få upp hullet på din gamling. Det borde ju gå att lösa så länge hästen äter det som serveras, då är det ju bara att servera mera. Har du kollat upp mask förresten? Kan ju vara en bov i dramat.

Du är väldigt välkommen till oss så får du gärna anmäla om vill efter det.
Du kan se nedan varför det ej finns boxar. Dom kommer! Tillsvidare så har vi gjort en tillfällig box och så har dom ju ett vindskydd på 100 kvm på 3 hästar, varav 2 ponnier.

Mask är kollad o han har inget. Han kommer att klara detta nu när jag har tagit över hans mat. Förut gav stallägarna all mat till hästarna förutom kraft.

Det är jättebra att boxar kommer, men det är faktiskt lag på att det ska finnas box när hästarna kommer dit. Blir sådant försenat får man helt enkelt lösa det eller låta bli att flytta dit hästarna.

Hästarna har ju rätt till en dräglig tillvaro, även om människors planer inte håller alla gånger.

Det är jättebra att boxar kommer, men det är faktiskt lag på att det ska finnas box när hästarna kommer dit. Blir sådant försenat får man helt enkelt lösa det eller låta bli att flytta dit hästarna.

Hästarna har ju rätt till en dräglig tillvaro, även om människors planer inte håller alla gånger.

Hur menar du med dräglig tillvaro? Hästarna vet ju inte att det inte fanns någon box i stallet? På lösdriften kan dom ju inte ha det bättre.

Det är ju helt uppenbart att din häst hade varit betjänt av att stå på box delar av dygnet redan tidigare. Och jag misstänker att du hade satt honom på box tidigare om du 1) upptäckt hans tillstånd 2) haft tillgång till box direkt.

En häst ska inte behöva gå ner sig så som du beskriver att din har gjort, och att inte hålla bättre koll på häst i riskzonen (äldre häst) känns väldigt konstigt i min värld.

Det är ju helt uppenbart att din häst hade varit betjänt av att stå på box delar av dygnet redan tidigare. Och jag misstänker att du hade satt honom på box tidigare om du 1) upptäckt hans tillstånd 2) haft tillgång till box direkt.

En häst ska inte behöva gå ner sig så som du beskriver att din har gjort, och att inte hålla bättre koll på häst i riskzonen (äldre häst) känns väldigt konstigt i min värld.

Självklart skulle jag ställt han i box, meningen var att när jag flyttade honom så va det meningen att dom skulle ha boxar klara. Det dröjde o dröjde, till sist gjorde dom denna lösdrift och lovade att boxarna skulle komma snabbt. Vilket jag självklart trodde.
Han har alltid gått på lösdrift förut, men pga av hans ålder så sökte jag ett stall med boxar. Vi har tyvärr inte så många stall där jag bor och det har var och är ända alternativet för mig.
Han var perfekt hull när han flyttade dit för 1,5 månad sen och jag har varit på dom SÅ många gånger om att ge hästarna mer hö. Hela tiden så sa dom att dom får det jag ville att dom skulle ge, självklart trodde jag på dom men nu börjar jag fundera på om min ponny verkligen fått det han ska ha. Han åt så himla mkt nu inatt så aptiten är det inge fel på. Jag har gett han 4 liter luzern + annat. .
Allt har gått väldigt snabbt och jag har känt på honom varje dag.

Hur menar du med dräglig tillvaro? Hästarna vet ju inte att det inte fanns någon box i stallet? På lösdriften kan dom ju inte ha det bättre.

... men nu börjar jag fundera på om min ponny verkligen fått det han ska ha. Han åt så himla mkt nu inatt så aptiten är det inge fel på. Jag har gett han 4 liter luzern + annat. .
Allt har gått väldigt snabbt och jag har känt på honom varje dag.

Det här rimmar illa för mig. Först säger du att på lösdriften kan de inte ha det bättre. Sedan misstänker du att de inte får den mat de ska ha.

Att känna på sin häst varje dag kan omöjligt fylla lagkraven för den dagliga tillsynen, om hästen har kunnat gå ner så mycket på så kort tid.

Jag hade absolut flyttat hästen till ett bättre ställe, ju mer du berättar desto mer upprörd blir jag.

Det här rimmar illa för mig. Först säger du att på lösdriften kan de inte ha det bättre. Sedan misstänker du att de inte får den mat de ska ha.

Att känna på sin häst varje dag kan omöjligt fylla lagkraven för den dagliga tillsynen, om hästen har kunnat gå ner så mycket på så kort tid.

Jag hade absolut flyttat hästen till ett bättre ställe, ju mer du berättar desto mer upprörd blir jag.

Om du känner dig så upprörd så är det nog dax för oss att sluta diskutera, du kommer ju inte direkt med tips o råd.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat