Sv: Ta betalt för inridning?
Hur mycket man ska ta betalt beror väl på vad hästen ska kunna när "inridningen" är färdig. Och hur lång tid man tror att det tar.
Du som tidigare, enligt trådstarten, ridit in endast en häst, kan nog inte ta så mycket betalt.
Jag har också haft tankar på att ta emot hästar för inridning. Har dock inga planer på att göra det svart, vilket gör att jag nog avstår (för krångligt med redovisning om jag inte får andra uppgifter från Skatteverket - svaren beror ju på hur man ställer frågan).
Jag har dock ridit in tiotalet egna hästar och ponnyer, och utbildat häst och ponny från scratch till LA/MSV dressyr, tävlat LA dressyr och C-nivå western (har en häst som jag utbildat från grund till att förmodligen kunna gå B-nivå western i höst).
Så jag har lite mer meriter än de du skriver om.
Jag hade tänkt mig en prisnivå på ca 3000kr/mån inkl helpension vilket skulle ge något plus men knappast på marknadsmässig nivå. Men det är ju för att jag i så fall vill kunna ägna mig åt inridning utan att behöva betala för nöjet genom att köpa ännu fler hästar än de jag redan har. Jag är inget vidare på att sälja hästar och det finns ju en gräns för hur många man kan ha.
Det jag då tänkt mig som slutresultat på hästen är att kunna gå i tre gångarter och kunna rygga, kunna söka sig framåt-nedåt för tygeltag i skritt och helst trav. Tror att detta lätt är uppnåeligt på fyra veckors tid.
Mina egna hästar som jag ridit in, kan som regel skritt-trav-galopp efter fyra ridpass, och pass nummer fem brukar de ha förstått framåt-nedåt för tygel i skritt dock utan att jag rider dem i form (förstås). Ryggning förstår de som regel första eller andra passet. Lite serpentiner i skritt fixar de som regel tredje eller fjärde ridpasset.
Jag gör det mesta av inridningen vid uteritter eftersom ridbana hämmar framåtbjudningen lite och det är enklare för mig att få dem i galopp ute än på ridbana.
För mig kommer ridbanan in efter ungefär en veckas ridning, för att kunna jobba lite mer med styrningen och att hästen ska förstå konceptet att gå på volt, variera voltstorlek, byta varv genom volten. För mig är bjudningen så viktig att ridvägarna kommer i andra hand.