Ta betalt för inridning?

oceanoverhead

Trådstartare
Jag har fått i uppgift att rida in en häst i sommar, som då kommer att stå på lösdrift hos mig. Är dipl. hästskötare och har en del erfarenhet av unghästar sedan tidigare, dels via jobb, och har ridit in en häst på egen hand tidigare, som jag då hade tänkt göra gratis för min egen erfarenhets skull, men fick ändå lite betalt av ägaren i slutändan.. Frågan jag har nu är hur mycket betalt jag rimligtvis kan ta för inridningen? Inridning+ uppstallning hos mig då. Eftersom det sker just på hobbynivå och att jag inte har allt för stor erfarenhet av det sedan tidigare...

Sv: Ta betalt för inridning?

Min dotter har ridit in 4 st hästar och fått 2000:-/månad och det sker oxå på hobbynivå.

Nu har vi ju inte våra uppstallade utan dom går på lösdrift så ska du ha dom uppstallade kan du nog ta lite mer. Då tillkommer ju strö och kanske ev. foder.

Okej, det låter ju som en rimlig summa. Det var jag som vimsade till det lite i texten, vi har lösdrift vi med, dock med möjlighet till uppstallning, men under sommaren som det gäller i detta fallet så går de utomhus dygnet runt i vilket fall, så den summan kan nog passa i mitt fall oxå..

Fast det beror vad man får för pengarna. Blir det sämre än man väntat sig får man ju ta om allt själv från början.

Fast det beror vad man får för pengarna. Blir det sämre än man väntat sig får man ju ta om allt själv från början.

Ja, men så är det ju med allt, det vet man ju aldrig förrän efteråt. 2000 kr/månad för helinackordering är ju jättebilligt.

2000 i månaden är en rimlig summa för inridning på hobby nivå, det var vad jag fick när jag red in en ponny. dock så stod ponnyn kvar hos ägaren, så om du tar 2000kr i månaden för inridning/ skötsel och x kr för slitage på hagen?

Hur mycket man ska ta betalt beror väl på vad hästen ska kunna när "inridningen" är färdig. Och hur lång tid man tror att det tar.

Du som tidigare, enligt trådstarten, ridit in endast en häst, kan nog inte ta så mycket betalt.

Jag har också haft tankar på att ta emot hästar för inridning. Har dock inga planer på att göra det svart, vilket gör att jag nog avstår (för krångligt med redovisning om jag inte får andra uppgifter från Skatteverket - svaren beror ju på hur man ställer frågan).

Jag har dock ridit in tiotalet egna hästar och ponnyer, och utbildat häst och ponny från scratch till LA/MSV dressyr, tävlat LA dressyr och C-nivå western (har en häst som jag utbildat från grund till att förmodligen kunna gå B-nivå western i höst).
Så jag har lite mer meriter än de du skriver om.
Jag hade tänkt mig en prisnivå på ca 3000kr/mån inkl helpension vilket skulle ge något plus men knappast på marknadsmässig nivå. Men det är ju för att jag i så fall vill kunna ägna mig åt inridning utan att behöva betala för nöjet genom att köpa ännu fler hästar än de jag redan har. Jag är inget vidare på att sälja hästar och det finns ju en gräns för hur många man kan ha.

Det jag då tänkt mig som slutresultat på hästen är att kunna gå i tre gångarter och kunna rygga, kunna söka sig framåt-nedåt för tygeltag i skritt och helst trav. Tror att detta lätt är uppnåeligt på fyra veckors tid.

Mina egna hästar som jag ridit in, kan som regel skritt-trav-galopp efter fyra ridpass, och pass nummer fem brukar de ha förstått framåt-nedåt för tygel i skritt dock utan att jag rider dem i form (förstås). Ryggning förstår de som regel första eller andra passet. Lite serpentiner i skritt fixar de som regel tredje eller fjärde ridpasset.
Jag gör det mesta av inridningen vid uteritter eftersom ridbana hämmar framåtbjudningen lite och det är enklare för mig att få dem i galopp ute än på ridbana.
För mig kommer ridbanan in efter ungefär en veckas ridning, för att kunna jobba lite mer med styrningen och att hästen ska förstå konceptet att gå på volt, variera voltstorlek, byta varv genom volten. För mig är bjudningen så viktig att ridvägarna kommer i andra hand.

'*kl*

Hur gör ni som får betalt för "hobby" med att rida in och träna hästar mot betalning, med er egen personliga olycksfallsförsäkring?
Tänker om det skulle hända någon så man tex trillade av och skadades sig?

Hur har ni det mellan er och hästägare, om hästen skadar sig?

Det finns ju ingen ansvarsförsäkring att välja.

Hur har ni löst detta?

I mitt fall: ingen särskild försäkring utan tar risken själv. Fast jag har som sagt tänkt avstå eftersom jag inte vill fuska med svarta pengar, och redovisningen antagligen blir krånglig (även om jag ska kolla med Skatteverket om jag möjligen kan skippa FA skattesedel och i stället lägga det på min jordbruksfastighet och därmed klara mig med enbart momsredovisning och NE-deklaration).
Vad gäller hästen: ägaren har den försäkrad.

Fast jag hade ju inte tänkt åka av:D det har faktiskt bara hänt mig tre gånger de senaste tjugo åren, första gången betedde jag mig riktigt klantigt (skulle lifta barbacka på en oinriden häst - hur dum kan man vara?), andra gången var det en ren olyckshändelse med en väsnande timmerlastbil i ett trängt läge och tredje gången var jag oförsiktig och slarvig med en problemhäst jag skulle rida in (sexåring som ingen tagit sig upp på ryggen på; första gången jag försökte tog det mig en halvtimme av metodiskt arbete och då trodde jag min idiot att problemen var överdrivna; häst bockade av mig och jag betedde mig lite klokare därefter och det har inte hänt igen).

Jag har en särskild försäkring i min ryttarlicens för westerntävling, som innebär skydd vid tävling och träning för tävling. Var gränsen går för träning för tävling, är väl mer osäkrt.

Jag har valt att tro att jag har en god försäkring i den allmänna sjukförsäkringen och tror inte att jag har så stor glädje av extra ekonomisk ersättning i händelse av olycka.

ok, tack för din redovisning skönt att det har gått bra.

Då jag har fått frågan ett antal gånger på att rida till eller in hästar mot betalning har jag inte vågat tacka ja. Då ja inte har någon ansvarsförsäkring eller olycksförsäkning för mig, när jag skulle få pengar för min hobby..

Har inte hittat någon bra lösning om jag skulle bli i behov av min försäkning för inkomstborfall och tjänar jag inga pengar kan jag ju inte hålla min egen häst. Och ev ljuga för försäkringsbolaget om att jag red in en häst till mig själv när jag inte ägde den skulle blir svårt. Dom är ju bra på att kolla upp allt.

Jag tycker det är väldigt klokt att antingen:
a) helt låta bli - låt "riktiga" beridare göra jobbet eller i alla fall:
b) se över sitt försäkringsskydd.

Det är Jäkligt dyrt att bli liggande med brutna ben och förlorad arbetsinkomst - samt i många hästägares fall: tvingas betala någon för att sköta våra hästar för att vi själva är skadade och inte kan. 2000 kr täcker inte på långa vägar ett sådant inkomstbortfall.

Tråkiga, men ganska nödvändiga överväganden att göra är ju vad sex veckor med ett brutet ben de facto kommer kosta i inkomstbortfall, extrakostnader och sveda och värk... Det är Jäkligt fort gjort att trilla av en unghäst och hur illa man faller eller inte är mer slump än skicklighet.

Du får ju räkna lite på det , hur mycket tid/pengar du kommer lägga ner på hästen. Men 2000:-/2500:- låter som en rimlig summa som andra har skrivit.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 033
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17