ta betalt för....HJÄLP!

I

Ingen

Kanske är en väldigt onödig fråga ingen kommer besvara.. Men jag är uppe i ett dilemma.. (tror jag)

En tjej jag hjälper till att träna (min kompis mamma) vet att jag skall leta häst, en hopphäst då. Hon hade en kompis som sålde sitt hoppsto och tipsade mig om de och vi var där uppe idag.
Nackdelen med det är att hästen är 14år och mamma tycker inte om de så mycket och inte priset heller direkt. Hon har tävlat och placerat sig upp till 1,40 och tränat för Peter Eriksson bland annat. Hästen är väldigt väl utbildad och hoppar i alla lägen /märkte jag idag ^^ ).. Hon har inte tävlat under året 2003 för då betäckte hon henne, och -04 startade hon i 6 klasser och placerad sig i 4klasser.. Aldrig har hon varit halt heller, och bara haft en ägare innan henne.

Till saken, jag skulle gärna inte förlora alla pengarna jag lagt ut för att köpa hästen, utan ha kvar en del pengar så att jag sedan kan köpa en yngra häst..

Va skulle ni tänka er att ge för en sådan häst som är 16 år?
Som fortfarande är pigg och glad fortfarande och har inga problem med varken rygg eller ben.

Sv: ta betalt för....HJÄLP!

Är hästen 14 eller 16 år??

Du (eller din mamma) tycker alltså att hästen är för dyr? Jag förstod nog inte riktigt...

Tyvärr är 16 åringar dyra att försäkra och sjunker SNABBT i värde.
En bra läromästare som gått MSV (både i hopp och dressyr) och sedan utbildad minst LA (i dressyr eller hopp. Tävlar hon MSV hopp ska hon vara utbildad minst LA dressyr och tvärtom.) kan du få 60 000 om den ser "ung" ut (får inte tappa muskler lätt, få liggsår osv) och ser välmusklad ut. Sedan kan hon stiga i värde OM hon ger fina avkommor med prestationer. Men mycket kan man inte få.
Jag har sett många 18-20 åriga hästar som har gått GP och Svåra hopp/dressyrklasser som säljs för 20 000. Så om du ska kunna få 50-60 000 ska du ha tur, hon ska vara helt problem och olatfri (inga problem vid röntgen eller böjprov) och ge fina avkommor.

Men jag förstår inte riktigt meningen med att köpa en häst som du hade planerat ha i 2 år? Om jag vore du skulle jag leta idare efter en annan häst, kanske en yngre om det är det du vill ha. Annars försök bli medryttare på en duktig hopphäst, är du själv också duktig är det inte omöjligt att du får tävla dom.

Hon tänkte på vad hon skulle få för en häst som är 16 år. Hästen ifråga är 14 nu, men antagligen funderar väl trådskaparen på att sälja henne okm ett par år.

Hästen är värd idag ca 100.000:- har hon sagt och många har rekomenderat henne.

Hon är väldigt musklad och kompakt i kroppen, ser jätte fin ut och känns fin. Lätt att rida men håller man på för mycket med händerna blir hon stressad..

Hon är en bra första häst för mig som inte ridit ordentligt på ett tag så inom någon månad eller två är vi båda nog startklara.
Något som jag kan ha under gymnasiets gång.

Gaah! Blev jätte osäker nu.. :/ För jag har inte gröna kortet men de kan jag "Lätt" få på den gammla ridksolan jag red på, kommer ha en där som hjälper mig emd träning i såfall.. Bläeh!

HJÄÄÄLP! va skulle ni gjort?

Trissa skrev:
Du (eller din mamma) tycker alltså att hästen är för dyr? Jag förstod nog inte riktigt...

Hm, jo. Men hon tror att om vi köper henne så måste vi pansionera henne.. >.<

Anledningen till att gäaren säljer hästen är för att hon har tappat intresset och börjat med trav istället.

Efterson du inte har grönt kort ens ännu så antar jag att du själv inte har någon tävlingerfarenhet och kommer tävla på ganska låg nivå, hästen låter som en bra läromästare för dig men jag är ganska övertygad om att ni kommer gå back rejält på den om den kostar 100.000 nu och du ska sälja den om två år.

mycket_irriterad skrev:
Efterson du inte har grönt kort ens ännu så antar jag att du själv inte har någon tävlingerfarenhet och kommer tävla på ganska låg nivå, hästen låter som en bra läromästare för dig men jag är ganska övertygad om att ni kommer gå back rejält på den om den kostar 100.000 nu och du ska sälja den om två år.

Jag har tävlat på ridklubben innan och fått placeringar dock var det 1 år sedan, Den kostar inte men är värd så mycket..
Meäh, funderar på att avstå, men blääääääääääh!
Måste den v så gammal :(

Om du inte ens har tävlat... kommer din ridning förmodligen inte göra hästen bättre... och det är inte alltid det enklaste att rida en häst som är utbildad svårklass...
Är det en första häst du skall ha borde ni leta efter en snäll trygg och säker hoppare på 110 höjd för det räcker till å börja med... steget mellan 110 och 120 hoppning är relativt stort och du kommer nog behöva några års erfarenhet först.
För en vetttig 110 häst kommer ni undan betydligt billigare än 100.000 kr. runt 50.000 tror jag räcker för en 11-14 åring...

I övrigt är stoet värt de pengar de begär för henne med de meriter du räknade upp. Frågan är bara om hon inte gör sig bättre för någon som har mer erfarenhet och kanske skall upp från lätt till msv klass...

Hon skall bara ha 40.000:- för henne och hon är inte igång på de höjderna. Men på två år lär jag nog komma upp till 120-130, för det är abra för mig att lära känna henne ordentligt och träna en del. Hon stannar aldrig, kände mig jätte säker på henne..

Men jag avstår, jag kommer bara ha henne i två år ungefär, eller så har jag henne tills hon dör eller tills någon vill ha henne som en häst att bara ha kul med inte träna och tävla, eller till avel..

Känns dumt att man skall köpa en häst ha den så kort tid och sedan sälja den igen.. Men jag är så kräsen med..:(

Men jag kan ju ha henne på foder tills hon hittar en köpare oså.. Men det kanske bara är dumt eftersom att jag inte skall köpa henne.. det är nog bara idiotiskt, men endå..:(

Hmm... du verkar inte veta hur du har det riktigt...

Och grattulerar till att du tror dig gå från att sakna tävlingserfarenhet till 130 hoppning på 2 år....

Fundera du på att vara medryttare som någon här ovan skrev... verkar bäst......

40.000 låter inte alls mycket efter din beskrivning, ni kommer nog ändå inte gå plus och kan räkna med att få ut mer om två år men tror jag inte att det bli mycket mindre heller, beroende på hur det går för dig och om hästen håller sig frisk, det vet man ju aldrig i förväg.

Men jag förstår inte varför planerar att sälja om två år?? är hästen frisk så kan du säkert tävla fram till den är 19-20 år iallafall.

Det KAN gå men det är nog inget man ska räkna med, det kommer oftast många bakslag på vägen.

mycket_irriterad skrev:
40.000 låter inte alls mycket efter din beskrivning, ni kommer nog ändå inte gå plus och kan räkna med att få ut mer om två år men tror jag inte att det bli mycket mindre heller, beroende på hur det går för dig och om hästen håller sig frisk, det vet man ju aldrig i förväg.

Men jag förstår inte varför planerar att sälja om två år?? är hästen frisk så kan du säkert tävla fram till den är 19-20 år iallafall.

Jo, tänkt lite igen.. haha :P
Skall tjata på mamma igen..
De va något med att vi kunde ha henne på prov en månad eller något sådant.. De tror jag är bäst se vad min ridlärare tycker och så och va jag själv tycker.. Passar vi, passar vi inte?
Och då kommer jag ha henne tills hon msåte pasioneras eller nått..

Visst, om du är såpass ung kan det vara bra. Men då ska du inte tänka att du ska köpa en ung häst om ett par år. Skaffa dig kunskap först och brja sedan kanske gå på kurser om unghästar innan du skaffar dig en ung häst att utbilda. Det är helt annorlunda och kräver ett annat tankesätt.

Och du... Om du inte tävlar, vad behöver du en hopphäst för som kan gå 1.40 klasser? Vilken nivå ligger du själv på? Och är du så ung att du fortfarande går gymnasiet tycker jag inte du har så mycket användning för en 100 000 häst. Speciellt inte när du inte ens är tävlingsryttare. Det är svårare än man tror att ta sig till toppen. Mycket konkurrens vettu.....

Som nån annan skrev: det är osannolikt att du tar dig från klubbtävlingar till 130 hoppning. Du måste förstå, att inte bara ska du våga hoppa (och kunna) klara det och hålla balansen efter ett 130 hinder, dessutom ska du gå runt en mycket svårare bana med svårare svängar, svårare kombinationer , konstigare hinder osv. Och om du bara rider på ridskola (vilket jag fick uppfattningen av att du gjorde, och att du inte har haft en egen häst att tävla annat än klubbtävlingar med) kan du glömma att bara komma upp till dom höga klasserna på ett par år.
När du ska tävla 130 ska du klara en bana på 140-150+. Ska du tävla LA dressyr ska du träna MSV B minst. Tänk på det....

Hon har gått det, hon blev tävlad i vintras eller höstar bara upp till 1,20.. Eller abra och bara. Jag vet att de kommer krävas mycket träning osv. Men hon är ganska gammal och efter några år med henne kommer jag lära mig mycket och åtminstonde komma upp till 1,20.. Ägaren är bara ute efter någon som kan ge henne ett gott hem med massa mys.. Jag kommer rida regelbundet för instruktör, och de kommer ta tid.. Men tre fyra år är ganska lång tid jag kommer bli 18,19 och kommer få mycket tävlingserfarenheter av henne med.

Varför ser alla det så jävla negativt för? Typ som om jag är någon skogsmulleryttare lr nått.. visserligen har jag vart ganska velig i forumet, men jag tror detta skulle funka för hon är väldigt lätt att rida, och ägaren själv sa att det såg bra ut, hon verkade tycka om mig. Ägaren har haft henne i tio år så hon säljer den inte till vem som helst heller.

bara glöm det ingen förstår endå hur jag menar och klantat mig lite i förklaringen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 666
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?