Ta betalt för att fota.

Jaxonmaxon

Trådstartare
Om tråden ligger galet så, sry, vet inte riktigt vart den hör hemma.

Jag är en ivrig hobbyfotograf som fotar mer är gärna, allt är relativt men jag tycker iaf att jag lyckas för det mesta, samt dom jag fotat åt har blivit mer än nöjda.

Nu är det så att vi ska ha Shetlandsutställning till hösten och dom har varit på mig vid ett flertal tillfällen att dom vill anlita mig att fota.

Det handlar i huvudsak om bilder vid prisutdelningar samt uppställningsbilder när dom fått alla priser, samt att dom tänkte sprida ut att jag är där och fotar ifall någon vill ha lite extra bilder.

Dom har varit väldigt tydliga redan från början att jag ska få betalt och idag kom frågan hur mkt jag vill ha.

Det blir ju ändå några timmars fotande samt fixande av bilder efteråt, funktionärslunch skulle jag få, vet inte ifall man ska räkna på heldag eller halvdag, svårt att veta hur många som är anmälda än så länge.

Vad skulle ni ha tagit? Och rent praktiskt hur gör man? Jag är ju som sagt bara en enkel hobbyfotograf och har alltså inget eget företag eller så.
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Själv tycker jag att det är jättesvårt att ta betalt , ;) Har sålt bilder per fil på skiva alt mejl.Men då har jag inte vart anlitat utav någon förening utan sålt direkt till kund.Har dock betalt för reklamplats i tex katalog med bilder till föreningen.
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Om tråden ligger galet så, sry, vet inte riktigt vart den hör hemma.

Jag är en ivrig hobbyfotograf som fotar mer är gärna, allt är relativt men jag tycker iaf att jag lyckas för det mesta, samt dom jag fotat åt har blivit mer än nöjda.

Nu är det så att vi ska ha Shetlandsutställning till hösten och dom har varit på mig vid ett flertal tillfällen att dom vill anlita mig att fota.

Det handlar i huvudsak om bilder vid prisutdelningar samt uppställningsbilder när dom fått alla priser, samt att dom tänkte sprida ut att jag är där och fotar ifall någon vill ha lite extra bilder.

Dom har varit väldigt tydliga redan från början att jag ska få betalt och idag kom frågan hur mkt jag vill ha.

Det blir ju ändå några timmars fotande samt fixande av bilder efteråt, funktionärslunch skulle jag få, vet inte ifall man ska räkna på heldag eller halvdag, svårt att veta hur många som är anmälda än så länge.

Vad skulle ni ha tagit? Och rent praktiskt hur gör man? Jag är ju som sagt bara en enkel hobbyfotograf och har alltså inget eget företag eller så.


Här är prislistan som SFF (Svenska Fotografers Förbund) rekommenderar. Det kan vara en hållpunkt för dig när du bestämmer....

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2013_web_k3.pdf
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Och? Du har väl ändå en relativt dyr utrustning, det kostar dig tid (ta sig till utställningen/tävlingen, vara där och sedan tiden att bearbeta bilderna) och sedan kostnaden för bensin/diesel. Bevisligen tar du ju bra bilder också, annars hade de ju inte frågat dig :up:

Visst, du kanske inte kommer att gå plus på det hela men var inte rädd för att ta betalt.
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Ca 2-300:-/bildfil rekomenderade hon som jag går på fotokurs hos, som glad amatör. Sedan kan man ju göra upp om mängdrabatter o.s.v.
Då var alla kostnader (tid + arbete m. foto och redigering) inräknade, så inte mindre än så skulle jag säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta betalt för att fota.

Ahh... De e ju sant, men jäklarns va svårt det blev...
(lite kl)

Det är ju svårt , dels vill jag ju fota och att mina bilder ska ut o synas och är jag då "dyr" så är det en del som bangar...


En annan fråga fast det är ju inne på samma spår, om ni fotar ngn under ett ridpass, alltså det är bestämt och ekipaget är uppsnofsat för fotografering, vad tar ni då? För vänner, klubbbekanta och typ obekanta?!

Som i mitt fall så är min nuvarande hemmaklubb liten och familjär, man tar hand om varann och vi har väl typ en tävling i varje gren per år bara.

Det är ju många som springer runt med kameror nuförtiden (dock inte här) så de måste ju finnas fler som är amatörer som kanske fotar hellre än bra, vore intressant att höra hur ni gör :-)

Ber om ursäkt om inlägget vart knasigt, skriver från min minimala mobil som inte riktigt vill samarbeta :-) .
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Du skulle kunna jämföra med vad övriga funktionärer får? Är det en ideell förening finns nog inte utrymme att ta ut någon större summa och som du säger väldigt många har bra kameror nuförtiden och kan hjälpa till. Men det ger ju dig en möjlighet att synas som fotograf och få dina bilder exponerade och det är ju också värt en del.
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Det praktiska är ju att detta är en hobby för dig. Så ifall du ska vara redig och göra som man ska göra så ska du i deklarationen som kommer nästa april ange exakt hur mycket vinst du haft på din hobby. Du får givetvis dra av dina kostnader också, så det är bara vinsten som räknas, vilket i praktiken för din del kommer att bli noll i skatt, eftersom det inte är troligt att du kommer att gå med vinst alls när du räknar bort resor och andra kostnader för att få in inkomsten.
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Dom andra får ingenting då det ingår att hjälpa till, dom som står på anläggningen, ridande elever samt dom som löst licens.

Det är dom som kontaktat mig och frågat ifall jag kan fota mot betalning, där började mina tankar snurra vad som eg är lagomt att ta.
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Jag är helt oinsatt i det där, iof har jag aldrig haft någon direkt anledning att sätta mig in i det heller.

Står all sån info på skatteverkets hemsida? Kan ju vara bra att veta så man är laglig :-)
Har dock inga planer på att starta eget, fast hur blir det då? Då blir det väl svartjobb, eller blir det de om jag tar upp det i deklarationen ?
Som sagt pinsamt oinsatt ^^
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Kommer bilderna användas på hemsida eller så? Jag hade nog tagit en mindre summa (+ körersättning) för själva fotograferandet, sedan sålt de bilder de vill ha i efterhand till ett förutbestämt pris. Och till ett lite högre pris för de privatpersoner som eventuellt vill ha bilder (eftersom de inte betalat något för att du ska fota från första början). Lägg upp på en hemsida (MED vattenstämpel!) där folk kan välja ut bilder de ev. vill beställa.
 
Sv: Ta betalt för att fota.

Det är svårt att få hög lön från en ideell förening där arrangörer och andra funktionärer jobbar gratis... När vi arrangerade utställning fick fotografen annons i programbladet och reklam via speakern om att man kunde köpa bilder från henne sedan. I utbyte fick vi de bilder vi behövde till reportaget i shetlandstidningen och såna saker, där nämndes förstås hennes namn också. De pengar hon fick in kom från att deltagare/publik köpte bilder av henne.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 423
Skola & Jobb Jag behöver tips och råd. Idag jobbar jag i huvudsak med att bygga apparatskåp till olika styranläggningar. Men det är inte ovanligt...
Svar
1
· Visningar
772
Senast: Svarta
·
IT & mobiler Är en hobbyfotograf som åker runt lite varstans och fotar. Nu har en bekants bekant hittat ett foto denne vill köpa. Jag är superglad...
Svar
13
· Visningar
2 371
Senast: Yukionna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp