Ta av täcke nu - elakt?

Guldaskig

Trådstartare
Min häst står på lösdrift med en stooor ligghall full med halm samt fri tillgång på hösilage. Hon har haft lite vintervila på snart två veckor och jag har således låtit henne vara ifred så mycket som möjligt. Detta ledde tydligen till ett skav av täcket vid bogen :eek: Inte så att det har blivit ett sår men pälsen har skavts av på ett ställe och jag gillar det inte, förmodligen inte hästen heller.

Bytte täcke på henne idag med förhoppningar om att det nya täcket inte skulle ge tryck på samma ställe som det gamla täcket men nu när jag åkte hem från stallet funderade jag på om det inte hade varit allra bäst att bara ta av henne täcket till skavet läkt.

Är det elakt att ta av en klippt häst täcket? Hon har gått med täcke i stort sett dygnet runt sedan oktober, dock inte något tjockt täcke utan 100 grams foder. Hon har ju en jätteligghall att gå in i samt fri tillgång på mat så om hon tänker smart (vilket hon kanske inte gör ;)) så kan hon ju gå in om det regnar och är ruggigt väder eller om hon skulle frysa. Något säger mig dock att hästar inte riktigt tänker så.

Vad tycker ni?

Hon är filtklippt förresten och är ett normalbyggt halvblod.

Edit. Har självklart tänkt på att kanske skaffa ett bogskydd men jag undrar om det verkligen skulle hjälpa nu när skadan redan är skedd så att säga.

Sv: Ta av täcke nu - elakt?

Förrutom bogskydd kan du ta massa pälsglans på det skavda stället, då glider tyget och skaver inte. Det gjorde jag när min hästr fick skav på manken och det funkade bra :)

Jag hör till kategorin som inte täckar överdrivet och brukar förespråka sund syn på hästar som hästar och täcken osv. Men jag hade inte tagit av täcket om hon är van vid det, den här tiden på året.

köp ett täcke med halvhals, med bra kvalitets passform. halvhalsen avlastar i bogen rejält.
bogskydd är bara konstgjord andning. Hon har fått skav av en anledning dvs täcket ligger inte optimalt. I och med att skavet inte är så illa så har du alla möjligheter att fixa det genom att byta till ett bättre täcke. :) se till att det är glansigt foder i bogpartiet också och byt som sagt modell.

Pälsglans på ett skavt ställe hade jag varit väldigt försiktig med, det är inte gjort för att ligga på bara huden utan utanpå päls. är hästen känslig kan den reagera och få blistrings symptom. då sitter du riktigt i skiten så att säga.

Tack för era svar!

Bytte som sagt täcke, faktiskt till ett med halvhals (typ i alla fall) så förhoppningsvis sitter det lite bättre. Förra täcket är av väldigt bra kvalitet samt med glansigt tyg inne och det har ju aldrig blivit skav förut så det är nog bara olyckligt att det blivit så nu. Kanske täcket hamnat snett eller något, jag vet inte.

Anledningen till att jag funderar på att ta av täcket är för att det är så otroligt milt, idag var det 4 grader när jag var i stallet och hon har ju som sagt ligghall och mat att tillgå men ja, känns ju lite dumt också med tanke på att hon är så van det. Plus att om det helt plötsligt börjar spöregna kan jag ju inte räkna med att hon går in i ligghallen om jag råkar sitta fast på en föreläsning :p

Jag skulle nog göra som mackan säger, byta täckesmodell ! Inte sätta pälsglans där, ifall det blistras... Har sett hästar med stora blistringssår och det vill man inte :crazy:

Har jag fattat rätt att du inte har bytt eller tagit av hästen täcket på två veckor?

Så att byta täcke är väl en bra början, låt inte hästen gå med samma täcke fler än ett par dagar sålänge det är torrt vill säga. Och köp något välpassande täcke och ett bogskydd. Jag hade inte låtit hästen gå utan.

Nej så har det inte gått till :) Kanske var jag som skrev otydligt.

Ska åka och kika på bogskydd senare idag eller imorgon! Finns det några som är bättre och några som är sämre?

Personligen har jag ingen bra erfarenhet av bogskydd öht, tycker de är helt värdelösa.

Det har varit milt sen oktober.. Du kan väl testa att ta av täcket o sen bara ha på det vid risk för nederbörd. Du ser ju väldigt snart om hon fryser eller mår dåligt utan täcke.

Min erfarenhet är att har det väl blivit skav så gör bogskydd att det blir ännu värre. Ett täcke med halvhals och se till att täcket sitter bra kan hjälpa skavet att läka. Dvs. kontrollera täcket flera gånger om dagen så att det inte har hamnat snett. Om hästen går upp eller ned i vikt/muskler så ligger inte täcket likadant och ett täcke som innan låg bra kan orsaka skav.
Byt täcke en gång per dygn så att det blir tryck på olika ställen och använd inte det täcket som gav skavet från första början.
Det viktigaste är ändå att se till att både häst och täcke är rent. Då förebygger man skav och kan lindra det som redan har uppkommit. Pälsglans är bra innan det blivit skav men inte efteråt. Är det riktigt illa så köp ett renskinn och sätt fast i bogen på täcket eller på ett bogskydd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 973
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 092
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 687
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar