IrpaSnirpa

Trådstartare
Jag skulle vilja veta lite mer om just denna tävlingsformen.

Berätta gärna om era första starter i T2 och hur ni lagt upp träningen inför detta!

Vad ingår i T2??

Sv: T2!

När man tävlar T2 så rider man först valfritt tempo tölt, sedan långsamt tempo och sedan byter man varv och släpper tyglarna.

Jag brukar släppa tyglarna när jag rider ut lite då och då, för att påminna honom om det, annars behövs inte så mycket träning... han vet vad det handlar om numera ;)
Det handlar mycket om sitsen, att signalera tölt med sitsen. Hur man ska träna beror lite på vad för problem man har. Vill hästen trava, rollar den, är den för låg i formen, blir den passtaktig? etc.

T2 är en av de roligare grenarna tycker jag :D

T2dyggurliten.jpg

Jag har valt att tävla T2 därför att det passar min häst bättre än T1. Hans långsammaste tempo tölt är inte riktigt tillräckligt långsamt för T1, och han töltar dessutom allra bäst när han får vara helt fri från tygeln. Jag tränar inte på något speciellt sätt just för att vi skall tävla T2, utan jobbar med smidighet, lätthet och bärighet i tölten oavsett om vi skall tävla eller ej.

Som tillägg till ovanstående beträffande tävling i T2: Man rider 2 eller 3 på banan samtidigt, och rider på speakers kommando. Börjar med valfritt tempo tölt, sedan långsamt tempo tölt och sedan "arbetstempo tölt med enhandsfattning och lösa tyglar" i andra varvet. Sista momentet är ju det som är speciellt för T2, och räknas också som viktigare än de andra (faktor 2 i bedömningen).

Jag har tävlat T2 i 3 år nu och jag tycker det är den absolut roligaste grenen. Det visar prov på lydighet, smidighet och framförallt bärighet. Hästen måste själv bära upp sig och ryttaren utan hjälp av ryttarens hand. Detta ska man ju givetvis sträva efter i "vanlig" tölt också. Jag tränar inte något speciellt, men har lärt min häst att när jag lägger en hand på manken eller tar lite i manen, vill jag att hon ska sakta in utan att jag tar i tyglarna, detta har funkat jättebra. Mvh//Sara

Vad innebär arbetstempo egentligen? Vilket tempo ger högst poäng? Vissa rider samma tempo som i momentet långsam tölt, andra rider i betydligt högre tempo.

Jag och VAttar har tävlat T2 två gånger och det har gått super. Är jätte nöjd.

Det passar oss bättre för att vi fixar inte ökningarna i T1 det blir oftast pass då... Och han har jätte fin tölt när han får gå i det tempot han vill...

/Lina

Arbetstempo betyder ju faktiskt långsamt tempo, och det är det mycket få som klarar av på lösa tyglar. Bevisligen fokuserar inte domarna så hårt på tempot i detta moment, men skall man ha de högre poängen, så är det långsamt tempo som gäller. Generellt för T2 så är det ju lite friare vad gäller tempo, vilket väl är en del av tjusningen med grenen....

Passar på att slänga in en fråga här.
Hur tränar man så att hästen kan tölta på långa tyglar? ALLA hästar som tävlar T2 kan väl inte ha gjort det sen de reds in, eller?

När min kompis tävlade T2 behövde hon nästa aldrig ta i Dimma. De tränade alltid på lösa tyglar i björkskogen, mellan träden. Där red de slalom o hade sig. Så lärde sig Dimma Johannas olika röstkommando.

/Jenny

*kl*

Min plan är att tävla T2 till våren, tant har ingen direkt bra ökad tölt och passen håller inte för femgång, däremot är hon stabil i kortare tempo på lång tygel och lätt för att öka på samt sakta ner på löstygel.

Som jag har börjat träna nu är att samla upp henne för att sedan sakta ge henne mer tyglar, hon fortsätter tölta tills jag gör en miss och faller framåt (ryggproblem) och då går hon över i trav. Så det är en träningssak för mig inte för hästen, hon har lärt sig att framåt betyder trav.

Vi har nått ett stadie där vi kan tölta riktigt riktigt sakta, men när den händelsen inträffade blev hon också passaktig i sin ökade tölt och rollar bara. Så jag är just nu lite si och så, nu är det bara ett par veckors ridning kvar innan hon ställs av på vila så vi kommer inte träna sådär mycket förrän efter nyår.

Arbetstempo betyder ju faktiskt långsamt tempo, och det är det mycket få som klarar av på lösa tyglar. Bevisligen fokuserar inte domarna så hårt på tempot i detta moment, men skall man ha de högre poängen, så är det långsamt tempo som gäller. Generellt för T2 så är det ju lite friare vad gäller tempo, vilket väl är en del av tjusningen med grenen....

Det är faktiskt "arbets- till mellantempo tölt, enhandsfattning med lösa tyglar" som gäller. Och mellantempo är ju ganska "brett"... det får bara inte ridas riktigt ökat tempo.
Så jag vet inte riktigt var du fått det där ifrån, att man endast får de riktigt höga poängen om hästen går långsamt ;) Grejen är att det inte ska se ansträngt ut i lösa tyglar-momentet, alltså är det naturligast om hästen går på lite. Annars är det lätt att det ser energifattigt ut istället...

Passar på att slänga in en fråga här.
Hur tränar man så att hästen kan tölta på långa tyglar? ALLA hästar som tävlar T2 kan väl inte ha gjort det sen de reds in, eller?

Det krävs nog till viss del en viss sorts häst för att rida T2, alla hästar funkar inte med det.
Man kan börja med att bara släppa kontakten med bettet korta perioder i början och se hur det går. Försöka att med sitsen visa att det fortfarande ska vara tölt. Sen släpper man mer och mer, längre sträckor osv. Hästarna brukar ofta gilla det och bli väldigt glada när de förstått vad det är de ska göra :)

När man tävlar T2 så rider man först valfritt tempo tölt, sedan långsamt tempo och sedan byter man varv och släpper tyglarna.

Jag brukar släppa tyglarna när jag rider ut lite då och då, för att påminna honom om det, annars behövs inte så mycket träning... han vet vad det handlar om numera ;)
Det handlar mycket om sitsen, att signalera tölt med sitsen. Hur man ska träna beror lite på vad för problem man har. Vill hästen trava, rollar den, är den för låg i formen, blir den passtaktig? etc.

T2 är en av de roligare grenarna tycker jag :D

T2dyggurliten.jpg

Guuudars va du å Kurtan e fina :D:):D:) Så extremt duktiga båda 2!!! :)

Jag red T2 på tränarens femgångsvalack våren/sommaren 2005 och måste bara säga att det är nästan det roligaste som finns :)
Där får man verkligen se om man har hästen mellan hjälperna, om den bär sig själv m.m.
för vilken häst kan tölta rent på utan kontakt med ryttarens händer om den går på bogarna, hänger på bettet m.m. ?

Tror att du redan fått svar på vad som ingår så det skriver jag inte igen.

Hur man tränar då, först så gäller det ju att man har fått hästen att arbeta med bra bärighet m.m.
när man sen har det, så kan man börja testa släppa tygeln litegranna en liten bit, och när man känner att hästen börjar tappa tölten så kan man korta upp tyglarna, åter sätta hästen "på plats" och sen släppa igen.
Tillslut kommer hästen att orka längre och längre sträckor.

Det är en riktigt rolig tävlingsgren som jag tycker är väldigt bra också, om hästen inte kan tölta med egen bärighet så kommer den inte gå bra, på så sätt blir det så att man tränar mer på att få hästen lätt i fram m.m.

3453158.jpg

My mistake.... men många rider i ett något för högt tempo (har själv problem med det - hästen gillar att springa). Jag har för övrigt "fått det från" en tränare som är T2-ryttare i världsklass, men poängen med just denna kommentar från den personen var nog snarast att i träningssyfte se till att vi red med bärighet och inte bara fart i "lösa-tyglar-momentet".

Ja, jag tror också att det till viss del kräver en "viss sorts häst" att rida T2. För min häst är det helt enkelt så att han töltar bäst i ett inte alltför långsamt tempo på lösa tyglar. Och så har det nog faktiskt alltid varit, ända sedan vi började jobba med tölten.

*kl*

Jag kanske har tur då!!
Tants ökade tempo är mellantempo hos de flesta hästarna :rofl:
I alla fall i nuläget...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka