Sv: T2!

ang. häst som är skapt för det så bör ju hästen ha lätt för samling, inte så exteriören är emot. Då får man nog träna MKT:p

Du är så rolig för du kallar henne tant:rofl: Inte många som kallar sina hästar för det :p

Hon är en riktigt kä*ring, och jag tycker det låter så elakt så jag kallar henne hellre tant. Hon påminner lite om en tant på 70 bast som ena stunden kan skälla ut en person för att i nästa stund bjuda någon på kakor.. ;)

Det egentligen konstiga är att jag även kallar henne tant hemma, det blir alltid "godmorgon Tant" och till sambon blir det "Tant behöver ett nytt täcke" :angel:

T2 är rätt häftigt, men knappast någonting för mig och min häst som är femgångare.
Vad för slags hästar brukar man tävla T2 med? Jag har hört att de flesta är femgångare.:confused:

Min tant är femgångare, Flippans häst är femgångare :)

Så även mina två, och även Michis... :D

Svalan: Tvärtom så är det ju bra att tävla T2 på femgångare där man har tagit fram passen. Ofta leder nämligen det till att ökade tempot tölt blir passtaktigt och i T2 rider man ju inte något ökat tempo om man inte vill... ;)

tillägg:
Dessutom bygger en riktigt bra pass på samspel och kommunikation.'

Därav är T2 enmycket bra tävling för passhästar, anser jag.;)

Min är också femgångare, och T2 passar honom som sagt mycket bättre än T1, eftersom det riktigt korta tempot gärna blir passtaktigt. Jag valde t.o.m. T2 i början av vår "tävlingskarriär" istället för lätt tölt, just för att kunna visa det han är bäst på, och för att slippa tempoväxlingarna som det tog flera år innan vi kunde göra riktigt bra.....

Jag kan inte påstå att min häst har direkt LÄTT för samling. Däremot har han lätt för att tölta utan tygelkontakt, och gillar att vara fri på det sättet. Samlingen jobbar vi hårt med, men lätt är det inte.....

Men om han har lätt för tölt men ej lätt för samling så är det ju knappast tävlings-T2 han utför;) Där ska de ju ha både samling och tölt, inte många som klarar det men...

Såg en som tävlade T2... FY FÖR!! Det var nog det fulaste jag sett... hästen gick på knäna och låg som ett streck:p :crazy:
DÅ ska man INTE tävla T2 :p

T1 är kort till mellantempo tölt, tölt med tempoväxlingar och ökad tölt (om jag har rätt för mig??)

i T1 ingår inget moment med lösa tyglar. Typ banhoppning utan tyglar, lika svårt att få till det bra;)

Allt är kanske inte svart eller vitt....? Min häst har som sagt inte naturligt lätt för samling - vi fick jobba rätt länge innan vi öht fick till tölt (först bara grundgångarterna, sedan grisepass, och så småningom mer och mer tölttakt). Men när han väl började tölta, så hade han helt enkelt lättast för tölt i mellantempo med lösa tyglar. Inte i extremt samlad form, men heller inte lågt och markbundet. Jag skulle beskriva hans form som "fri" - hans naturliga sätt att röra sig i tölt. Numera KAN han samling, och vi har börjat lyckas också med ett riktigt långsamt tempo, samt tempoväxlingar. Men lättast är fortfarande "T2-momentet". På tävlingar brukar vi få 5-5,5 för det momentet, vilket jag ser som fullt godkänt, även om vi har mycket kvar att jobba med.

Sedan tycker jag kanske att folk har rätt att själva bestämma vad de "ska" tävla eller inte tävla i.....? (förutsatt att de inte på något sätt gör hästen illa, förstås...)

Låter lite som min häst som också har lättast att tölta i mellantempo på lösa tyglar nu när tölten tränas. Han har också bara passat innan i tölten. Ska väl ut på tävlingsbanan nästa år, så då får vi se hur det går och om vi vågar oss på T2... :)
Finns T2 i lättklass eller måste man gå upp i öppen klass för att tävla det?

jag har börjat släppa tyglarna ute och på långsidorna i paddocken på min 6 åring han har börjat visa att han kan för han töltar lätt förbi min mors häst hur glatt som helst när han får långa tyglar( annars brukar han hetsa lite för att få gå fram) :banana: , så jag planerar att nu till våren ska tävla första gången i fyrång då men man vill juh hålla sig på banan första gången man e ute och tävlar :o sen får vi se vad detta med att han vill tölta så bra utan tygeltag leder till :P :bump: :banana:

Tanter och farbröder är bra!!

Jag har en kudderudde, eller kanske skall kalla honom för pojkspoling eller fjortis.. Vet inte vilket som är bäst.

Låter roligare när man ropar KuddeRudden efter honom, fjortis låter som en förolämpning (fast han är verkligen en). Kudderudde it is.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka