T-märkning

T

Tjalfe

Om 1 vecka ska vi tillbaka till kliniken med min fjording och det ser inte just ut. Han har ju fått en allvarlig senskada men eftersom han verkar ha ont i perioder så funderar vi på vilket som skulle vara bäst. Avliva eller triangelmärka och ha honom som sällskap/skrittpromenader dom gångerna han har mindre ont.
Jag vet inte vilket som är bäst för hästen för jag tror att han skulle bli ganska deppig av att bara gå i hagen, men ändå känns det fel att ta bort en häst som är pigg och glad förövrigt och i perioder tar sej fram utan att halta.
Har en fråga, hur mycket får man ut av försäkringen när man t-märker en häst?
Hur skulle ni ha gjort?
Ska tillbaka till kliniken på ultra ljud för att se om back on tracken har gjort någon verkan. Men som sagt det ser inte ljust ut efter som han haltar i mellan åt...:(

Sv: T-märkning

Min åsikt är att om hästen inte kan springa runt och njuta av ett pensionärsliv i hagen, utan kan ha ont eller må dåligt även där, då är det inget hästliv och då tycker jag att det är humanast att ta bort.
Att ha en häst som haltar i perioder, även om den "bara" är promenadhäst, det är för mig inget värdigt liv.

MEN klarar den vara bra om den bara struttar runt i hagen eller går på små enkla promenader, då är det en helt annan femma.

Han har ont när han rids, då haltar han lite i traven men inget i skritten. Han springer runt i hagen och busar och ser inte speciellt plågad ut. Menmen, får väl se vad veterinären säger än så länge har det inte varit tal om att dömma ut honom. Men det ser ju inte speciellt ljust ut.

om det enbart är i ridningen han ömmar kanske man kan aktivera honom på något vis som inte kräver belastning på benen. Tömkörning, NH eller liknande?

Har hästen ont även när den bara går i hagen så anser jag att det är humanast att avliva.
Samma gäller om man vet med sig att det inte kommer finnas tid till något annat än att låta honom gå som hagkompis och man vet att han inte mår bra av det.

Då kommer det nog få bli avlivning:( Hade helst undvikit det men.

:(

Det är hemskt, men det finns inte, i mitt tycke, anledning att hålla en häst vid liv om man vet att den lider av det.

Jo men det är så svårt att veta om han verkligen lider. Synd att man inte kunde prata med honom.

Om han har mycket ont. Litelite ont kan han säkert leva med, men om han har mycket ont så vill jag inte att han ska behöva plågas. Iofs är det väl ganska tur att man inte kan prata med honom. För jag skulle inte vilja berätta för honom att vi ska ta livet av honom.

Avliva eller triangelmärka och ha honom som sällskap/skrittpromenader dom gångerna han har mindre ont.
(
Funderar man på o rida så får inte hästen ha det minsta ont anser jag.

Ser dock ingen mening med att triangelmärka en valack, där prognosen är dålig. Har du tänkt behålla pållen resten av hans liv om i fall han märks? Har ju läst så mkt om hästar som triangelmärks o som får knega på som om inget hade hänt hos de nya ägarna

Problemet är ju att dra gränsen mellan "lite ont" och så pass ont att det faktiskt besvärar ordentligt.

Jag anser att det är bättre att avliva och vara säker på att hästen inte lider än att T-märka i förhoppningen att hästen nog inte har ont.
Som sagt, kan du ge hästen den uppmärksamhet som han behöver utan att påfresta skadorna så försök! Men att veta med sig att hästen inte mår bra av att göra ingenting (det märks ju faktiskt rätt tydligt när hästar är deprimerade) skulle jag tycka kändes mera fel än att avliva.

Förhoppningsvis ser vet. precis vad som bör göras och anser h*n att det ena alternativet väger över så hade jag nog kört på det som vet. rådde till.
Men T-märk inte och sälj vidare om det finns minsta risk att hästen faktiskt har ont, känner du att du inte har tid med en "skrothäst" så är det bättre med avlivning.

Hur gammal är hästen och hur länge sedan blev han skadad?

En senskada tar väldigt lång tid att läka, upp emot ett år och det är viktigt att dom står stilla i början så inte senskadan slits upp igen. Då är det bara boxvila eller sjukhage som gäller i några månader först. Har han boxvilat? Det låter som att han sliter upp senskadan lite då och då eftersom han då haltar.

Jag kan ju berätta om min triangelmärkta pensionärspålle.

Min angloarab köpte jag som 7 åring. Han var alltid kanonfrisk, pigg som s*tn (i gamla inackorderingsstallet kallades han för vita blixten ;) ) och väldigt alert och med hela tiden.

Som fjortonåring , strax efter att vi flyttat till egen gård började hans hältor. Han hade hälta på hälta som alltid kom igen efter igångsättning. Det spelade ingen roll hur länge han vilade och hur långsamt man satte igånmg. Hältan kom tillbaka.

Efter tre år och många klinikbesök bestämde jag mig för att det fick vara nog. 15 år gammal triangelmärkte jag honom. Jag var först mycket tveksamt till hur han skulle trivas med sitt pensionärsliv rent psykiskt. Fysiskt må han hur bra som helst av att springa i hagen.

Idag har han varit helpensionär i snart två år och han har aldrig varit mer nöjd :) . Han är kung på gården och håller koll på både hingst, föl och ston så mycket han bara får. Lite då och då får han komma ut på en skogspromenad men helst hänger han kvar hos sin flock.

Så mitt råd är helt klart. Om hästen inte har ont av att gå i hagen testa triangelmärka. Det värsta som kan hända är att du senare får ta beslutet att ta bort hästen.

Hur gammal är hästen och hur länge sedan blev han skadad?

En senskada tar väldigt lång tid att läka, upp emot ett år och det är viktigt att dom står stilla i början så inte senskadan slits upp igen. Då är det bara boxvila eller sjukhage som gäller i några månader först. Har han boxvilat? Det låter som att han sliter upp senskadan lite då och då eftersom han då haltar.

Han är 15 år och började halta i Januari. Enligt vetrinär kommer han aldrig bli helt bra men det kan lindras och stoppas med hjälp av back on track eller laserbehandlingar. Vi började med boxvila men eftersom han står mer still utomhus så har han fått stå där.

Om 1 vecka ska vi tillbaka till kliniken med min fjording och det ser inte just ut. Han har ju fått en allvarlig senskada men eftersom han verkar ha ont i perioder så funderar vi på vilket som skulle vara bäst. Avliva eller triangelmärka och ha honom som sällskap/skrittpromenader dom gångerna han har mindre ont.
Jag vet inte vilket som är bäst för hästen för jag tror att han skulle bli ganska deppig av att bara gå i hagen, men ändå känns det fel att ta bort en häst som är pigg och glad förövrigt och i perioder tar sej fram utan att halta.
Har en fråga, hur mycket får man ut av försäkringen när man t-märker en häst?
Hur skulle ni ha gjort?
Ska tillbaka till kliniken på ultra ljud för att se om back on tracken har gjort någon verkan. Men som sagt det ser inte ljust ut efter som han haltar i mellan åt...:(

Jag reagerar på att du skriver "dom gånger han har mindre ont".
Har hästen ont, oavsett om du tror det är lindrigt eller ej, tycker jag det mest humana är avlivning, tänk på att djuren kan få en chans att slippa sin smärta genom avlivning, det finns många människor som har ont & vill dö men inte får eftersom det är olagligt i Sverige & de helt enkelt "får stå ut".
Djuret mår inte dåligt av avlivning, men den kan må dåligt av att leva.

Jag hade ett liknande val som dig för snart 10 år sedan, en häst som var pigg, 24 år, var tvungen att motioneras då hon mådde dåligt av att bara stå, men fick stora gallor på benen, jag kunde lindra detta genom diverse leror, lindor osv i 3 år men sedan dök det upp bulor på knäna & då tog jag ut vet.

Att behålla henne för att bara vara sällskap var tyvärr inte möjligt då denna häst krävde motion för att inte göra sig av med sin överskottsenergi på mindre bra saker.
Hon hade säkert klarat att vara sällskapshäst i de andra avseeendena, men hur kan en häst inte känns smärta när den faktiskt visar tecken på att ngt inte är bra, dvs gallorna?
Vi avlivade.

Att hästen haltar i trav är ju för att det syns mest i trav.Om den har dessa problem så klarar den egentligen inte av att gå i hage hela dagarna heller.

finns ju många svar på sånnahär frågor, men det beror ju på vad för typ av senskada hästen har fått. vi avlivade ett av våra bästa ston för ca 2 månader sen nu pga. att hon slitit upp senfästet vid hoven, det är en väldigt liten chans att hästen blir bra och det som kändes bäst för henne var att ta bort henne.

vi har även ett annat sto som hade en senskada för ett par år sen, hennes sena i ena frambenet är nu lite kortare än den andra å det ser inte så kul ut när man tar ut henne ur boxen eller så får då haltar hon en del, men så fort hon blir varm och mjuk när hon har gått en stund så rör hon sig helt normalt. vi brukar försöka ha henne ute på hage så mycket som möjligt just för att hon inte ska stå och bli stel.
då det måste kännas bättre för henne oxå.

hoppas du kan göra det rätta för din häst. valet är otroligt svårt, men jag hade nog gjort samma sak som du, så länge hästen är pigg å har en livsgnista kan det vara värt att kämpa för. och så länge du har hästen själv behöver du ju inte t-märka nu, utan kanske vänta å se vad det blir av allt. men en liten hage så han inte kan springa upp skadan igen är väll det som kan behövas.

hoppas det går bra.

Reagerar på det där du skriver om gallorna. Det är ju väldigt många ridhästar som har gallor men som inte alls är det minsta halta och fungerar utmärkt t o m till tävling. Så gallor i sig kan ju se bedrövliga ut men sedan är det frågan om hästen är halt och har ont eller inte. Nu var ju din häst 24 år så det var väl dags att ta bort den om den hade lite för många skavanker men jag menar att det inte är säkert att hästen har ont bara för att den har stora fula gallor.

Han är 15 år och började halta i Januari. Enligt vetrinär kommer han aldrig bli helt bra men det kan lindras och stoppas med hjälp av back on track eller laserbehandlingar. Vi började med boxvila men eftersom han står mer still utomhus så har han fått stå där.

Hur kan veterinären veta att hästen aldrig kommer att bli bra?

Jag vet en ponny som blev senskadad och triangelmärkt och därefter såld som avelssto. När hon hade vilat tillräckligt länge (något år) hade skadan läkt ut och nu märks det ingenting utan hon kan ridas som vanligt och även hoppa. Skadan har inte gått upp igen. Dessutom får hon föl nästan varje år. Nu kan det ju vara väldigt olika på olika senskador kan jag tänka mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka