Status
Stängd för vidare inlägg.
Så mycket fint! Bästa tråden på länge det här.

Jag har köpt superfint tyg till en skjorta/långärmad blus. Men smart som jag är har jag ju inte skaffat något mönster.. Hittar inget bra mönster på helt vanliga basskjortor för kvinnor! Hittar med urringning, med "fluff" och pösiga armar. Jag vill ha en herrskjorta fast för kvinnor. Var hittar jag ett bra och enkelt sånt mönster?
(om @Trott svarar Sew So Easy slänger jag ut datorn genom fönstret, jag har ju ingen skrivare!)
Kan du låna från biblioteket, mönsterkonstruktion och rita av? Där i finns det basmönster och bra beskrivningar hur du ändrar mönster :) finns alla möjliga mönster.

Jag klantarslade mig och klippte upp ett helt mönster på ett superfint tyg med strechen åt fel håll :banghead:

Tänkte testa ändå, vet inte vad jag ska göra annars.. Så går det när man ska rita mönster och dricka öl samtidigt. :banghead::banghead::banghead::banghead:

Åhå, ny sytråd! Full av väldigt begåvade människor ser jag... :D

Jag är inte så bra på att sy, men jag hankar mig fram lite ändå. La nyss upp de här i hundsakertråden så kan väl lägga dem här med eftersom den faktiskt är någonting sytt. (Får man förresten lägga samma bilder i olika trådar? :o)

Monsters discosele!
HTIvFnZ.jpg

FIfC49j.jpg

M3L0OiF.jpg

Jag blev lite biten när jag fick ihop selen till slut (och när jag grävde i Hopplösa Högen med tyger), så jag sydde en... tröja? Klänning? Topp? Vet inte riktigt, för lång eller för kort beroende på vad man vill ha den som. :D

ZjsHCzb.jpg

Den är väldigt dåligt sydd, men det kan jag leva med ändå. :angel:
(Av någon underlig anledning har jag inte blivit bättre på att sy av att inte öva eller lära mig mer alls!? :eek:)

Jag blev lite biten när jag fick ihop selen till slut (och när jag grävde i Hopplösa Högen med tyger), så jag sydde en... tröja? Klänning? Topp? Vet inte riktigt, för lång eller för kort beroende på vad man vill ha den som. :D

ZjsHCzb.jpg

(Av någon underlig anledning har jag inte blivit bättre på att sy av att inte öva eller lära mig mer alls!? :eek:)
Men vilket Härligt tyg! Om den är för lång, korta av den så det blir en topp? :)

Men vilket Härligt tyg! Om den är för lång, korta av den så det blir en topp? :)

Tack, ja jag älskar tyget! Stuvbitsfynd - som typ 90% av Hopplösa Högen. :D

Ja, jag funderar på att korta av den, men har inte riktigt tagit steget än.... Kanske kan funka som något slags mittemellan ihop med tights eller liknande. Så slipper jag klippa mer i bilden. :angel::o

Mutter.. Tappade sugen lite nu. Min senaste klänning, som jag klippte på fel håll, hade blivit kanon om jag klippt på rätt håll och om jag bara fått till halsen. Dessutom var armarna alldeles för tajta. Så jag får göra om, sprätta upp och sy om. Blää! Halsen är nog bortom all räddning.. Har en idé jag ska testa, sen kommer bild! Tänkte fixa till allt ikväll för det ska bli klart. Det SKA bli klart!

ZjsHCzb.jpg

Men så fint tyg! Hur lång är den på dig? Tycker det ser ut som om den är lika lång som mina favorittröjor är :p

Jag känner mig duktig! Hade ett par shorts hemma som var för stora på alla sätt och vis, men så galet bekväma... Idag kom jag på att de nog skulle vara bättre om de var lite kortare. Sååå jag kortade ner dem. Det är väl ungefär första gången jag gör något lite mer seriöst på egna kläder, och det blev bra! Det är som om shortsen nu har den längd de var tänkta att ha :D (jag lyckades dessutom få sömmarna raka och båda "benen" på shortsen lika långa, helt otroligt!)

Min nya älskling...:love::love::love: Vad mycket roligare det blev att sy helt plötsligt!
20160503_204804.jpg

Senaste tidens verk (finns lite mer som jag inte har hunnit fotografera ocksa)
20160504_110125.jpg

En nytt överdrag till lekstrykbrädan. Min man tyckte det verkade onödigt med nytt överdrag, men ser ni vad läskigt det gamla var (det gula)?? Visst var det tvunget?

20160504_110516.jpg

Leggings by me, t-shirt köpt men jag har strukit på bilderna alldeles själv.
20160504_111023.jpg

Pyjamasen utan klar halslinning. Tyvärr tabbade jag mig rejält med linningen, så det är lika bra att ni inte ser eländet. Byxorna blev dock riktigt bra, ska nog göra några till i material som passar dagtid. De sitter som gjutna på gossebarnet.

Jag vill också lära mig sy men kan inte :(
Ni andra syr ju så himla fina saker.
Jag vill kunna sy till barnen, och hästen, och mig själv. Med det lär nog aldrig ske :p

Jag vill också lära mig sy men kan inte :(
Ni andra syr ju så himla fina saker.
Jag vill kunna sy till barnen, och hästen, och mig själv. Med det lär nog aldrig ske :p

Så sa jag med förut! Sen satte jag mig och sydde, och jag kan fortfarande inte men jag blir bättre! Börjar man bara med enkla grejer (laga eksemtäcken för min del, sen sy lite enkla klänningar) brukar det gå bra!

På tal om att sy hästgrejer har jag köpt två böcker i ämnet. Väntar otåligt på att de ska komma hit!

Blev inte färdigt igår, jag fick herrsällskap istället. Han sover så jag tänker passa på att sprätta lite till. Hann en ärm igår och det blev bättre..

@Matmissbrukaren övning ger färdighet :) som @sthu säger, börja med enkla saker, en mössa till barnen, en enkel kjol eller klänning osv. Även jag som kan sy har blivit mycket bättre under det senaste året då jag sytt väldigt mycket till mitt företag. Skulle jag jämföra de första grytlapparna med de senaste, skulle man nog tro att jag började lära mig sy i höstas ;) och då är jag ändå utbildad inom sömnad :) så ju mer man tränar ju bättre blir det :)

Grr! Nästan fått ordning på min klänning (och är hyfsat nöjd), ska bara fålla ärmar och botten. Gissa vad? Tråden är slut!

Har några från IKEA, men de går av hela tiden.. Går inte sy med. Och imorgon är det stängt i textilaffären i stan. Finns en i andra stan åt andra hållet, funderar på att åka dit imorgon så jag kan få klart mitt projekt nån gång.

Vad ska jag göra resten av kvällen nu då? Ville ju ha en kväll för mig själv och bara sy, men det gick ju inte.
Får väl sticka istället, har köpt mysigt alpackagarn till en tröja till systerdottern. Kanske ska börja med det istället då. Så svårt att sticka till barn, de växer ju så förbannat snabbt!

Grr! Nästan fått ordning på min klänning (och är hyfsat nöjd), ska bara fålla ärmar och botten. Gissa vad? Tråden är slut!

Har några från IKEA, men de går av hela tiden.. Går inte sy med. Och imorgon är det stängt i textilaffären i stan. Finns en i andra stan åt andra hållet, funderar på att åka dit imorgon så jag kan få klart mitt projekt nån gång.

Vad ska jag göra resten av kvällen nu då? Ville ju ha en kväll för mig själv och bara sy, men det gick ju inte.
Får väl sticka istället, har köpt mysigt alpackagarn till en tröja till systerdottern. Kanske ska börja med det istället då. Så svårt att sticka till barn, de växer ju så förbannat snabbt!
Har hört att Ikeas tråd är helt värdelös oavsett maskin, så dom trådarna kan du spara till knappar typ :meh:

Har hört att Ikeas tråd är helt värdelös oavsett maskin, så dom trådarna kan du spara till knappar typ :meh:

Gäller all billig tråd tror jag... I alla fall är det min erfarenhet. Jag försöker inte ens använda de billiga trådarna i symaskinerna längre, har dem mest till att hänga upp julkulor etc...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar