Status
Stängd för vidare inlägg.
Åhh, hur jag kunnat missa denna tråden!?!?

Har senaste halvåret sytt en hel del till barnen. Och det är skitkul!
Sista två månaderna har jag även sytt lite till mig själv (klänningar), och det är ju ännu roligare! :D
Och för att göra allt ÄNNU mer roligt, så fick jag en vinylskärare i födelsdagspresent. Så kvällens arbete är att rensa lite vinyl och sen gör ett pippitryck.....

Ska ta lite bilder kommande vecka och visa vad jag pysslat med :)

@sthu 5-6 mil är ju inget att snacka om klart du ska åka! Jag har 4 mil till en bra tygaffär :rofl: Ta med stora plånboken bara, risken finns att du hittar massor. Jag handlade för 1800 kr när jag var där i höstas :o

Åhh, hur jag kunnat missa denna tråden!?!?

Har senaste halvåret sytt en hel del till barnen. Och det är skitkul!
Sista två månaderna har jag även sytt lite till mig själv (klänningar), och det är ju ännu roligare! :D
Och för att göra allt ÄNNU mer roligt, så fick jag en vinylskärare i födelsdagspresent. Så kvällens arbete är att rensa lite vinyl och sen gör ett pippitryck.....

Ska ta lite bilder kommande vecka och visa vad jag pysslat med :)
Åh en vinylskrivare står på min önskelista... Ha så kul med den! :)

Här är bild på hundmössan som jag sydde igår :D (och ja, hunden som den syddes till då)
15873528_893308744139110_8097188460314339994_n.jpg

Idag var jag in i en tygaffär och var nära på att köpa tyg till ännu ett hundtäcke. Sedan bestämde jag mig för att faktiskt bli klar med mina pågående projekt först... Måste beställa hem det som behövs för att allt ska kunna bli klart.

Jag måste sälja av en del tyg känner jag :( Jag tror, utan att överdriva, att jag har köpt typ för 10 000 kr det senaste halvåret. :oO_o

De e dumt, tänker jag. Bättre o behålla, lägga ett förbud på att inte köpa innan de andra är borta.
Jo jag försöker, men så kommer det så mycket fint, och så vet man att det kan ju ta slut :arghh: Men ja, ett köpförbud vore på sin plats :meh: Dock så har jag iaf ett par tre tyger som ska säljas, dels ett Paapii tyg, och sen nått mer, som var med i ett paket jag köpte, men det är fel färg. De är i aprikos och beige, heeelt fel färger för mig :rofl:

Jag måste sälja av en del tyg känner jag :( Jag tror, utan att överdriva, att jag har köpt typ för 10 000 kr det senaste halvåret. :oO_o
Herrejäklar :eek: Eller ja. när jag nu börjar räkna på vad jag köpt så ligger jag nog inte jättelångt efter :eek::eek: Har i varje fall handlat för 1000 kr/månad senaste 6 månader tror jag.......
(fast det är iofs även tråd och lite mönster och sånt tråkigt då. Samt att jag faktiskt har sytt upp det mesta - utom det som "är bra att ha" då såklart :D. typ enfärgad trikå som man kan matcha till annat.... ;) )

Jo jag försöker, men så kommer det så mycket fint, och så vet man att det kan ju ta slut :arghh: Men ja, ett köpförbud vore på sin plats :meh: Dock så har jag iaf ett par tre tyger som ska säljas, dels ett Paapii tyg, och sen nått mer, som var med i ett paket jag köpte, men det är fel färg. De är i aprikos och beige, heeelt fel färger för mig :rofl:
Paapii har väldigt mycket fint tyg! Jag är dock lite snål och tycker de är förjäkla dyra :p Har köpt något tyg därifrån bara...

Åh en vinylskrivare står på min önskelista... Ha så kul med den! :)
Den är skitkul!
4:e klädestrycker jag gav mig på idag. Mest avancerade och i särklass den mest pillriga. Nästa gång blir det en stor, enfärgad bild bara..... :cautious:

Lite dåligt ljus, och tyvärr syns inte glittret som ligger i skattkistan - ni får använda er fantasi ;)
(tröjan är inte färdigsydd kan jag tillägga)
15872021_10154069901461109_5208110279653276010_n.jpg

Herrejäklar :eek: Eller ja. när jag nu börjar räkna på vad jag köpt så ligger jag nog inte jättelångt efter :eek::eek: Har i varje fall handlat för 1000 kr/månad senaste 6 månader tror jag.......
(fast det är iofs även tråd och lite mönster och sånt tråkigt då. Samt att jag faktiskt har sytt upp det mesta - utom det som "är bra att ha" då såklart :D. typ enfärgad trikå som man kan matcha till annat.... ;) )

Paapii har väldigt mycket fint tyg! Jag är dock lite snål och tycker de är förjäkla dyra :p Har köpt något tyg därifrån bara...
Ja tyvärr blir det ju mer när man räknar efter...
Ja jag håller med om Paapii, de är dyra! Därför köper jag nästan aldrig det, men dessa ingick i ett paket, 1 pappkasse full med tyg, många stora bitar och det var 4 eller 5 olika paapii tyger blandat med massa annat, för 500 kr. Så jag kunde inte låta bli :p Så tänkte jag får ju igen lite av pengarna om jag lägger ut dom jag inte vill ha. För hur fint det än är så är aprikos inte min färg :p Och som tur är, Paapii tyger får man ju typ nypris för trots det är i "begagnat" så att säga.

Oj jag bara råkade trilla in här (hör inte hemma, har ingen overlockmaskin).

Köpt ett öljettverktyg, tänkte sy en klänning med snörning istället för dragkedja. Någon som sett ett mönster med snörning?
Nope, men man kan tänka på att snörning med öljetter är helt notorisk på att glida så att den går isär över magen och ihop över bysten om man har snörning i fram på en klänning eller blus. Så om man faktiskt har metallöljetter och snörning på framsidan, som ett klänningsliv elegant tätsnörd över midjan och sexigt isärgliden över bysten... kan en hake hyska vid övergången hjälpa så att den inte glider isär på fel ställe.

Om man inte vill visa hud eller undies har man gärna en flik klänning bakom snörningen i ryggen. Men i övrigt antar jag att det är som dragkedja, som är "osynlig" har aldrig sytt ngt med dragkedja.

Vissa som bara vill öljettera ihop en vid sommarklänning lite kan ju köra på tex fyra öljetter i ryggen utan att ha en öppning i klänningen där (vad jag sett).

Sydda hål, gjorda, isärpillade, med en pryl, kantade med knappnålssöm, ganska täta, verkar vara ett säkrare kort på framsidan av människan, men då försvinner ju själva moderna pirateffekten och man hamnar i högsta mode på 1300-talet eller ngt.

Att sätta korsettfjädrar (mjuka) i fodret på kanterna i livets öppning och göra öljetthålen bakom dem håller stadga i snörningen, på framsidan av kroppen i ett tjockt stabilt tyg med foder.

@Badger tack för all info! Jag tänker göra snörning i ryggen, inte fram. Med en "modesty panel" förstås.
Hittat några bra tutorial på hur folk gjort med sina bröllopsklänningar så jag har lite mer kött på benen nu. Är inte ute efter nån sexigt eller korsetteffekt utan vill bara göra nåt utan dragkedja som omväxling.

Och du, man behöver ingen overlock för att vara välkommen här. Vi gillar alla som syr!

@Trott Shit, då kanske det är fint för ekonomin att åka då :nailbiting: har lovat mig själv att bara köpa lite trikå inte mycket alls. Men mycket är ju en definitionsfråga så att.....

@Badger tack för all info! Jag tänker göra snörning i ryggen, inte fram. Med en "modesty panel" förstås.
Hittat några bra tutorial på hur folk gjort med sina bröllopsklänningar så jag har lite mer kött på benen nu. Är inte ute efter nån sexigt eller korsetteffekt utan vill bara göra nåt utan dragkedja som omväxling.

Och du, man behöver ingen overlock för att vara välkommen här. Vi gillar alla som syr!

@Trott Shit, då kanske det är fint för ekonomin att åka då :nailbiting: har lovat mig själv att bara köpa lite trikå inte mycket alls. Men mycket är ju en definitionsfråga så att.....
Men det är billigt, så ska du "bara" köpa lite så kommer du komma billigt undan :) Som exempel, enfärgad trikå, 89-99 kr om jag inte minns fel. Det kostar ju ca 129 kr i vanliga butiker. Mönstrad trikå, 109-129 kr metern typ.

Men det är billigt, så ska du "bara" köpa lite så kommer du komma billigt undan :) Som exempel, enfärgad trikå, 89-99 kr om jag inte minns fel. Det kostar ju ca 129 kr i vanliga butiker. Mönstrad trikå, 109-129 kr metern typ.

Då är det samma på tygposten i Skövde, de är också billigare och dit har jag tre mil.

Men man måste titta på nya tygaffärer ibland! Mot Kinna! Bäst att ta det efter läkarbesöket, man vill ju ha all tid i världen att titta ordentligt!

Den är skitkul!
4:e klädestrycker jag gav mig på idag. Mest avancerade och i särklass den mest pillriga. Nästa gång blir det en stor, enfärgad bild bara..... :cautious:

Lite dåligt ljus, och tyvärr syns inte glittret som ligger i skattkistan - ni får använda er fantasi ;)
(tröjan är inte färdigsydd kan jag tillägga)
15872021_10154069901461109_5208110279653276010_n.jpg

Åh, jag är sugen på att köpa en vinylskärare, för att trycka namn och annat på hundhalsband, tärningsvästar, träningsväskor osv :D Vilken har du? Tycker du den är svår att lära sig? Stryker du på dem?

Ok! ryggen är ju lite rakare och plattare så där finns inte samma möjligheter att glida och om snörningen är tät så borde den kunna hålla (har bara testat läderrem i ryggen mot läderrem och de är väldigt oglidiga, inte öljetter). Tror att sidenband vore coolt i snörningen och fyllande för att dölja bakom.

Jag troor att de med en bakomring är bättre än de enkla som man slår i. För de kan rifsa i tyget i längden. Vissa syr runt öljetterna också.

Åh, jag är sugen på att köpa en vinylskärare, för att trycka namn och annat på hundhalsband, tärningsvästar, träningsväskor osv :D Vilken har du? Tycker du den är svår att lära sig? Stryker du på dem?
cameo 3 har jag. Jag är skitnöjd med den!
Jag tyckte inte den var svår alls att lära sig, det jag har haft mest problem med är att lägga vinylen på rätt håll i maskinen ;) (det hjälpte inte ens att skriva en lapp - jag la den fel flera gånger ändå :p )

Men jag vet också att det är många som tycker den är jättesvår att lära sig. Har du erfarenhet av några ritnings/fotoprogram sen innan? photoshop, inDesign eller Illustrator ex? Har du jobbat i dem, och tyckte grunderna varit lätta att lära sig (göra figurer, flytta, skriva ect) så kommer du nog inte ha några problem med denna :)
Det man inte kan - finns dessutom på youtube! Många bra videor finns det att titta på. Och forum på facebook såklart ;)

Okey...det är ok. ;) Färger som man själv inte kan ha är ok att sälja bort. Annars...absolut big no-no. :D

cameo 3 har jag. Jag är skitnöjd med den!
Jag tyckte inte den var svår alls att lära sig, det jag har haft mest problem med är att lägga vinylen på rätt håll i maskinen ;) (det hjälpte inte ens att skriva en lapp - jag la den fel flera gånger ändå :p )

Men jag vet också att det är många som tycker den är jättesvår att lära sig. Har du erfarenhet av några ritnings/fotoprogram sen innan? photoshop, inDesign eller Illustrator ex? Har du jobbat i dem, och tyckte grunderna varit lätta att lära sig (göra figurer, flytta, skriva ect) så kommer du nog inte ha några problem med denna :)
Det man inte kan - finns dessutom på youtube! Många bra videor finns det att titta på. Och forum på facebook såklart ;)

Åh, det är den jag kikat på :D
Kul att du är nöjd! Har du några extra tillbehör till den, eller vad behöver man mer än maskinen och programvaran liksom? Och vinylark då :p
Har du en värmepress eller stryker du på trycken?

Jag jobbar en del i både PS och InDesign, brottas med Illustrator emellanåt också - men helst inte :D
Det låter mycket lovande!

Åh, det är den jag kikat på :D
Kul att du är nöjd! Har du några extra tillbehör till den, eller vad behöver man mer än maskinen och programvaran liksom? Och vinylark då :p
Har du en värmepress eller stryker du på trycken?

Jag jobbar en del i både PS och InDesign, brottas med Illustrator emellanåt också - men helst inte :D
Det låter mycket lovande!
Är du van att jobba med de programmen så kommer detta inte vara några problem alls! Möjligen då att lägga vinylen på rätt håll....... ;)

Jag har en hel del tillbehör, bara för att min man är en nörd ;) (han som köpte den)
Så jag har två uppgraderingar på programmet, det ena göra att jag man kan importera direkt från Illustrator, det andra tror jag gav lite andra verktyg att jobba med. Jag har inte kommit så långt att jag använt något av dem ännu.

Sen fick jag med textilpaketet, med massa texilvinyl. Samt en massa skyltvinyl :p Mannen köpte även en rulle med väggvinyl, och var ju då tvungen att köpa till en hållare för rullen ;) Sen då skrapor, extra kniv, rensare ect :p

Men - det du måste ha:
Rensare: En tunn nål som du kan dra upp vinyl med som inte ska användas.
Appliceringstejp: Till skylt-, och väggvinylen. Gör det skitlätt att sätta upp grejor.
Pincett: att ta upp vinyl med.
Skrapa: till skylt/vägg vinyl. Finns speciella att köpa, men du hade lika gärna kunnat använda snöskrapan som du har till bilen ;)

Sen vet jag inte hur det är när man skär i papper, för det har jag aldrig gjort. Men jag kan bara tänka mig att det är lättare och kräver mindre än när du använder vinyl :)

Jag använder strykjärnet, men går i tankar om att införskaffa en press........ :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits