Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en fråga som ni kunniga kanske kan hjälpa med med? :)

När jag syr så kan helt plötsligt nålen "stoppas", vrider jag på hjulet så hör/känner jag att nålen slår emot något på undersidan, vad kan orsaka detta tror ni? Att den liksom inte synkar med nål - "undersidan" ibland. :confused: Har en gammal Singer 368. Prövade att byta nål och det funkade väl i några minuter, sen samma visa igen.
Är det på något särskilt tillfälle du märker av det? till exempel över korsande sömmar där det är tjockare? Skulle gissa att den inte är helt synkad med underspolen eller om det är vid tjocka sömmar att nålen kommer ur position och slår i stygnplåten.

Är det på något särskilt tillfälle du märker av det? till exempel över korsande sömmar där det är tjockare? Skulle gissa att den inte är helt synkad med underspolen eller om det är vid tjocka sömmar att nålen kommer ur position och slår i stygnplåten.
Tja.. framför allt vid lite tjockare tyger. Den orkar liksom igenom tyget men "slår i" direkt den kommit igenom och ska ner och hämta undertråd? :)

Då är det nog lite osynkad, den hade säkert mått bra av att träffa doktorn :) Det du kan tänka på är att snurra med hjulet över extra tjocka sömmar istället för att trampa på pedalen. Dessutom blir nålen dålig efter för många gånger i stygnplåten så jag hade nog lämnat in.
Tja.. framför allt vid lite tjockare tyger. Den orkar liksom igenom tyget men "slår i" direkt den kommit igenom och ska ner och hämta undertråd? :)

Hur går det med sömnaden?

Här har det sytts en klänning till:
IMG_20160716_145119_zpsgluzwyrk.jpg

Underbar viscosejersey :love:

Och istället för att tvätta sydde jag mig några nya trosor
IMG_20160716_145326_zps7npf3rdz.jpg

Bra med billiga stuvbitar i helt lagom storlek, då går det snabbt att undvika tvätten någon dag till.

Suck. Försöker hitta fyrkantiga, helgjutna ringar att ha till hundhalsband. Det går inte speciellt bra. Jag hittar en miljard varianter på D-ringar, men inga fyrkantiga. Vet inte om jag söker på fel sätt eller vad problemet är :(

Och om du inte hittar där @Red_Chili , så finns det hos Sadelmakarna, Tjäderläder, Lycksele slöjd och Paracordshop - helgjutna är jag inte helt säker på nu när jag tänker efter dock, jag gillar inte gjutgods (skört) så jag har inte tänkt på det. :o

Ser att jag kanske är sent ute - och att monstermom tipsat om de jag tänkte på. :p
Även Jerndahls har beslag och spännen - en svetsad fyrkant i 32x32 fanns i katalogen.

Och nu när jag bläddrade i deras katalog så hittade jag halvstrypkedjor... Kanske skulle sy ett halsband till syrrans hund? Får nog bli ett besök där någon gång i sommar...

För övrigt har jag spenderat veckan med att röja i lägenheten och bland annat organiserat om den stoooora tyglådan till tre mindre. Hittade då nya tyger som jag inte minns vad jag hade tänkt göra utav:p Nåja. Ska röja klart innan jag påbörjar några projekt.:angel:

Jag klippte ut tyg till en klänning och ett par leggings igår, plus ett gäng pannband av stuvbitar som blivit efter jag gjort klänningar/leggings :) Sorterade även lite i högen jag kastar alla stuvar när jag klippt ut nått. Trikå i en låda och bomullstyger i en annan.

Hur förvarar ni mönster?

Jag har alla mina i plastfickor i en pärm, men det är så fullt att pärmen inte går att stänga.. Behöver en bättre lösning!

Hur förvarar ni mönster?

Jag har alla mina i plastfickor i en pärm, men det är så fullt att pärmen inte går att stänga.. Behöver en bättre lösning!
Jag har mina i kuvert i en plastlåda. Noga märkta med vad det är, vilken storlek och varifrån.

Nu krånglar maskinen igen :cry: samma problem som innan, spolkapseln roterar.. Suck.. vad ska jag göra? Är så sysugen och mitt i en klänning!

Hur förvarar ni mönster?

jag har plastfickor i pärm, med lapp i som visar storlek och vad det är för mönster. Har flera pärmar (mycket har jag inte gjort än :o), en med barnkläder, en med mönster till mig, en med korsettmönster, en med väskor mm osv :)

Gaahhh, har dammat av min mammas gamla Bernina och tänkte att jag skulle sy två mörkläggningsgardiner. Maskinen börjar bra men efter ca 15-20 cm raksöm klonkar det till och sen är det världens trassel på undertråden. Har testat att dra om över- och undertråd, spola om undertråden, byta nål men det är samma visa varje gång. Är det bara service som gäller?

aaef896c-876c-42c6-9c72-06fe0ec98779_zpsmcxacfru.jpg

Tjoho! Nu har jag shoppat loss på tyger så jag kan sy till mej och dottern och så tror jag sambon ska få sej några kallingar. Blev över 15m tyg och några meter mudd, får prioritera packandet på hemvägen (är ju i Sverige på semester just nu) och lämna kvar lite mindre nödvändigt så jag får hem alla tyger. 3 mönster har det blivit också och 4 sytidningar, har så mycket insperation nu och jag längtar hem till mina maskiner nu.

Gaahhh, har dammat av min mammas gamla Bernina och tänkte att jag skulle sy två mörkläggningsgardiner. Maskinen börjar bra men efter ca 15-20 cm raksöm klonkar det till och sen är det världens trassel på undertråden. Har testat att dra om över- och undertråd, spola om undertråden, byta nål men det är samma visa varje gång. Är det bara service som gäller?

Har den stått ett tag så kan den nog behövas smörjas.

Så där brukar det bli om man inte är noggrann med att starta med att sy när nålen är i sitt högsta läge (justera nålen till rätt läge med handhjulet innan du trycker på pedalen). Kan också uppstå (om jag inte minns fel, var länge sedan jag sydde nu) om man har missat att lägga övertråden rätt genom trådspänningen. Också viktigt att båda trådarna är rätt spända och ligger rätt (bakåt) för att det inte ska trassla när man börjar sy.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar