Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag sytt, äntligen! Klänningarna blir de fler av :up:

61515CF9-4B54-4554-BF51-F289E57BEEDB.jpg
C90EF9A0-2135-4145-AD71-C47B606AB128.jpg

16B870CE-0400-4F3B-931F-ECD086C91352.jpg

5506130E-4DC3-4A63-9663-80EC9095EC40.jpg

0A69C283-D516-4083-9D9F-09D26C55E6A4.jpg

Jag har skrivit ut mönstret till en av klänningarna jag visade ovan och ska försöka klistra ihop och klippa ut det. Tyvärr är kontrollrutan som ska vara 2 in hos mig 5,6 cm och alltså är allt lite för stort, men jag får väl passa ihop det efter bästa förmåga.

Försöker få ihop sommargarderoben till dottern, har klippt ut flera plagg men hinner inte sy allt. Tur hon inte är lättväckt för mitt syrum är intill hennes rum, slängde ihop de här ikväll av mina gamla jeans.
93C07078-76FC-48E2-8009-FAEB9432B234.jpg

0cc7ad8a-361e-418d-9490-613399a7042d_zpsgp0lgvhx.jpg

Blev för tajt över höfterna, så ska göra en ny. Syns inte på bilden men jag nådde inte att knäppa dragkedjan hela vägen upp så den sitter lite konstigt i ryggen.. Gillade modellen!

Jag lyckas med den tabben titt som tätt just nu känns det som, men håller med om att modellen va fin

Försökte med ett annat tyg, och helt plötsligt blev hela modellen för stor. Trots att jag körde samma storlek. Mysko..

Så det blev ingen ny midsommarklänning för mig i år. Får väl se om jag orkar sy in den eller om jag helt enkelt gör en ny igen. I ett annat tyg. Igen.

Den senaste modellen kan nog bli lite söt i blå med vita stjärnor, eller vad tror ni?

Symaskinen kass igen.. Samma sak som sist, spolkapseln trasig. Mycket irriterande! Finns det spolkapslar till Singer i metall vill jag ha en sån.
Får köpa ny på onsdag.

Har en klänning som är nästan färdig, ska fållas och justera axelbanden bara sen är den klar. Får väl roa mig med att sprätta upp det som ska flyttas och nåla fast det igen så är det bara att tuta och köra på onsdag igen.

Symaskinen kass igen.. Samma sak som sist, spolkapseln trasig. Mycket irriterande! Finns det spolkapslar till Singer i metall vill jag ha en sån.
Får köpa ny på onsdag.

Har en klänning som är nästan färdig, ska fållas och justera axelbanden bara sen är den klar. Får väl roa mig med att sprätta upp det som ska flyttas och nåla fast det igen så är det bara att tuta och köra på onsdag igen.
Vad konstigt att spolkapseln är trasig igen. Din maskin måste vara fel inställd eftersom de går sönder. Jag har aldrig vart med om det under alla mina år som jag sytt och då har min maskin plast spolar.

Vad konstigt att spolkapseln är trasig igen. Din maskin måste vara fel inställd eftersom de går sönder. Jag har aldrig vart med om det under alla mina år som jag sytt och då har min maskin plast spolar.

Spolkorg menar jag. Ja, verkar helmysko.. Två stycken på bara några veckor. Ska lämna in maskinen på onsdag när jag är i stan så får vi se vad de säger. Får väl lägga en slant på att laga den. Fram till dess är det sprätta som gäller!

Spolkorg menar jag. Ja, verkar helmysko.. Två stycken på bara några veckor. Ska lämna in maskinen på onsdag när jag är i stan så får vi se vad de säger. Får väl lägga en slant på att laga den. Fram till dess är det sprätta som gäller!
Ja verkligen konstigt. Hoppas dom hittar felet och att dom kan fixa det :) Själv saknar jag ett delbart blixtlås för att kunna göra klart en väska som är på beställning :banghead: Jag har säkert 100 olika blixtlås men ingen som passar (vit, delbar och 30 cm) :meh:

Det har stått stilla lite här de senaste dagarna, men igår fick jag lite fart på maskinen och gjorde klart ett par tights till lillasyster och provade en ny typ av väska, även denna får lillasyster. Lite små justeringar krävs innan jag kan göra åsna väskor till butiken :) Men den blev ju grymt söt!
13533208_10157062435385114_7786577891092917272_n.jpg

Jag glömde sy langettsöm på "vingarna" med symaskinen, så fick krångla med det för hand efter hela väskan var klar :banghead: Jag insåg det för sent för att jag skulle kunna fixa det innan den var helt klar.
Och tightsen skulle jag ha vänt Elsa tyget åt andra hållet, för det är en stor fin Elsa på baksidan :banghead: Och varför det är olika tyg är för att Elsa tyget inte räckte, hade redan gjort en klänning av det tyget så fick bara ut ett ben till tightsen :p Orkade heller inte fixa nån kanal och resår, så fick bli kalsongresår. Biten var ändå för kort för att gå runt mig så blev perfekt :)
13501998_10157062435110114_4106304927675322648_n.jpg
13533189_10157062434915114_1721669340224973397_n.jpg

Gjorde lite loppisfynd idag dessutom, material och mönster till Sverigedräkt åt Skrållan, komplett och oanvänd för 30 kr, 5 förp blixtlås med 5 i varje, perfekt när jag ska göra små väskor :D och såklart en massa gardiner/tyg... Allt på dessa två bilder för 290 kr! Tygerna är tänkt till väskor och grytlappar. Det gröna med "bakgrejer" på ska jag göra förkläden av tänkte jag, räcker precis till två stycken :)
13501788_10157062383700114_2060334747490786729_n.jpg

13508949_10157062383600114_6188987086790475495_n.jpg

Jag hittade lite tyger hemma som nu blivit början på ett hundhalsband :D ska beställa det sista som behövs ikväll. Är även sugen på att försöka sy shorts åt mig själv för att få till några perfekta...

Man ska inte sy när man är hungrig och stressad, slutade med att det jag sydde åkte i ett hörn på andra sidan rummet. Får ta nya tag en annan dag.

Jag var och köpte tyg till min klänning idag och har hunnit klippa ut och tråckla ihop. Men modellen blev jättekonstig. Midjan sitter alldeles för långt ner och vecken är inte snygga. Svår tantvarning på det hela. men jag ids inte göra om nu. Måste sätta upp midjan, och ta in hela överdelen och eventuellt göra om vecken. Svärmor kommer imorgon och hjälper mig och det är ju lättare att hon passar in på mig än att jag tar på klänningen, nålar medelst akrobatik, tar av, tråcklar, tar på osv osv i all oändlighet. Tyget är galet snyggt, så jag vill få till passformen riktigt bra.

Jag var och köpte tyg till min klänning idag och har hunnit klippa ut och tråckla ihop. Men modellen blev jättekonstig. Midjan sitter alldeles för långt ner och vecken är inte snygga. Svår tantvarning på det hela. men jag ids inte göra om nu. Måste sätta upp midjan, och ta in hela överdelen och eventuellt göra om vecken. Svärmor kommer imorgon och hjälper mig och det är ju lättare att hon passar in på mig än att jag tar på klänningen, nålar medelst akrobatik, tar av, tråcklar, tar på osv osv i all oändlighet. Tyget är galet snyggt, så jag vill få till passformen riktigt bra.
låter som en god idé att få hjälp med passformen :) det är det sämsta med att vara själv och inte ha någon sy kunnig i närheten :(

Jag tassar in här... Har blivit sugen på att sy, men måste i så fall köpa en symaskin. Har ingen stor budget och vägrar köpa en begagnad från typ 80-talet, även om jag förstått såna oftast är bättre....

Tror ni Brother DS 120 eller Husqvarna Viking Emerald 116 är något att ha? Jag har sett att båda fått bra i var sitt test av symaskiner.

Jag kommer inte göra några avancerade grejer. Typ... En klänning till lillasyster :angel: och fålla upp gardiner osv.

Jag tassar in här... Har blivit sugen på att sy, men måste i så fall köpa en symaskin. Har ingen stor budget och vägrar köpa en begagnad från typ 80-talet, även om jag förstått såna oftast är bättre....

Tror ni Brother DS 120 eller Husqvarna Viking Emerald 116 är något att ha? Jag har sett att båda fått bra i var sitt test av symaskiner.

Jag kommer inte göra några avancerade grejer. Typ... En klänning till lillasyster :angel: och fålla upp gardiner osv.
Jag har hört att Emerald maskinen (både 116 och 118) ska vara bra men ingen erfarenhet själv :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar