Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, allvarligt talat nu. Vad gör jag för fel?
Det blir skatbo och trassel, maskinen tuggar tyg och bara krånglar.

Jag har bytt nål, bytt tråd, bytt spole, trätt om, rengjort, skruvat upp och ihop, bytt tyg, bytt nål igen.. vad mer kan jag göra? Det funkar bra en liten stund sen börjar eländet igen..
Hjälp! Jag vill ju sy!!

När min maskin beter sig sådär så brukar jag behöva spänna tråden på med hjälp av en liten ratt på maskinen. Har du provat det?

Var till tygaffären idag och skulle köpa tråd. Det slutade med att jag hade handlat tyg för 600 kr :meh: Gjorde lite loppisfynd också när jag var ute och for, en "ärmstrykbräda" i trä som var fräsch och hel, för hela 20 kr. Och sen lite mer tyg :banghead:
Mina alster under de senaste två dagarna:
13417579_512801092261163_749014636839473940_n.jpg
13332752_10156976153855114_6230467285300880122_n.jpg

@Trott De blå kassarna var ju supersnygga! Blir så inspirerad!

Har en teori om min maskin nu . Kan vara spolkapseln som är kass! Ser ut som det är ett jack och en spricka i den. Ska köpa en ny idag när jag är i stan.

@Trott De blå kassarna var ju supersnygga! Blir så inspirerad!

Har en teori om min maskin nu . Kan vara spolkapseln som är kass! Ser ut som det är ett jack och en spricka i den. Ska köpa en ny idag när jag är i stan.
Tack så mycket! :) Det är trevligt att sy lite annat än kläder mellan varven :)

Håller på med en skjorta (ja, jag började nya projekt innan jag gjorde klart de gamla :angel:) men har fastnat lite. Är det nödvändigt med vliselin eller blir det supersladdrigt utan? Har inget hemma och hinner inte köpa förrän till helgen = hela projektet stannar av
Räcker det att sy krage och vad det nu var mer som skulle ha mellanlägg i dubbelt tyg?

Håller på med en skjorta (ja, jag började nya projekt innan jag gjorde klart de gamla :angel:) men har fastnat lite. Är det nödvändigt med vliselin eller blir det supersladdrigt utan? Har inget hemma och hinner inte köpa förrän till helgen = hela projektet stannar av
Räcker det att sy krage och vad det nu var mer som skulle ha mellanlägg i dubbelt tyg?

Jag tror att kragen blir sladdrig faktiskt. I finalen för Sewing Bee säsong 1 sydde de en skjorta har jag för mig. Verkar ganska lurigt, visa sen hur det blev!

Jag hade inte gjort utan mellanlägg. Det är nog kragen, knappraden (både den sida med knappar och den med knapphål) och eventuellt manchetterna/ärmsluten som ska ha. Just krage och vid knapphål är det rätt viktigt annars blir det väldigt sladdrigt.

Men jag tror inte man behöver använda just vlieseline? Borde gå med ett stadigare tyg i mellanlägg också - nackdelen kan väl vara att det kanske blir tjockare än vlieseline, och att det kanske glider om man inte är försiktig, men med rätt tyg borde det nog gå att få till?

Men jag tror inte man behöver använda just vlieseline? Borde gå med ett stadigare tyg i mellanlägg också - nackdelen kan väl vara att det kanske blir tjockare än vlieseline, och att det kanske glider om man inte är försiktig, men med rätt tyg borde det nog gå att få till?
Det blir som du säger tjockare och klumpigare, det är rätt onödigt att göra det svårare än nödvändigt, det är trots allt lite trixigt att få till en krage snyggt :) jag hade inte rekommenderat det utan faktiskt vänta tills man har vlieseline, det spar så mycket tid och krångel att göra det rätt från början.

Det blir som du säger tjockare och klumpigare, det är rätt onödigt att göra det svårare än nödvändigt, det är trots allt lite trixigt att få till en krage snyggt :) jag hade inte rekommenderat det utan faktiskt vänta tills man har vlieseline, det spar så mycket tid och krångel att göra det rätt från början.

Fast jag sympatiserar stenhårt med @sthu - vänta, liksom! Vem klarar det!? :arghh: :laugh:

Jag skulle till exempel inte göra en väska utan vlieseline, för det ger en helt annan känsla än ännu ett tyg. Det blir stabilt utan att bli stelt (beror ju såklart på typen av mellanlägg) och klumpigt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 799
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar