Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nytt avsnitt av Sewing bee går 21 här ikväll, vet inte om ni kan se direkt via bbc på webben.
på leggings:Funkar bara i UK tyvärr. Men jag hittade första avsnittet på Youtube:
Snodde ihop ett par leggings till klänningen igår kväll. På bilderna ser man också att det är lite svårt att fota hos oss, för det är alltid något syskon som vill vara med på bild.
Men jag undrar ju om jag har något tankefel när det gäller leggings. Trots att allt var tillklippt tog det minst sökert en timme med byte av maskin, byte av nål osv stup i kvarten.
Så här gjorde jag:
1. Overlockade längst ner på benen.
2. Bytte maskin, bytte till tvillingsnål och trädde den. Fållade längst ner på benen.
3. Bytte till vanlig jerseynål. Sydde ihop benen.
4. Bytte maskin. Overlockade bensömmen.
5. Bytte maskin. Sydde ihop i grenen.
6. Bytte maskin. Overlockade grensömmen och högst uppe i midjan.
7. Bytte maskin. Satte i tvillingsnålen igen och trädde om. Fållade midjan.
8. Trädde i resår. Bytte till enkelnål och zigzagade ihop resåren.
9. Bytte tillbaka till tvillingsnålen och gjorde klart fållen.
Själva sömnaden var ju bara en bråkdel av tiden. Hur gör ni?
Det är min svärmor som har tipsat om. Hon gör det alltid så, och hon är sömmerska och har undervisat i sömnad i månge herrans år. Motiveringen var att om något går fel är det mkt enklare att ta upp den vanlig sömmen än overlocken...Varför overlockar du plus syr med vanlig maskin? Där går det mycket tid tror jag.
Fotöppningen i storlek 92/98 är ju så förskräckligt liten. Jag är inte så bra, så det blir inte snyggt när jag ska försöka trassla omkring det i cirkel.Att göra momentet fålla med tvillingnål två vändor tar tid. Varför inte fålla benen sist efter du har fålla midjan?
Att slippa göra en massa extra moment är tidssparande
Men behöver du overlocka och sy då? Visst nu är jag inget barn men mina leggings håller bra utan overlock och trikå repar ju inte upp sig. Hade jag orkat hade jag nog trätt min overlock och bara använt den vid ihopsömnad och sen använt vanliga maskinen för fåll.Det är min svärmor som har tipsat om. Hon gör det alltid så, och hon är sömmerska och har undervisat i sömnad i månge herrans år. Motiveringen var att om något går fel är det mkt enklare att ta upp den vanlig sömmen än overlocken...
Fotöppningen i storlek 92/98 är ju så förskräckligt liten. Jag är inte så bra, så det blir inte snyggt när jag ska försöka trassla omkring det i cirkel.
Funkar bara i UK tyvärr. Men jag hittade första avsnittet på Youtube:
Snodde ihop ett par leggings till klänningen igår kväll. På bilderna ser man också att det är lite svårt att fota hos oss, för det är alltid något syskon som vill vara med på bild.
Men jag undrar ju om jag har något tankefel när det gäller leggings. Trots att allt var tillklippt tog det minst sökert en timme med byte av maskin, byte av nål osv stup i kvarten.
Så här gjorde jag:
1. Overlockade längst ner på benen.
2. Bytte maskin, bytte till tvillingsnål och trädde den. Fållade längst ner på benen.
3. Bytte till vanlig jerseynål. Sydde ihop benen.
4. Bytte maskin. Overlockade bensömmen.
5. Bytte maskin. Sydde ihop i grenen.
6. Bytte maskin. Overlockade grensömmen och högst uppe i midjan.
7. Bytte maskin. Satte i tvillingsnålen igen och trädde om. Fållade midjan.
8. Trädde i resår. Bytte till enkelnål och zigzagade ihop resåren.
9. Bytte tillbaka till tvillingsnålen och gjorde klart fållen.
Själva sömnaden var ju bara en bråkdel av tiden. Hur gör ni?
Borde fungera med rigelinband Vet att folk använder det det till sufletter på barnvagnar.@Trott eller annan som har koll: om man vill göra en popup hundbur, kan man använda sånt där man har i korsetter då? Eller finns det något annat/bättre?
Rigelinband? Aldrig hört talas om!Borde fungera med rigelinband Vet att folk använder det det till sufletter på barnvagnar.
med reservation på stavningRigelinband? Aldrig hört talas om!
Off to googla.
med reservation på stavning
Vet inte om någon affär har. Möjligen någon äldre butik. Jag skulle ha tagit så brett som möjligt, för jag tror inte de är bredare än 15 mm typ. Dom är nog heller inte särskilt starka med tanke på att det egentligen är till för att hålla livet på balklänningar uppeSuck... Hur grov/bred/stark/whatever behöver man då? Det verkar inte vara något som finns att klämma och känna på i någon vanlig affär?
Vet inte om någon affär har. Möjligen någon äldre butik. Jag skulle ha tagit så brett som möjligt, för jag tror inte de är bredare än 15 mm typ. Dom är nog heller inte särskilt starka med tanke på att det egentligen är till för att hålla livet på balklänningar uppe
Annars finns det syntetiskt valben, köps på Vena Cava Design, men det är inte böjbart som rigilene. Syntetiskt valben är dock starkt, det är som det låter, substitut för dåtidens valben.
ingen aning. Jag har aldrig gjort ett leksakstältHm, svårt. Då är det nog inte rigilene jag letar efter ändå, jag kan inte gärna ha väggar på 1,5 cm tjocklek...? Vad har man i sådana där leksakstält?
Tänk bara på att om det är stål rostar det om det blir blött haha är det inte billigare att köpa en bur?Efter att ha kikat på venacava så lutar jag åt "narrow gauge steel boning", verkar det rimligt?
(Nu ska man bara vara gjord av pengar också... )
Suck. Aldrig får man vara nöjd heller!Tänk bara på att om det är stål rostar det om det blir blött
haha är det inte billigare att köpa en bur?
jag hade (en köpt!) popup bur åt KATTEN och om vi säger så här, jag lyckades aldrig få ihop den så den var alltid popuppad tänk dig samma scenario men med monsterbur...Suck. Aldrig får man vara nöjd heller!
I Monsters storlek? Om det alls går att hitta en har jag tur om den är under tusenlappen i alla fall...
Kanske ska släppa popupiden och fundera på en lättvikts monterbar istället...