Sysselsättning?

Docka

Trådstartare
Jag kunde inte hitta någon sådan här tråd, men finns det får ni säga till!

Min fyraåring är inte helt nöjd med att ha vintervila. Hon går ute i (jätte)stor hage med kompisar hela dagarna och har näst intill fri tillgång på grovfoder, men hon har tråååååkigt!
Hon har börjat hitta på massa hyss, vilket jag tror är för att hon försöker underhålla sig själv. Vi håller på med lite trickträning och massage osv, men det är när hon står ensam i boxen som hon skulle behöva något att klura med...

Hon har en sådan hård boll som det kommer godis ur om hon dribblar den, men så fort den tar slut bajsar hon på den och den är så svår att tvätta såhär på vinter X)
Hon har börjat få häften av sitt grovfoder i ett hönät som jag dessutom petar in morötter i, det tycker hon är spännande och håller henne sysselsatt ett tag.
Men har någon en annan idé?
Jollyball eller en sådan boll med slicksten man hänger upp kanske? Tycker de ens att det är roligt?

Alla tips är välkomna då hon ska vila ett bra tag till och jag vill inte att hon ska bli galen!
 
Sv: Sysselsättning?

Tycker också att det låter enklare att motionera hästen. Du kan ju alltid göra saker från marken, ta med som handhäst om du rider någon annan etc.
 
Sv: Sysselsättning?

Nej, hon ska gå ganska hårt i vår så jag tycker en månads vintervila är behövligt. Hon växer nu igen, och det knepiga klimatet har satt hennes hormoner helt ur balans, så jag tycker verkligen hon behöver vila.
Anledningen till att vi trappat ner trickträningen är för att det blev 'för mycket' för henne och hon tappade intresset, hon motionerar sig själv ganska bra i hagen och vi pysslar o håller på. Det är när hon blir lämnad ensam hon får tråkigt o hittar på hyss...

Men, jag kommer nog köpa i alla fall en jolly ball o börja där...
 
Sv: Sysselsättning?

Finns ingen lösdriftmöjlighet i stallet, där hon kan gå just denna månad? Många hästar hittar på grejer när de står i boxen, särskilt om de inte motioneras. Tror säkert att den behöver vilan - det vet du ju bäst själv. Men tio-tolv timmar helt stillastående är tufft för en unghäst.

Annars finns det ju godisboll, som du redan har. Man kan gömma äpple/morot i själva boxen - inte bara i höet. Så den får snoka runt och leta i halmen. Min stod och kämpade en lång stund med ett stort äpple som flöt i vattenkaret i hagen - han blev riktigt upprörd tillslut av att det sjönk, samtidigt som han inte ville bli blöt om näsan. ;) Det kanske är något? Fast med hink kanske hon bara välter den direkt...

Såg en som hade hundleksaker - typ tross - som den bar på (tränad). Men generellt tror jag lösdrift är bättre än en massa extraprylar.
 
Sv: Sysselsättning?

Nej, hon ska gå ganska hårt i vår så jag tycker en månads vintervila är behövligt.

Så där kan man inte resonera när man håller på med unghästar, tycker jag. Man måste känna av dem och veta när det är läge att göra vad i deras utveckling. Det kanske inte alls kommer att bli aktuellt för henne att "gå ganska hårt" i vår, beroende på var hon befinner sig i växtfas och utveckling.

En del behöver en hel månads vila då och då, andra funkar bättre på en vecka eller två lite oftare. Det får man känna efter och anpassa efter hästen, inte sina egna behov...
 
Sv: Sysselsättning?

Tack Lager!
Jag hade helst släppt henne på lösdrift men har inte hittat någon i närheten som känts bra... Får nog göra det bästa av situationen och underhålla henne bäst jag kan ;)
Kom idag på att lägga granris i ett hönät som jag hängde högt, och det var spännande!


Så där kan man inte resonera när man håller på med unghästar, tycker jag. Man måste känna av dem och veta när det är läge att göra vad i deras utveckling. Det kanske inte alls kommer att bli aktuellt för henne att "gå ganska hårt" i vår, beroende på var hon befinner sig i växtfas och utveckling.

En del behöver en hel månads vila då och då, andra funkar bättre på en vecka eller två lite oftare. Det får man känna efter och anpassa efter hästen, inte sina egna behov...

Ursäkta mig, på mina få meningar i mitt inlägg fick du tydligen en helt fel bild av läget. Ska tänka mig för nästa gång så jag har med hela historiken samt en presentation min hästfilosofi...
Jag känner min häst, och hon är väldigt tydlig med att visa när hon vill ha vila och inte, men ibland anser jag också att matte-vet-bäst och även om hennes huvud inte vill vila just nu så känner jag att hennes kropp behöver det.
Och även om hon hade velat vila varannan månad fram till sommaren så ska det då inte hindra oss från att ha mål och visioner.
Det är en fantastiskt talangfull unghäst, och jag har jobbat med unghästar länge, så vi vet båda två hur vi ska ta oss an eventuella situation i framtiden.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag skulle sätta mina egna behov framför hennes? Att jag är en sådan tävlingsmänniska att hon baskemig ska hoppa även om jag inte tror att hon vill eller är redo?
Wow, jag tänker inte ens försöka försvara mig för jag kommer inte få ut något av en diskussion med någon som är så snabb att bilda förutfattade meningar om ett ekipage man inte vet något om.


Min mening med den här tråden misstolkas tydligen av de flesta, så jag söker svar på annat håll istället.
 
Sv: Sysselsättning?

Min treåring vilar just nu, har gått rätt ordentligt i höst och nu är han i en växtperiod. Nu är min kille en Ferdinand/Skalman som inte går upp i atomer av att inte aktiveras HELA tiden men jag märker på honom att det är lite kli i benen ändå :p så jag lösgalopperar honom i ridhuset varannan till var tredje dag. Kör lite miljöträning när vi ändå är i ridhuset och kanske promenerar en sväng. Men ingen ridning eller longering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp