Sysselsättning i box

acj

Trådstartare
Hoppas jag lägger tråden rätt annars får moderatorn flytta den.

Har letat lite här efter tips på sysselsättning i boxen nu när hästarna flyttat in för vintern. De går förvisso ute ungefär 12 timmar dagligen men tycker jag märker på min tjej att hon blir lite rastlös ändå ibland. Har hittat en hel del bra tips - typ grenar, granris, morötter, PET-flaskor, lick-it, bollar mm. Ska gå ut idag och hämta granris men funderar också på att hänga upp PET-flaska i taket och även sätta upp en rotviska på väggen. Funderar bara på vad jag ska hänga resp sätta upp grejorna med. Vad använder ni andra? Balband, snören eller vad för att hänga upp? Skruva i rotviskan med rejäl skruv?

Tacksam för tips så att gumman får lite att pyssla med men utan att göra sig illa. :)

Sv: Sysselsättning i box

När hästar ger tydliga signaler att dom inte vill vara instängda, varför inte låta dom vara ute? :confused:

LIA

De flesta hästar gillar ju att äta och det är ju en väldigt bra och naturlig sysselsättning för hästen. Det är ju klart att man inte kan ge hästen en massa hö, utan jag brukar ge min häst obegränsat med halm istället. Eftersom hästar blir mätta av att tugga så är ju det också bra för dom eftersom de då inte behöver känna sig hungriga ;) Vet inte om detta är det bästa av alla tips men jag tycker att det är bra iaf :)

Nja, kanske skulle uttryckt mig annorlunda. Hon verkar inte alls vara ledsen över att få komma in, snarare tvärtom. Och hon har gott om hö och halm att tugga på. Mina tankar angående det här var 1) tycker att hon verkar springa runt lite grann när höet är slut eller om det är på morgnarna innan hon blir utsläppt men det kanske bara är som jag fått för mig (bor inte vid stallet så har inte möjlighet att kolla hur hon beter sig vid olika tidpunkter nattetid) 2) hon älskar mat vilket iofs är bra men kanske kan det vara bra att få utlopp för energin på något annat sätt också, inte bara genom att äta. Tycker att hon börjat lägga på sig en del men eftersom hon bara varit hos mig i några månader vet jag inte hur hon brukar vara under vinterhalvåret. 3) hon är - i mitt tycke, antar att många känner så inför sina hästar ;) - smart och jag tror det är nyttigt att få pyssla med något annat ibland.

Och så är det också så att det är ytterligare två hästar i samma stall (och hage) och ägaren till dessa vill ha sina inne. Vi har dessutom inte möjlighet att ha dem på lösdrift av flera anledningar - för långt att gå in på här, dessutom var det ju inte riktigt det det hela handlade om. Kan ju inte ha henne ensam ute dygnet om.

Ville bara som sagt ha lite tips om hur man fixar sådana här saker utan att det kan bli något som är farligt i boxen så är fortfarande tacksam för tips om vad ni andra använder för något. Och för den som undrar, ja, det är min första egna häst så jag jobbar hela tiden på att lära mig saker och ting. :D

Du kan ju testa med något av dina egna förslag först och se om hästen ens bryr sig om det :p
Dom flesta hästar föredrar mat framför leksaker.

Jo, det var det jag tänkte. Kanske har du rätt i att hon inte bryr sig ett skvatt utan kanske är nöjd med att filosofera i boxen när hon tuggar på höet eller halmen.

Vill bara prova och se vad hon gillar/inte gillar och vad hon verkar vara mest nöjd med. Så tillbaks till utgångsfrågan, om jag väljer att hänga upp något i taket - en PET-flaska eller granriskvist t ex - är det då vettigt att hänga det i ett vanligt snöre eller kan det bli några tokigheter som jag inte tänkt på?

(Börjar känna mig som ett UFO som frågar om det här, är det enbart fånigt att över huvud taget fundera på sysselsättning i boxen eller hur gör ni andra?)

Det bästa om hästen är rastlös är väl att ge mer grovfoder. Mina hästar har fri tillgång på hö inne så det är alltid kvar på morgonen om de är inne.

Bodde en halvblodsvalack i samma stall som mina hästar en gång vars matte hängde in allt möjligt i boxen för hon hade hört att det var bra (hästen var lugn och lätthanterlig och hade nog inget behov av sakerna, hästarna gick ut kl. 7 och in kl. 18 varefter de reds) Men efter att hon haft alla de där prylarna i boxen ett tag blev han skitjobbig när man tog av/på täcke etc. Höll hela tiden på med mulen i allt han kom åt, inkl folks kläder. Stod han bunden i gången höll han på med kedjorna han satt fast i osv. På kurser/tävlingar fick hon ha med saker att hänga upp, annars var han jätterastlös. Han var så uppe i sina leksaker att han oftast hade hö kvar på morgonen, magrade och var svår att få upp i hull. Han hade helt enkelt inte tid att äta... Så det är väldigt individuellt hur hästarna mår av olika lösningar.

En häst i mitt stall hade en pet flaska med makaroner i bunden i gallret har jag för mig om. Men det låter ganska jobbigt :p

Sen har dom väl haft något i taket också i ett snöre och det var nog inga problem..

Mina hästar uppskattar gran och äter gärna av sin halm. Jag använder vanliga balsnören att hänga upp grangrenar med, eftersom tillgången på balsnören är obegränsad i mitt stall. Angående PET-flaskor hade en häst det i ett stall jag stod inhyrd och det var ett j-a skrammlande rent ut sagt. Jag tyckte det var fruktansvärt irriterande när den hästen höll på med sin flaska. Granar låter däremot inte särskilt mycket

Om man nu ska ge nåt övht så är ju nåt dom kan tugga på bäst, fö tycker jag nog att det ska vara lugnt i boxarna, varför ge mer möjligheter till stress, de andra hästarna kanske inte vill höra damphästar hålla på o smälla i petflaskor i o dyl.ge mer grovfoder, granris, aspträ.....

NiAI: Min tjej är ett litet matvrak, finns inte ett höstrå kvar på morgnarna så hon får nog hålla till godo med halmen när höet är slut. (Och hon får rejält tilltaget med mat, inga snålransoner.) Men för övrigt, tack för synpunkterna och berättelsen om valacken. Vill ju såklart inte skapa rastlöshet.:crazy: Ska nog skippa allt utom möjligtvis granris och en och annan aspgren.

Vita-N-6520: Makaroner låter som en väldigt skramlig leksak. Låter vi nog bli.

Snowball: Som ovan, skippar nog PET-flaskor och sådant som låter. Blir själv lätt irriterad av den typen av ljud och tycker väl inte man ska utsätta hästarna för det heller.

Martha: Vill inte ha någon damphäst så som jag skriver ovan så lägger jag ner projekt sysselsättning utöver som sagt granris o aspgrenar. Hö och halm har hon redan gott om.

Tack för bra svar allihop, det är lätt att bli överambitiös som ny hästägare. Och precis som flera av er skriver - att tugga på något är ju huvudsysselsättningen för hästarna, bättre att fortsätta på den linjen och istället ägna sig åt vettiga grejor när man jobbar med hästen (från ryggen och på marken). :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 907
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 366
Senast: LillaMusse
·
Hästhantering Jag kunde inte hitta någon sådan här tråd, men finns det får ni säga till! Min fyraåring är inte helt nöjd med att ha vintervila. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: mooi
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025