Sysselsättning för sjukskriven

cili

Trådstartare
Pga smärta (fysisk) är jag sjukskriven i några månader, och håller på att bli helt knäpp av att inte kunna jobba. Jag behöver alltså alla tips jag kan få gällande vad jag kan sysselsätta mig med här hemma.
Det som begränsar är att jag inte kan sitta, gå eller stå några längre stunder i taget där tiden varierar efter dagsform. Trappor är oerhört obekväma att gå i och jag bor två våningar upp utan hiss. Att halvligga i soffan fungerar oftast rätt så bra och att ligga ner helt likaså. Bäst är att variera i små doser, sitta-stå-gå-ligga. Armarna fungerar felfritt.

Har hittills:
Skaffat Netflix och kollar någon film per dag, sen blir jag rastlös.
Googlat runt på intressanta grejer för att lära mig mer.
Sovit massor (men för mycket liggande i samma position gör också ont).
Kollat igenom sociala medier grundligt dagligen (buke, fb, bloggar).
Försökt att läsa böcker, men är ganska tung i huvudet av mediciner och har svårt att fokusera mer än några sidor.
Ägnar ca 1 timme åt att vara i stallet på kvällen, när sambon kan köra mig dit. Får mer ont därefter trots att vi bara tar korta promenader eller hanteringstränar på ridbanan, men det ger psykiska fördelar som väger upp och mer därtill för det fysiska onda.

Ös på med förslag av alla typer, passar det inte mig så kanske det kan ge inspiration till någon annan i samma sits.
 
- Ljudböcker / poddar / dokumentärer
- prata med folk / lära sig nytt språk
- allmänt pyssel

Annars brukar jag mest fördjupa mig inom olika ämnen, man blir så lätt frustrerad när man inte kan röra sig och att distrahera huvudet med något helt nytt som jag inte kan så mycket om fungerar oftast för mig :up:
 
På Youtube finns hur mycket som helst att titta/lyssna på. Just nu kollar jag mycket på program från National Geographic. Universums uppkomst o ditos undergång o allt där emellan.
Kriminalfall från verkligheten, människans farligaste dödliga sjukdomar genom historien. Ja man kan verkligen hitta allt.
 
Bygga pussel, korsord, måla i målarböcker, börja spela fishdoom/cross stitch eorld/HayDay/annat (:angel:), spela spel på datorn (zylom.se är en favorit sida för mig att spela på/hämta hem spel från), sticka/virka/brodera, diamond painting, baka bröd och bullar, lyssna på poddar (jag har plöjt creepypodden på p3, lagom långa avsnitt runt 30-50 min).
 
Plantera om och byta jord på samtliga växter hemma (inkl ta sticklingar och sånt) gjorde jag när jag var sjukskriven och behövde lugnt/stillasittande pyssel.
 
På Youtube finns hur mycket som helst att titta/lyssna på. Just nu kollar jag mycket på program från National Geographic. Universums uppkomst o ditos undergång o allt där emellan.
Kriminalfall från verkligheten, människans farligaste dödliga sjukdomar genom historien. Ja man kan verkligen hitta allt.
Åh nu blev jag inspirerad :bow:
 
När jag var sjukskriven och hemma på heltid bakade jag mängder av bröd, bullar, kakor, tårto - många moment som sammanlagt tar tid men där det går att dela upp och där varje moment egentligen går ganska fort. Sen går det åt en del tid till att läsa recept, fundera på ex smakkombinationer i en tårta osv. Så för mig kunde det vara ett tvådagarsprojekt (eller tre beroende på handling) om jag ex bakade tårta.

Därimellan lyssnade jag på ljudböcker (enkla sådana, oftast barnböcker, eftersom huvudet inte hängde med), kollade på tecknad film (typ pixar) eller andra filmer jag sett tidigare (också pga bristande koncentration) eller serier med kortare avsnitt. Löste lite korsord/soduko/binero för att träna fokus vilket också tog en del tid.
 
Scrapbooking, handarbete, stickning, virkning och broderi fungerar liggande/halvsittande, målarböcker.
Släktforskning, eller egen historisk forskning överlag, där skulle jag personligen kunna nörda ner mig totalt. :o Om du fortfarande har tillgång till universitet/högskolans inloggning så kommer man åt väldigt mycket spännande sidor gratis via skolans bibliotek. (på nätet alltså)
Måla, antingen möbler :angel: eller på papper.
Lite vad jag kommer på så här på rak arm.
 
Jag minns inte om du har hund? I så fall kan man nörda ner sig totalt i stamtavlor o linjer. Kanske går på katt också?
 
Jag minns inte om du har hund? I så fall kan man nörda ner sig totalt i stamtavlor o linjer. Kanske går på katt också?
Ingen hund, och inte särskilt intresserad av linjerna hos katter (kommer nog aldrig att föda upp sådana, och vet inte vilken ras nästa skulle kunna tänkas bli). Har däremot kollat upp en hel del angående den hästras jag har, där känns det dock som att jag är "klar" för stunden
 
Andra saker du kanske kan göra i omgångar - organisera foton om du har sådant släpande efter dig. Eller redigering. Testa nya sätt att fota något, typ droppar, vatten/olja, eld, etc som finns hemma.
Och lära katterna trix :)
 
Lär dig ett nytt språk! Oerhört roligt och inte minst så är det givande :)
Ladda ner en riktigt bra app, tex något roligt spel.
Poddar är också roligt att lyssna på och går att variera i all oändlighet.
 
Skriva någonting? Korta berättelser, sammanställning om något du nördat ner dig i, fanfiction, sagor, något som går att dela upp i kortare stunder utan att du tappar bort dig.
Teckna.
Knyta vänskapsarmband. Är ett bra portabelt pyssel som kan börjas och avslutas lätt när orken tar slut. Finns allt från enklast möjliga (fyra trådar, raka rader) till hur krångliga som helst.
classic-friendship-bracelet-3B-600-7-2.jpg

Bli en sån däringa kalendernörd och gå loss totalt med listor och planer och diagram och grejs (sök på bullet journal, planner, osv)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 534
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp