syskonvagn...

tinissen

Trådstartare
vi väntar tillökning om ca 3 mån och har så smått börjat titta lite på syskonvagn, men vilken djungel!!
Är det värt att investera i en sådan i början??

Ni som fått barn tätt hur har ni gjort?? känns ju som att det blir lite otympligt om man bara tar med sig ena barnet o ska köra runt med stor syskonvagn, och ha tre vagnar beroende på vem som ska var känns lite överkurs, men kanske ett måste??..

tar tacksamt emot rekommendationer och råd på syskonvagn, enda kraven vi har är den får inte vara för tung och den ska fungera bra på landet, svängbara och små hjul nej tack!

Sv: syskonvagn...

jag går mycket och syskonvagn är ett krav. För oss blir det en phil&ted eftersom den går att använda som singelvagn också + att den fungerar både i stan och på landet.

Vi kommer inte köpa syskonvagn utan enbart en ståbräda till vagnen som vi har idag. Dottern kommer vara 2 år och 1 månad när syskonet kommer. Men hon går mer än gärna själv och vi är aldrig ute på långpromenader eftersom hon tröttnar snabbt på att sitta i vagnen. Men självklart om vi känner att behovet finns så får vi köpa en syskonvagn då.

Vi har 19 månader mellan barnen. När jag blev gravid med tvåan köpte vi ganska omgående en Phil and Ted. Den kan användas både som enkel- och syskonvagn. Barnen sitter/ligger bakom varandra, så den är inte bredare än en vanlig vagn. Vi är hur nöjda som helst och använder den fortfarande en del. Barnen är nu snart 2,5 respektive 4 år.

aha har nog aldrig hört talas om de märket iaf inte så jag lagt det på minnet:) ståbräda är inte ett alternativ i dagsläget eftersom storebror kommer inte ens ha fyllt 1½ när lillebror tittar ut. (fyller 1 om 2 veckor, lillebror kommer i juni)

men den här phil&ted vilka återförsäljare har den o hur ligegr den prismässigt om man jämför med emmaljunga o de andra "vanligare" och utrymmsmässigt hur stor plats tar det i bagagen i förhållande till en syskonvagn när de sitter bredvid varandra??

Kostar från någon tusenlapp begagnad till knappt 10.000. (Om det inte är kampanj)

Mått ihopfälld (ca) 76 x 51 x 23 cm. Vikt 11 kg.

EL Twin Nitro:
Mått (ca) 85 x 80 x 50 cm. Vikt 17-18 kg.

EL Twin Citycross
Mått (ca) 90 x 77 x50 cm. Vikt ca 18 kg.

Vet ej vad en EL kostar...

beställer vi en ny emmaljunga från briobutiken här i stan ligger priset på ca 4000kr+ insats till bebis.

hittade lite bilder på phil&thed (google), tyvärr går den bort eftersom det är svängbart hjul det fungerar inte alls där vi bor, hittade heller ingen ligginsats till nyfödd utan bara typ bayskydd. men jag kanske letar på fel ställe??

Jag har 17 mån mellan mina barn. När lillasyster kom hade vi först en syskonvagn från EL då jag ville kunna ha båda barnen vända emot mig. När den lilla var ca 7 mån införskaffades en babytravel syskonvagn som i ärlighetens namn används otroligt sällan. Har oftast bara vagn till den lilla och låter stora tjejen gå, alternativt har 2 vagnar ifall vi är fler vuxna.

Jag har aldrig känt mig bekväm med syskonvagnen då jag tycker den känns klumpig och bökig. Babytravelvagnen fungerar dåligt här ute på landet då det knappt finns någon stötdämpning på den så det hoppar mycket när man kör över stock och sten;).

Jo ligginsatsen på P&T är som under själva sittdelen.

phildemo3.jpg

Sedan när båda kan sitta:

284.jpg

Vi kommer ha knappt 19 månader mellan våra barn om allt går bra med den som växer i magen nu.

Vi funderar också på hur vi ska göra med syskonvagn men det lutar åt att vi skippar det, eller iallafall väntar och ser om vi har behovet.

Vi har en kombivagn som den lilla nog får ta och sen köper vi en till vagn, ngn sulkyliknade till "Ettan". Sen har vi både sjal och sele att använda om jag ska iväg med båda, men gå i affärer själv med båda barnen kommer jag nog inte ge mig på ändå.

Enda tillfället jag tror en syskonvagn kan behövas är om vi går länge promenader, men för det kan vi köpa en billig "pansarvagn" på Blocket. Men det väntar vi med och ser om det behövs.

Ettan går hellre själv än att åka vagn redan nu.

Jag har också tittat lite på Phil och Teds vagn, men jag gillar inte riktigt att den lilla sitter så långt ner vid marken och inte verkar se något. Men vi ska titta på den i affären och se om det är ett alternativ.

Senast ändrad av en moderator:

Men exakt! Jag håller med om allt du skriver och tänker precis likadant. Men nu har jag fått mitt andra barn och har hamnat i minst tio situationer där det hade varit praktiskt med en dubbelvagn. Så jag ska köpa en, begagnad och billig för den kommer bara användas här hemma och kanske i byn. Fy fasiken vad dyra de är, jag fattar inte att folk har 10 000 att lägga på en barnvagn! (ny då alltså)

Jag tycker att det är så med vagnar att inget alternativ täcker upp för alla de behov man har.

Vi tänkte inte skaffa en syskonvagn utan använda ståbräda (stora var 2 år och 3 mån) men ståbrädan var bara kul en stund, sen ville dottern sitta ner. Så i början gjorde vi så att vi bar lillkillen i sjal/sele och dottern fick åka i vagnen. Men när lillkillen började bli tung så blev det för besvärligt och då skaffade vi en tvillingparaplyvagn och den har varit väldigt användbar för att den är så lätt att hantera när man ska ha in den i bilen och den är smal så att den går in genom dörrar. Man kan också fälla varje sits för sig vilket är väldigt praktiskt så att man kan fälla sätet för det minsta barnet när det sover. Nu när båda är ganska stora (1,5 och 3,5) så hade det varit perfekt med en brio syskonvagn, stadig och stabil och behövs till längre promenader (har dock inte individuella säten).

En annan syskonvagn som är ett alternativ när barnen kan sitta upp är de kombinerade jogging-/cykelvagnarna som finns. De är väldigt bekväma att köra men också dyra (finns dock billigare alternativ men se upp för bredden på vissa).
85022.jpg

Vi kommer köra med Phil & ted och citycrossen. City crossen är ju enkel att skifta om man bara kör ett barn. likaså Phil&ted. Troligtvis blir det en Baby Travel om vi köper en till. BT väger 18 kg och har måtten uppfälld: L:111 B:75 H:106 och ihopfälld: L:84 B:75 H:53

Och den finns billigt på begagnad marknaden. Kommer vi köpa syskonvagn i bredd blir det den då den e smalare än de flesta vagnarna och således går in genom dörrarna inne;) Och låsbara hjul fram.

30554648.jpg

30554649.jpg

Jo ligginsatsen på P&T är som under själva sittdelen.

phildemo3.jpg

Sedan när båda kan sitta:

284.jpg

Är det bara jag som tycker att det ser det ser trist ut när ett av barnen hamnar skymt av det andra? :o

Jag menar, särskilt när båda sitter upp, hur skoj kan det vara för den som sitter bakom att sitta och stirra in i ryggstödet på syskonets sits??

TS:

Vi har exakt 2 år mellan våra barn. Första tiden (ca 8-10 månader, minns inte riktigt hur länge) hade storasyster en åkbräda, men sedan köpte vi oss en syskonvagn (Carena Double Swing), och den är jättesmidig. :) Är jättenöjda med den (även om färgen kanske kan diskuteras, men den köptes begagnad, billigt :p), den funkar lika bra på skogsvägar (om man låser främre hjulen så de inte kan svänga) som i stan. Tar sig fram överallt, går utan problem igenom dörröppningar och är otroligt lättkörd. Båda barnen ÄLSKAR vagnen.

KopiaavIMG_2443.jpg

Senast ändrad:

Men va? Är du gravid igen, det har jag helt missat! När ska ni ha? Grattis!

Kl

Vi kommer att få låna en babytravel syskonvagn av grannen och det är vi glada för. Vi hoppas på att klara oss med det och en lite mindre sittvagn till My, plus sjal och sele. I stallet har jag en gammal kombivagn som fungerar för dem båda. Vår duo vagn ska grannarna ta över när deras bebis kommer om ca fyra veckor, så innan dess hoppas jag att vi hittat en sittvagn som passar...

//julia

nej ingen graviditet där inte;P svarar åt dig malin (maromer):D bara planering i tid;P

phil&thedvagn blir det absolut inte, tycker inte alls om den tyvärr, annars är den säkert smidig..

3hjuliga vagnar går oxå bort. har provkört 1 som hade fast hjul o det var bland de värsta jag provat, och ett rörligt skulle inte fungera där vi bor.

carena är möjligtvis ett alternativ men det som är emot är framhjulen.

bredden är inte det vi tycker är prio ett, utan en stabil vagn som funkar för riktig "landetterräng" inte bara "grusväg".. behöver vi ta in vagnen går det ju alltid fälla ihop den om den inte skulle gå igenom dörren... helst hade vi gärna sluppit byta vagn efter 1 år,så det lutar åt en emmaljunga iaf, även fast den väger mer, känns den rätt, har inte kunnat provköra så många eftersom brio här bara säljer 3 märken, men vi får åka runt o kika lite i omkringliggande affärer.

Carenans framhjul går ju som sagt att låsa, och då funkar vagnen kanon även i svårare terräng. Genom knöliga hästhagar, på skogsstigar, ojämna traktorvägar, sandstränder (om inte sanden är för djup, men den är betydligt lättare att köra i sand än vad vår Brio duo singelvagn var)

Bor du i min närhet är du/ni välkomna att komma och testa vår vagn :)

haha faktist så gör jag de bor exakt 4,7 mil (från älmhult enligt skylten utanför vårt hus, bor längs med väg 23? ljungby-älmhult) det lutar för stunden åt en eLj. eftersom jag vill kunna se den minsta, men när lillebror blir så stor att han kan sitta upp så kan de nog vara en bra vagn. man kanske skulle kämpa på första halvåret med två vagnar och sen investera i en syskonvagn?? första sex månaderna är det ju ändå inte jättejobbigt att ha bebis i sele om man behöver köra iväg med två barn??

nästa följdfråga då:D vi har för stunden 3 vagnar, en emmaljunge duo edge, en brio nova(sittvagn) och en brio race, racen används flitigast då den är smidig att bara ta med sig. men vilken av de andra två ska man behålla sälja edgen och köpa en mjuklift till novan eller behålla egden som redan är komplett?? har ingen erfarnhet av mjuklift alls så mjuklift eller hårdlift??

*hihi*
Jag bor också utmed 23:an, ca 2,3 mil norr om Älmhult, precis vid kommungränsen :D
Kom in på en fika någon dag vettja!!

I carenan kan man ju se den minsta när man har ligginsatsen i den, eftersom ligginsatsen är vänd åt rätt håll (är ju en separat liggkorg som man fäster dit på chassit efter att man tagit bort sittinsatsen på den sidan). Och ett annat stort plus är ju att den har nästintill fullt liggläge på sittinsatserna också.

Jag hade en Brio Nova (från -04) med mjuklift till mina barn när de var små. Jag gillade vagnen i sig (sålde den nyligen till min syster) men jag blev aldrig riktigt sams med själva mjukliften, hade mkt hellre haft en hårdlift till den. Mjukliften kändes bara sladdrig och ivägen, så den åkte bort ganska snabbt och så bäddade jag i sittvagnen istället (med fullt liggläge såklart ;)). Tror att jag mest saknade att ha fasta kanter på liften...

jag har en hårdlift och den väger 2.2 kg har jag för mig. Det är inte så mycket jämfört mot en mjuklift. Lite tyngre, men det är inte så mycket vikt att tala om ändå... Jag kånkade sällan/aldrig omkring den, men den går att bära och sen är den "ombonad" att ställa ifrån sig.

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
602
Senast: MiaMia
·
Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
930
Senast: Javan
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 557
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 230
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar