Syskonvagn eller ståbräda?

W

Wilma

Väntar vårt andra barn och funderar på att köpa ny barnvagn. Frågan är om vi behöver en syskonvagn? Linus kommer att hinna bli 4år o börjar ju bli lite stor för vagn?! Hade som tanke att bara köpa en ståbräda åt honom men?! Har ni några erfarenheter?

Tanken är ju att jag ska kunna ta prommenader med vagnen och barnen i vinter och kommer säkert då o då att ta med båda barnen...
 
Sv: Syskonvagn eller ståbräda?

Ståbräda är jättebra tycker jag.

Vår son var 3 år då han fick en lillasyster, och jag hade funderingar på tvillingvagn, gick och tittade på dem i affären, men de verkade så otympliga, och breda. Kollektivtrafik kan ju bli svårt, tänkte jag.

Så vi köpte en ståbräda, och använde den flitigt det första året. Vi har en Quinny vagn, och Brio-ståbrädan passade bra på den.Den funkade hela första året, även på vintern. Nu, efter föräldraledigheten, blir det inte så mycket prommenader med vagn, vi cyklar mest (sonen på egen cykel).

Jag tycker också att 4 år är lite stort för att sitta i vagn. Vår kille har inte suttit i vagn sedan han var näastan 3, tror jag. Men det kanske är olika för olika barn. Och på långa prommenader orkar han inte, men då anpassar vi tempot efter honom, eller så står han på brädan.
 
Sv: Syskonvagn eller ståbräda?

Ståbräda verkar vettigare... Min dotter är 2,5 och går alltid själv, har inte behövt nån ståbräda....
Ska vi på längre turer tar jag med mig bärselen och lillkillen 4 mån bäddar jag ner i vår sittvagn (emmaljunga scooter, har bäddat med filt så att han kan ligga i den, den är egentligen från 6 mån) sedan om stortjejen blir trött får hon sitta i vagnen medan han sitter i selen!
Funkar jättebra för oss!
Men behöver man promenera fort och inte har tid att stanna och titta på grejer (bråtton till dagis tex) då kan nog en ståbräda vara bra!
 
Sv: Syskonvagn eller ståbräda?

Min 2:a föddes i nov och storebror skulle bli 3 i feb. Och jag köpte inte ens en ståbräda eftersom det inte går om det blir mycket snö! Ok vi var ju inte mycket ute han hade inte ens dagis än, men den biten hade han fixat iallfall. Nu blev han ju trött ibland när vi gick långt men då var lillebror ca 5 mån redan så jag satte lillebror i knäet på storebror i stora duovagnen i sittdelen! Och när pappa eller ngn är med så bär de honom på axlarna. Händer än idag när han är 4 år och 4 mån! I värsta fall kan man låta honom sitta i vagnen lite, så tar jag och bär på lillebror 20 mån i höftselen. Men det händer bara ibland.
 
Sv: Syskonvagn eller ståbräda?

Ståbräda låter ju klokast var o kikade på syskonvagnar o de var ju hyffsat otympliga o jag tror knappt han rymms redan nu i en sådan.

Vi har en ganska trafikerad väg som går genom byn där vi går som leder till dagis bla. Vagn känns som tryggt men han borde ju orka gå 1,5 km till dagis egentligen men jag tänker " morgon tjurig unge" .

Har tänkt lämna honom 3dagar i veckan 3timmar på dagis så en del prommenader med båda kommer det att bli.
 
Sv: Syskonvagn eller ståbräda?

Om han är fyra borde han nog klara att gå, tänker jag.

var o kikade på syskonvagnar o de var ju hyffsat otympliga

Fast det finns smidiga oxå. :) Vi har köpt en Phil & Teds. Lilleman är 19 månader när nästa bebis kommer.

Här finns bra bilder på P & T: http://web.telia.com/~u43115071/ (Annonsen är gammal och verkar bara ligga kvar av misstag.)

Fler bilder: http://www.barniallt.se/butiken/produktbilder/Barnv_philted_sp_double.jpg
 
Sv: Syskonvagn eller ståbräda?

Vi köpte "bara" en ståbräda åt Elin, och den använde vi knappt... ;) Vi hadde bärsjal och sittvagn som går att lägga "rakt" ner och sen en mjuklift, oftast åkte Fredrik i sjalen och Elin i vagnen om hon inte orkade gå. Då fick hon ha mjukliften i knät eller oxå la jag den under vagnen. Men det var inte så ofta hon ville åka... Det var mest i början, jag tror att det var för att kolla om hon kunde få, sen tyckte hon att det var roligare att gå. Hon var ganska så exakt tre år och två veckor när Fredrik föddes...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 894
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 596
Senast: Sesca
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 394
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp