Syskon/tvillingvagn-funderingar...

klockmalva

Trådstartare
Ni som har haft/har småbarn ganska tätt- så att båda behöver åka vagn... Vad har ni för erfarenhet av det här med syskon/tvillingvagn?

Mina intryck:
- jag ser massor av tvilling/syskonagnar till salu som typ aldrig är använda/väldigt lite använda...? Säljargument eller är det så att de mest samlar damm?

- det är svårt att ha två barn i en vagn??

- det är väldigt tungt och otympligt??

Är det naivt att tänka att den nya bebisen kan åka sjal/sele de gånger man är själv med båda barnen...? Och att man har två vagnar när man är två vuxna med?

Nyfiken är jag: hur löser man sånt och vad är mest praktiskt?

Sv: Syskon/tvillingvagn-funderingar...

Jag skulle säga att det beror helt och hållet på hur mycket du/ni använder vagnen idag, och hur du/ni lever :)

Vi har en 3-åring och en 5 månaders bebis, alltså inte särskilt tätt, men har en syskonvagn som används väldigt mycket. Köpte en begagnad på Blocket och det är ett av de bättre köpen vi gjort.

Vi promenerar mycket, och är iväg mycket hemifrån i perioder, och då är dubbelvagnen ovärdelig. Vår 3-åring är en mycket aktiv liten kille men vill ändå gärna åka vagn när det blir längre sträckor och han blir trött.

Det har varit toppen när vi varit iväg att bara ha en vagn, då är den andra föräldern alltid fri till att springa med 3-åringen på alla upptåg han sätter fart till.

Använder man inte vagn så mycket till första barnet, så är nog inte en syskonvagn nödvändigt utan då räcker det nog fint med en ståbräda om barnet är tillräckligt stort, alternativt bära bebisen. Det har jag gjort mycket också (burit bebisen och kört den stora i singelvagn), men jag personligen gillar bättre de fördelar syskonvagnen ger (då bebisen gärna ligger i vagnen, likväl som att bli buren), i att vara mer mobil med det stora barnet.

Vår vagn (en Babyjogger City Elite Double) är väldigt lättkörd och inte mer otymplig än en singelvagn, annat än när den skall in i bilen. Den är en av de mindre sorterna hopfälld, men syskonvagnarna är rätt otympliga i sin natur ;) Och det är inte det minsta svårt att ha två barn i samma vagn, tvärt om.

Senast ändrad:

Vi fick barn tätt och med första paret. Tom 2 år och Jim nyfödd körde jag mycket med enkelvagn.
Tom satt på fotstödet till vagnen och det fungerade.
Jag använde mycket sele till bebisen så Tom åkte ganska mycket själv i vagnen.
När Jim var ett och Tom var tre så köpte vi en Brioduo med stockholmsmått(de går in i bussarna)
Den blev ovärderlig. Den tog oss överallt. Jag gick mycket och det gick att packa i den.

När Tea kom och killarna var 2 och 4 år så var det dax för Tom att gå lite mer. Men när han blev trött kunde han åka bakom Jim i den
om man fällde ner ryggstödet. Vi köpte vagnen begagnad och den användes senast när Jim var 4,5 och Tea 2,5

Jag hade syskonvagn, och det var för att barnen var nära i ålder, 12 månader mellan. Jag tror att de som säljer snudd på oanvända vagnar har missbedömt hur mycket vagn det större syskonet åker.

Vår vagn användes flitigt, vi transporterar oss mycket genom att promenera om vi ska tex gå på stan eller till sjukhuset och liknande.

Jag upplevde det inte som svårt att ha barnen tillsammans i vagnen, de bråkade förvånansvärt lite, det större barnet gick en del själv ibland och ofta sov det mindre barnet. Eftersom det bara gick att ha sittdelen framåtvänd var det också en trygghet för barnen att ha varandra då vi som föräldrar var bakom vagnen.

Jag upplevde aldrig vagnen med barn i som tung, men det kanske beror på modell. Eftersom min sambo bara har en hand var det viktigt att vagnen skulle vara lättkörd och lätt att svänga. Inga problem alls. Däremot gå på stan med en stor syskonvagn är inte så särskilt roligt. Det är trångt i butiker, inte många fik man kommer in på etc etc så där är det ju helt klart en nackdel.

Hade vi haft 2-3 år mellan barnen hade vi nog inte haft syskonvagn, då hade det räckt gott och väl med sjal/sele till den mindre och/eller ståbräda till det större syskonet.

Vi har en P&T och den är i det närmaste utsliten.

Den är heller inte stor och klumpig och väger ca 10 kg. Mycket lättare än vår klumpiga city cross.

Vi använder fortfarande syskonvagnen när vi åker på utflykter, inte för att stora killen åker vagn utan för att vi har så sablars mycket grejer med oss och det är perfekt att köra i syskonsitsen ;-)

Vi har precis under två år mellan barnen och ingen syskonvagn, jag bär oftast lilla i ergo sele och stora åker vagn eller så ibland vill stora åka sele så då får lilla ligga vagnen, fungerar tippen för oss. Då är jag hemmamän båda barnen nu och kommer ut och promenera en del. Har inte saknat syskonvagn någongång.
Mitt tips är därmed att testa utan först om ni känner för det, funkar det inte köp en syskonvagn då ;)

Ni som har haft/har småbarn ganska tätt- så att båda behöver åka vagn... Vad har ni för erfarenhet av det här med syskon/tvillingvagn?

Mina intryck:
- jag ser massor av tvilling/syskonagnar till salu som typ aldrig är använda/väldigt lite använda...? Säljargument eller är det så att de mest samlar damm?

- det är svårt att ha två barn i en vagn??

- det är väldigt tungt och otympligt??

Är det naivt att tänka att den nya bebisen kan åka sjal/sele de gånger man är själv med båda barnen...? Och att man har två vagnar när man är två vuxna med?

Nyfiken är jag: hur löser man sånt och vad är mest praktiskt?

Vi har två år mellan barnen och än så länge så hade vi klarat utan syskonvagnen... (just genom att vi oftast är två om båda barnen är med + att vi bär den lilla mkt i sele/sjal) men den har ändå blivit väl använd! Kanske inte så himla mycket till båda barnen samtidigt, men ganska ofta till barnen var för sig. Det är en Phil & Ted vi har och den har alltid något läge som passar perfekt för stunden! T ex hakar vi bara i babyskyddet i den om vi ska in ngnstns och lillan sover. Eller så sitter storebror i syskonsitsen däruppe om man ska in och handla - perfekt att lägga varor i liggdelen under!

När båda barnen är större och den lilla lite mer mobil kommer det vara skönt att ha möjligheten att ha båda fastspända. T ex om man är själv och ska få in en knodd i taget i bilen.

Phil & Ted är lättkörd och perfekt om man är i civilisation som på stan eller på marknader eller vad det nu kan vara. Helt klart sämre om man vill köra över stock och sten.

Vi köpte vår beg för 2500 kr. Den går att ha som ren singelvagn också, ser inte konstig ut då. För kort suflett (nyare modeller har längre) och man har ingen möjlighet att ha barnet vänt mot sig. Eg hade vi velat ha en vagn när barnen sitter bredvid varandra, men vi hittade ingen sådan som kunde få rum tillsammans med vår hundbur. Och nu har vi insett att vi aldrig hade kunnat gå i affärer med en sådan vagn ändå..

Jag köpte syskonvagn när yngsta barnet var 2 månader (2,5 år mellan barnen), då insåg jag att jag hade behov av det. På den tiden (det är några år sen) fanns inte många att välja på, nu har det kommit många fler har jag sett. Jag lyckades hitta en där man kunde vända sitt/liggdel åt vilket håll som helst (ett krav för mig), men vagnen var stor och tung, men oj så mycket jag använde den!

Men det var nog ingen slump att jag kunde vräka i mig sötsaker, men vikten stod still när jag körde omkring med vagnen.

Idag, med tanke på utbudet, hade jag ev tagit en buggabo i första hand eftersom den verkar gå att göra smalare när syskonet inte sitter (och jag antar att man som vanligt kan ha barnen åt önskat håll), i andra hand hade jag letat vagn där barnen INTE sitter bredvid varandra (om det fanns någon där man kan ha barn mot sig vore det perfekt, vet inte hur det är med det på de nyaste men P&T är ju bara framåtvänd t.ex.)

Jag har 22 månader mellan mina barn och första året använde jag inte tvillingvagnen så mycket men sedan när de skulle börja på dagis när store var drygt tre och lilla var 17 månader så använde jag den väldigt mycket. Då sålde jag den tunga vagnen med liggläge och köpte en tvillingsulky som var lika smidig som en singel. Jag kom in överallt och det var skönt att kunna sätta ned en trött liten kille i vagnen på morgonen på väg till dagis så att han fick vakna i lugn och ro istället för att behöva tvinga honom att gå tidigt på morgonen. Jag hade ingen bil då så enda alternativet var att gå.
Jag upplevde det som att det blev viktigare för stora barnet att kunna sitta i vagnen när den lilla gjorde det. Han hade inte suttit i vagn sedan han var fjorton månader men när lillasyster skulle sitta så ville han också sitta och enligt andra föräldrar med tätt mellan barnen jag har pratat med så är det vanligt att det blir så.
Det var också skönt att kunna sätta båda i vagnen när man gick i biltäta områden eller i stan då det är svårt att hålla ordning på en liten som springer runt överallt och ha en i vagn.

Vi har 19 månader mellan barnen och hade inte klarat oss utan syskonvagn. Vi hade en baby jogger city select, det är en vagn på längden. Dunkande väldigt bra så länge det var hyfsat slätt mark. Sålde den när storasyster var 2,5 år och använde då en syskonsulky en period. Nu är stora snart 3,5 och lilla blir 2 i oktober, är vi i affärer använder vi sällan vagn och hemma har vi en sån cykelvagn som man också kan sätta hjul på.

Tack för era tankar och erarenheter. Man kan fantisera hur mycket man vill utan att veta nåt egentligen så det är nyttigt att höra hut andra gjort..! :-)

Våra pojkar är 18 mån och 7 veckor och syskonvagnen är helt oumbärlig! Men då promenerar jag mycket och vill inte vara beroende av att bära bebisen, han är faktiskt inte så förtjust i det (åka vagn gillar han däremot, då sover han alltid), dessutom är det väldigt varmt att bära bebis sommartid... Vi har en Emmaljunga Twin City Cross, visst är den tung och tar plats, dock tycker jag inte den är jobbigare att köra än enkelvagnen vi har från Emmaljunga... fyra fasta hjul är mest praktiskt när man bor på landet och mest kör vagnen på grusvägar, skogsvägar, snömödd, lera etc därför föll valet på denna. Hade jag mest haft vagnen i stan hade jag valt någon av modellerna med rörliga framhjul.

vi har bara 1 år mellan våra barn så en syskonvagn är ett måste. jag gör oftast ärenden under dagen och måste då ha med mig båda barnen.

eftersom det kan bli en del timmar/ärenden när jag väl åker in till stan så är en vagn mest praktiskt/lättast för både barnen och mig, sele blir bökigt.

vi köpte först en billig "på längden" vagn men den var inte promenadvänligt för 5 öre, varken att köra eller sitta i.

nu har vi införskaffat 2ME syskonvagn, den är liten(är nog en av de mindre på marknaden), väger en del men smidig att hantera ändå. lättkörd, mycket vagn för "liten" peng. vi är väldigt nöjda med den och använder faktiskt inte längre singelvagn alls. syskonvagnen är enklare att köra än våra singelvagnar.

Vilken 2me-vagn har ni? Jag är liten sugen på den nya Los Angeles, ska nog ta en närmare titt på den... vet inte om den har kommit i butiker än??

Jag provar att få liv i tråden igen eftersom vi fortfarande inte har lyckats komma till beslut ang syskonvagn :)

Vi är som sagt inne på 2me Los angeles men svårt att bestämma innan man har sett den på riktigt. Idag var vi inne och provade Carenas syskonvagn och Baby jogger city mini. Vid första anblicken tyckte jag inte det verkade va så stor skillnad, utan tänkte att det var bättre med carenas större framhjul, men Baby joggern gick ju fälla sufletten längre ner, högre ryggstöd, ställbart handtag... så nu blev vi ännu mer veliga!! Ingen som har fler kommentarer/funderingar på dem eller någon annan syskonvagn?
Storebror kommer va 23 månader när nästa kommer, vi kommer knappast använda den inne i stan utan mest som promenadvagn på asfalt och en del grus.

Vi gillade tvillingvagn så mkt att jag behöll vår tvillingsulky (Emmaljunga scooter). Utmärkt nu när man bara skjutsar ett barn att man har bra med plats för extrakläder, handväska, extrafilt etc.

Tycker att även enkelvagnarna är sparsamt använda i annonserna. Det är ju mest såna vagnar man tar sig för att sälja.

Min dotter var 20 mån när sonen föddes. Vi har hund så jag måste vara ute en del o promenera.

Jag hade aldrig klarat mig utan min syskonvagn, är föräldraledig med båda barnen. Min vagn är inte otymplig eller tung, inte mer än en enkelvagn. Och det är inga ptroblem att ha båda barnen i vagnen. Har en babytravel och i den sitter barnen ganska åtskillda, ffa när man har liggdel. Mina barn har aldrig stört varann eller haft det trångt. Dom har varsin sittdel med fällbara ryggstöd var för sig och varsinn suflett. Och som sagt, mjag kunde inte gå en enda hundpromenad innan jsg köpte den.

Sjal och två barn har jag provat. Älskade sjalen med dottern men när man har två små var den inge bra. Bara det att försöka gå en promenad med en 2åring gåendes på egna ben - det tar 100 år att gå 300 meter för en tvååring går sakta och stannar hela tiden vid vattenpölar, pinnar, strnar och annat spännande. Sen ramlar dom och då måste man böja sig ner vilket är svårt med en bebis i sjalen. Och om stora barnet behöver bäras eller tas upp eller bara hållas om en stund är bebisen ivägen.

Jag är för syskonvagn och använder den flitigt än, barnen är 9mån o 2,5 år nu. Mrn så går jag också mycket med hunden. I andra situationer använder jag den inte. I affärer använder jag kundvagn..

Så sjal och två täta barn är inget jag rekomenderar iaf. Syskonvagn är jättebra om man g

Kan tänka mig att det är svårt med "promenad på egna ben-promenad" när man har en bebis i sjalen. Men då kanske man kan stoppa bebisen i en egen vagn istället... ;)

Jag/vi har en ganska speciell situation nu också, jag har jättestora problem med foglossning (sjukskriven sen en månad tillbaka - v. 20 nu) så jag kommer ingen vart och jag gissar att det kommer ta tid innan jag kan gå någonstans med båda barnen själv.

Får se om maken känner ett behov av nån tvillingvagn sen ....

Det är så svårt det där med vad man har för behov och hur det blir. En del kan ju inte ha två "täta småbarn" i vagn tillsammans för det äldre syskonet är inget snäll med bebisen te.x

Ja det är nog inget ni behöver skynda er att inhandla. Ni märker ju om ni får behov av en. Men jag älskar min. :D

Vi har 2ME san diego.
Vi är fortfarande väldigt nöjda med den.
Enda "problemet" jag upptäckt är att den är kort i ryggen och sufletten långt ner, min dotter kan nog bara sitta i den max 1 år till.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 176
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 838
Senast: ako
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 705
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar