Syskon hemma vid kräksjuka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

pigleton

Trådstartare
Jag har idag en dotter som är kräksjuk (började 5 i morse) och valde därför att hålla hemma sonen också för att minimera smittspridning. Sonen visar visserligen inga symtom men det jag fått rekommenderat är att hålla även syskon hemma vid såna här situationer.

SÅ... tänker jag nu alldeles galet. Pratade nyss med dotterns pappa som tyckte jag var jättelarvig som höll sonen hemma, för när han var liten hade minsann han och hans syster varit sjuka men inte hade de stannat hemma båda för det.

Jag är nog rätt hönsig och håller gärna mina barn hemma en dag extra för att vara säker på att de orkar och är friska nog att vara på dagis/skola.

Härikring verkar det nämligen vara helt ok att skicka barn till dagis med tjock gulgrön snuva, hosta osv. Inte helt ovanligt att man hör om barn som fått alvedon på morgonen för att orka hela dagen.

Hur tänker ni?
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Ja, kräksjuka är så smittsamt att det troligtvis bara är en tidsfråga innan pojken åker på det, Och spyr han på dagis så är det genast en massa andra barn som blir sjuka med.
Sen så är det inte så roligt att behöva åka och hämta en sjuk unge, om kanske behöva ta med den andra sjuka med.
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Tack för att det finns föräldrar som du! :bump:
Vet du, ni verkar vara på gränsen till utrotningshotade!:D

För mig är det självklart att hålla barnen hemma om de är magsjuka o framför allt om det är vks! Ja om de är sjuka annars oxå förstås!
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Håll barnen hemma! Jag blir tokig varje gång man får höra av någon av Elins kamrater att "min store/lille syster/bror ligger hemma och kräks" och sen när man hämtar Elin talar de om att ett barn har spytt under morgonsamlingen... :devil:
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Tack för att det finns föräldrar som du! :bump:
Vet du, ni verkar vara på gränsen till utrotningshotade!:D

För mig är det självklart att hålla barnen hemma om de är magsjuka o framför allt om det är vks! Ja om de är sjuka annars oxå förstås!

:bow: :bow: :bow:

Tack!!! Just vinterkräksjuka smittar ju något oerhört jämfört med vanliga förkylningar och t.o.m. barnsjukdomar och det smittar även oss vuxna. Här får vi det alltid den ena efter den andra i familjen när vi åker på det.

Vad gäller hur det var när vi var barn så är det ju inte jämförbart. Det fanns ju inte vinterkräksjuka! Själv hörde jag talas om den för första gången när jag flyttade hem till Sverige igen för dryga fyra år sedan. Lägg till det att jag var utomlands i fem år så blir det nio år som folk kan ha pratat om det (jag är 35). Eller har jag fel?
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Vi hade båda barnen och oss själva hemma en vecka ! (jag jobbar ju i sjukvården och det gick INTE på min avd)

Om det inte redan går hej vilt på dagis så har man allt att vinna på att hålla barnen och smittspridande syskon hemma tills två dagar efter att den sista spytt.
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Du gör helt rätt!

Jag blir också så himla arg när jag hör att syskon till kräksjuka barn är på dagis/skolan.

Hoppas att ni andra slipper eländet och att lillan blir frisk snart.
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

TACK för att jag inte är ensam om att hålla barnen MED syskon hemma vid kräksjuka i familjen. Imorse kommer man glad i hågen till dagmamman med sina glada barn och så möts man av att 'ja Pontus är hemma och är magsjuk ' storebror Hampus var dock hos dagmamman ändå! Jättekul så här inför lucia och allt, våra barna blir väl förmodligen dåliga precis till dess så att de missar att få vara stjärngossar som de sett fram emot så länge, och detta bara för att vissa vuxna inte tänker alls! *ARRRG*

madde
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Tack!
Känns skönt att det är fler som tänker i samma banor iaf.

Håller nu tummarna för att det håller på att lägga sig på lillan, hon har kunnat dricka lite lite i små mängder nu senaste timmen.
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Vad gäller hur det var när vi var barn så är det ju inte jämförbart. Det fanns ju inte vinterkräksjuka! Själv hörde jag talas om den för första gången när jag flyttade hem till Sverige igen för dryga fyra år sedan. Lägg till det att jag var utomlands i fem år så blir det nio år som folk kan ha pratat om det (jag är 35). Eller har jag fel?

Det är väl ändå bara ett nytt och dramatiskt namn på ett gammalt virus.
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Jag har min dotter My hos dagmamma och blir min son eller jag sjuk så vill dom helst att My stannar hemma, just för att dämpa smitt spridning. Det stod t.o.m i papperna jag fick när hon blev inskriven.
Så hönsig tycker jag inte att du är på sätt och vis. Men jag hade nog inte hållit Kevin, min 8åring, hemma från skolan när My blir sjuk
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Jag jobbar på förskola och tycker att du gjorde helt rätt. Vi ser helst att syskonen är hemma för att minimera risken att andra barn också drabbas.
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Det är väl ändå bara ett nytt och dramatiskt namn på ett gammalt virus.

Jag har också trott att det bara var ett mer dramatiskt namn på maginfluensa, men jag har fått lära om :o Kräksjukan är tydligen många resor värre och ffa betydligt mer smittosamt :eek:

Vi har som tur är ingen erfarenhet av kräksjuka i min familj.

Till TS: Jag tycker också du gjorde helt rätt.
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

min 5-åring blev dålig igårkväll. Båda är hemma idag för att minimera riskerna. Otroligt dålig tajming av basilluskerna, nu missar de både julshowen i kykan och lucian imorgon:(
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Här är en dagisfröken som säger TACK!!! :bow: och önskar att fler föräldrar tänkte som du....
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Självklart ska man ha syskonen hemma om den ena har spysjukan...
Det är ju jättesmittsamt!!!
Om inte sonen får det så är han ju i alla fall bärare på det!!
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Helt riktigt :bow: Här är t.o.m dottern hemma från dagmamman idag för JAG var magsjuk igår.... Ingen annan i familjen har blivit sjuk så jag hoppas de klarar sig. Men det skulle aldrig falla mig in att låta ett av barnen gå till dagis/dagmamman om den andra var kräksjuk, gör föräldrar så :confused: :devil: :confused:
 
Sv: Syskon hemma vid kräksjuka?

Det andra syskonet SKA vara hemma. Skulle någon komma trots att ett syskon är hemma och magsjukt så ska personalen skicka hem dem igen. De får ö h t inte komma. Barnet ska vara hemma 24 h och ätit med god aptit och bajsat som vanligt innan det är ens läge på att fundera på att komma tillbaka. Är det vinterkräksjuka eller något som går på förskolan så är det 48 h timmar som gäller och det samtliga syskon. Riktig kris blir det när personalen också blir sjuk och till slut kan man tvingas att stänga pga personalbrist. Så det är bra att man respekterar rekomendationerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 455
Senast: Modest
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 884
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 890
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp