Syrier / syrian?

Texaz

Trådstartare
Har fått för mig att det är skillnad på vilken benämning man använder, men vet inte vad / om det är så?

Kan någon reda ut begreppen åt mig?

På min utbildning har det börjat komma in en hel del män från Syrien och det vore intressant att ha liite koll;)

Ja det är skillnad. Här är en länk som förklarar lite kort:
http://www.mediesprak.fi/sprakrad.aspx?id=878#.WBd2v_nhCUk
"Syrianer eller assyrier är en kristen etnisk folkgrupp som delar gemensam kultur, religion, ursprung och talar en variant av arameiska. De är ursprungligen från Irak, Turkiet, Iran, Syrien och Libanon. På senare tid har många av dem flytt till USA, Kanada, Australien, Ryssland, Jordanien och till Europa; främst till Sverige, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Belgien, England, Österrike och Schweiz. I dag lever hundratusentals assyrier/syrianer i diaspora.

Syrier
är benämningen på en person från Syrien."

• Gilla
Reactions: Sar
Har fått för mig att det är skillnad på vilken benämning man använder, men vet inte vad / om det är så?

Kan någon reda ut begreppen åt mig?

På min utbildning har det börjat komma in en hel del män från Syrien och det vore intressant att ha liite koll;)
I landet Syrien bor syrier.

Syrianer är en folkgrupp (i bl.a. Syrien).

Ja det är skillnad. Här är en länk som förklarar lite kort:
http://www.mediesprak.fi/sprakrad.aspx?id=878#.WBd2v_nhCUk
"Syrianer eller assyrier är en kristen etnisk folkgrupp som delar gemensam kultur, religion, ursprung och talar en variant av arameiska. De är ursprungligen från Irak, Turkiet, Iran, Syrien och Libanon. På senare tid har många av dem flytt till USA, Kanada, Australien, Ryssland, Jordanien och till Europa; främst till Sverige, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Belgien, England, Österrike och Schweiz. I dag lever hundratusentals assyrier/syrianer i diaspora.

Syrier
är benämningen på en person från Syrien."

Syrianer används om syrisk ortodoxa, medan assyrier används om dem som tillhör Österns kyrka ("nestorianer"). För att komplicera det hela ytterligare finns det dock syrisk ortodoxa som kallar sig assyrier.

Det finns teologiska skillnader mellan dessa båda kyrkor. Syrianerna utgör tillsammans med armenier, kopter och etiopier orientaliskt ortodoxa kyrkor, medan assyrier är en egen grupp. Däremot står syrianer och assyrier språkligt och kulturellt nära varandra.

Syrianer används om syrisk ortodoxa, medan assyrier används om dem som tillhör Österns kyrka ("nestorianer"). För att komplicera det hela ytterligare finns det dock syrisk ortodoxa som kallar sig assyrier.

Det finns teologiska skillnader mellan dessa båda kyrkor. Syrianerna utgör tillsammans med armenier, kopter och etiopier orientaliskt ortodoxa kyrkor, medan assyrier är en egen grupp. Däremot står syrianer och assyrier språkligt och kulturellt nära varandra.
Ok, skillnaden mellan muslimer och kristna då?

Ok, skillnaden mellan muslimer och kristna då?

Det finns många och långa svar på det. Enklast vore nog att låna en bok.

Enligt islam föds profeten Muhammed omkring 570 och dör 632. Judar och kristna ska båda ha haft den sanna uppenbarelsen men förvanskat den. Därför uppenbarade ängeln Gabriel Koranen. Flera av Bibelns berättelser finns också i Koranen, men de skiljer sig åt.

Jesus är islams näst efter Muhammed främste profet. Också i islam bekänner man att Maria var jungfru, men det innebär för muslimer att Jesus inte har någon far alls och således inte kan vara Guds son.

Ska man jämföra kristendom och islam, är det Jesus och Koranen man bör jämföra, inte Bibeln och Koranen eller Jesus och Muhammed. Jesus har ett gudomligt ursprung och ärkeängeln Gabriel förebådar hans födelse, medan ängeln Gabriel uppenbarar Koranen i islam. Det centrala i en kristen gudstjänst är nattvarden, Kristi kropp och blod, medan det mest sakramentala för en muslim är koranläsningen.

Utifrån mitt ortodoxa perspektiv tycker jag att det finns likheter mellan islam och delar av frikyrkligheten. Bokstavstrogen tolkning av Bibeln är ett nyare påfund inom kristendomen, medan Koranen för en muslim är Guds ord, skriven av Gud på arabiska, och därför bör tolkas bokstavligt.

Till sist vill jag nämna, att Allah är det arabiska namnet för Gud. Det används också av arabisktalande judar och kristna. Flera svensktalande muslimer säger Gud, även om Allah också används bland svensktalande.

Tänkte mest att syrianer var ortodoxa, men det finns alltså både ortodoxa muslimer och kristna?

Erkänner att jag är ENORMT dålig på teologi / religion :o

Tänkte mest att syrianer var ortodoxa, men det finns alltså både ortodoxa muslimer och kristna?

Muslimer tillhör islam, som är en egen religion, även om " persongalleriet" delvis är gemensamt. De två huvudgrenarna inom islam är sunni och shi'a.

När den kristna kyrkan växer fram uppstår en hierarki, och efter några århundraden finns fem självständiga patriarkat: Rom, Konstantinopel, Alexandria, Antiokia och Jerusalem. Ingen av patriarkerna är överordnad de andra. Kyrkan hölls samman av en gemensam tro. År 1054 gjorde påven av Rom, Leo IX några tillägg till trosbekännelsen. Därigenom var kyrkans enhet bruten och den romersk-katolska kyrkan uppstod.

Det hade dock funnits schismer tidigare. Vid kyrkomötet i Efesos fastställdes att Maria var gudaföderska. Detta accepterade inte assyrierna. Sedan dess är Österns assyriska kyrka en egen gren. En tid var det den största, som sträckte sig bort till Centralasien och in i Kina, men nu är det en liten kyrka.

Vid kyrkomötet i Kalcedon 451 fastställdes att Jesus hade två naturer, en gudomlig och en mänsklig, vilka är oupplösligt förenade. Några ansåg dock att Jesus hade en enda gudamänsklig natur. De kallas miafysiter och utgör de orientaliskt ortodoxa kyrkorna (armenier, syrianer, kopter och etiopier).

Den ortodoxa huvudfåran betecknas ofta bysantinsk ortodoxa. Dit hör bl.a. greker, bulgarer, rumäner, serber, ryssar och ett mindre antal finländare. I några länder finns båda grupperna. Det finns en grekisk ortodox och en koptisk ortodox patriark av Alexandria, som residerar i Kairo. Det finns också en grekisk ortodox (med arabiska som språk) och en syrisk ortodox patriark av Antiokia, vilka båda residerar i Damaskus.

Muslimer tillhör islam, som är en egen religion, även om " persongalleriet" delvis är gemensamt. De två huvudgrenarna inom islam är sunni och shi'a.

När den kristna kyrkan växer fram uppstår en hierarki, och efter några århundraden finns fem självständiga patriarkat: Rom, Konstantinopel, Alexandria, Antiokia och Jerusalem. Ingen av patriarkerna är överordnad de andra. Kyrkan hölls samman av en gemensam tro. År 1054 gjorde påven av Rom, Leo IX några tillägg till trosbekännelsen. Därigenom var kyrkans enhet bruten och den romersk-katolska kyrkan uppstod.

Det hade dock funnits schismer tidigare. Vid kyrkomötet i Efesos fastställdes att Maria var gudaföderska. Detta accepterade inte assyrierna. Sedan dess är Österns assyriska kyrka en egen gren. En tid var det den största, som sträckte sig bort till Centralasien och in i Kina, men nu är det en liten kyrka.

Vid kyrkomötet i Kalcedon 451 fastställdes att Jesus hade två naturer, en gudomlig och en mänsklig, vilka är oupplösligt förenade. Några ansåg dock att Jesus hade en enda gudamänsklig natur. De kallas miafysiter och utgör de orientaliskt ortodoxa kyrkorna (armenier, syrianer, kopter och etiopier).

Den ortodoxa huvudfåran betecknas ofta bysantinsk ortodoxa. Dit hör bl.a. greker, bulgarer, rumäner, serber, ryssar och ett mindre antal finländare. I några länder finns båda grupperna. Det finns en grekisk ortodox och en koptisk ortodox patriark av Alexandria, som residerar i Kairo. Det finns också en grekisk ortodox (med arabiska som språk) och en syrisk ortodox patriark av Antiokia, vilka båda residerar i Damaskus.
Aha, så då kan jag utgå från att syrianer är kristna, eller har jag fattat fel?

Tack för en väldigt bra sammanfattning!! :up:

Det var först nyligen jag fick höra talas om att en grupp assyrier sedan länge bor i Georgien. Här sjunger de på arameiska vid påvens besök för en tid sedan. Det är möjligt att sången har präglats av georgisk sångtradition, men det är alltså en arameisk hymn.

Det var först nyligen jag fick höra talas om att en grupp assyrier sedan länge bor i Georgien. Här sjunger de på arameiska vid påvens besök för en tid sedan. Det är möjligt att sången har präglats av georgisk sångtradition, men det är alltså en arameisk hymn.

Helt otroligt, tack för att du la in den. Jag är inte kristen (eller troende) men kan absolut beröras av känslostyrkan i helig musik.

När man talar om assyrier, bör man kanske också nämna kaldéer.

Vissa ortodoxa grupper har senare underställt sig påven av Rom och är således katoliker, men har behållit sin egen liturgi och sina egna traditioner. Det innebär att det finns gifta katolska präster, eftersom den ortodoxa synen är att en församlingspräst bör vara gift.

De till synes ortodoxa kyrkor som i själva verket är katolska kallas unierade. De assyriska katolikerna betecknas kaldéer och lyder under patriarken av Babylon, som residerar i Bagdad. Han är dock underställd påven av Rom.

Ordet "ortodox" betyder väl "rättrogen" om jag inte tar miste?
Det finns ortodoxa judar, ortodoxa kristna, ortodoxa muslimer.

Som jag uppfattat saken, men blir hemskt gärna rättad, så kan man nog i vardagligt tal ersätta "ortodox" med "konservativ" - lite mer åt det extrema religiösa hållet?
dock, blanda inte ihop med "extremist" för då blir det jättefel.

Ortodoxa kyrkan
Den ortodoxa kyrkan, eller de ortodoxa kyrkorna som grenen också kallas, består av flera nationella kyrkor i öst som har sina ursprung i den tidiga kyrkan från östra medelhavsområdet och det östromerska riket.

Ortodoxa kyrkan har ingen gemensam ledare eller organisation. Därför har varje ortodoxt land sin egen kyrka. Tillsammans har de ortodoxa kyrkorna över 300 miljoner anhängare.

Ordet ortodox har två olika betydelser. Det ena är ”rätt lära”. Det syftar på att man inom den ortodoxa tron anser sig representera den ursprungliga kristendomen.

Källa: SO-rummet

Ortodoxa kyrkan
Den ortodoxa kyrkan, eller de ortodoxa kyrkorna som grenen också kallas, består av flera nationella kyrkor i öst som har sina ursprung i den tidiga kyrkan från östra medelhavsområdet och det östromerska riket.

Ortodoxa kyrkan har ingen gemensam ledare eller organisation. Därför har varje ortodoxt land sin egen kyrka. Tillsammans har de ortodoxa kyrkorna över 300 miljoner anhängare.

Ordet ortodox har två olika betydelser. Det ena är ”rätt lära”. Det syftar på att man inom den ortodoxa tron anser sig representera den ursprungliga kristendomen.

Källa: SO-rummet

Det är riktigt, men i kyrkans värld är inget enkelt. I östkyrkan används ortodox i två betydelser. (Dessutom fanns en riktning, som har betecknats luthersk ortodoxi, men den har inte med ortodoxa kyrkor att göra.)

Många bysantinskt ortodoxa anser det fel att beteckna orientaliska kyrkor ortodoxa. Därför talar en del om ortodoxa kyrkor i motsats till orientaliska kyrkor.

Respekterar man att de orientaliska betecknar sig själva ortodoxa, talar man om östortodoxa eller bysantinskt ortodoxa respektive orientaliskt ortodoxa. Detta torde numera vara det vanligaste i Sverige.

Det bör nämnas att Assyriska kyrkan inte anses vara ortodox enligt någon av dessa definitioner.

Liknande trådar

• Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 033
Senast: Bubbla
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
714
Senast: niardasp
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat