Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I landet Syrien bor syrier.Har fått för mig att det är skillnad på vilken benämning man använder, men vet inte vad / om det är så?
Kan någon reda ut begreppen åt mig?
På min utbildning har det börjat komma in en hel del män från Syrien och det vore intressant att ha liite koll
Ja det är skillnad. Här är en länk som förklarar lite kort:
http://www.mediesprak.fi/sprakrad.aspx?id=878#.WBd2v_nhCUk
"Syrianer eller assyrier är en kristen etnisk folkgrupp som delar gemensam kultur, religion, ursprung och talar en variant av arameiska. De är ursprungligen från Irak, Turkiet, Iran, Syrien och Libanon. På senare tid har många av dem flytt till USA, Kanada, Australien, Ryssland, Jordanien och till Europa; främst till Sverige, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Belgien, England, Österrike och Schweiz. I dag lever hundratusentals assyrier/syrianer i diaspora.
Syrier är benämningen på en person från Syrien."
Ok, skillnaden mellan muslimer och kristna då?Syrianer används om syrisk ortodoxa, medan assyrier används om dem som tillhör Österns kyrka ("nestorianer"). För att komplicera det hela ytterligare finns det dock syrisk ortodoxa som kallar sig assyrier.
Det finns teologiska skillnader mellan dessa båda kyrkor. Syrianerna utgör tillsammans med armenier, kopter och etiopier orientaliskt ortodoxa kyrkor, medan assyrier är en egen grupp. Däremot står syrianer och assyrier språkligt och kulturellt nära varandra.
Oj vilken jättestor fråga!Ok, skillnaden mellan muslimer och kristna då?
Muslimer brukar väl säga att kristna är deras bröder och systrar. Muslimer följer Koranen och kristna följer Bibeln.Ok, skillnaden mellan muslimer och kristna då?
Ok, skillnaden mellan muslimer och kristna då?
Tänkte mest att syrianer var ortodoxa, men det finns alltså både ortodoxa muslimer och kristna?
Erkänner att jag är ENORMT dålig på teologi / religion
Aha, så då kan jag utgå från att syrianer är kristna, eller har jag fattat fel?Muslimer tillhör islam, som är en egen religion, även om " persongalleriet" delvis är gemensamt. De två huvudgrenarna inom islam är sunni och shi'a.
När den kristna kyrkan växer fram uppstår en hierarki, och efter några århundraden finns fem självständiga patriarkat: Rom, Konstantinopel, Alexandria, Antiokia och Jerusalem. Ingen av patriarkerna är överordnad de andra. Kyrkan hölls samman av en gemensam tro. År 1054 gjorde påven av Rom, Leo IX några tillägg till trosbekännelsen. Därigenom var kyrkans enhet bruten och den romersk-katolska kyrkan uppstod.
Det hade dock funnits schismer tidigare. Vid kyrkomötet i Efesos fastställdes att Maria var gudaföderska. Detta accepterade inte assyrierna. Sedan dess är Österns assyriska kyrka en egen gren. En tid var det den största, som sträckte sig bort till Centralasien och in i Kina, men nu är det en liten kyrka.
Vid kyrkomötet i Kalcedon 451 fastställdes att Jesus hade två naturer, en gudomlig och en mänsklig, vilka är oupplösligt förenade. Några ansåg dock att Jesus hade en enda gudamänsklig natur. De kallas miafysiter och utgör de orientaliskt ortodoxa kyrkorna (armenier, syrianer, kopter och etiopier).
Den ortodoxa huvudfåran betecknas ofta bysantinsk ortodoxa. Dit hör bl.a. greker, bulgarer, rumäner, serber, ryssar och ett mindre antal finländare. I några länder finns båda grupperna. Det finns en grekisk ortodox och en koptisk ortodox patriark av Alexandria, som residerar i Kairo. Det finns också en grekisk ortodox (med arabiska som språk) och en syrisk ortodox patriark av Antiokia, vilka båda residerar i Damaskus.
Aha, så då kan jag utgå från att syrianer är kristna, eller har jag fattat fel?
Tack för en väldigt bra sammanfattning!!
Syrianer är i högsta grad kristna. I byn Ma'loula talas den arameiska dialekt som Jesus själv talade.
CNN i Ma'loula
Tack!Bukes mest intressanta tråd någonsin tror jag! Tack för en sån bra förklaring!
Det var först nyligen jag fick höra talas om att en grupp assyrier sedan länge bor i Georgien. Här sjunger de på arameiska vid påvens besök för en tid sedan. Det är möjligt att sången har präglats av georgisk sångtradition, men det är alltså en arameisk hymn.
Tänkte mest att syrianer var ortodoxa, men det finns alltså både ortodoxa muslimer och kristna?
Erkänner att jag är ENORMT dålig på teologi / religion
Ortodoxa kyrkan
Den ortodoxa kyrkan, eller de ortodoxa kyrkorna som grenen också kallas, består av flera nationella kyrkor i öst som har sina ursprung i den tidiga kyrkan från östra medelhavsområdet och det östromerska riket.
Ortodoxa kyrkan har ingen gemensam ledare eller organisation. Därför har varje ortodoxt land sin egen kyrka. Tillsammans har de ortodoxa kyrkorna över 300 miljoner anhängare.
Ordet ortodox har två olika betydelser. Det ena är ”rätt lära”. Det syftar på att man inom den ortodoxa tron anser sig representera den ursprungliga kristendomen.
Källa: SO-rummet