Syntetsadlar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Syntetsadlar.

Jag har en Wintc dressyr luftstoppad. Jag tycker denna sadeln är underbar! Men nackdelen är ju som sagts innan stropparna, men jag ska byta ut dom till läder istället, har en bra sadelmakare som gör det till en billig peng. Jag tycker den är skön att rida i, ligger jättebra på min häst, tycker det är konon att kunna byta koppjärn i den, nu ska vi byta till det vida, hade medium wide innan men han har musklat på sig rejält så vi ska byta till wide i stället. Låg vikt och lättskött, den har några år på nacken nu men ser lika fin ut som när vi köpte den.

Tira: Har du också en överbyggd häst så som Thora har?
Funderar på om dessa sadlar funkar bra på överbygda hästar.
Ni har inga bilder på häst med sadel på? skulle vara så roligt att se.
Mitt sto är inte överbyggd, med rak och grov och med liten manke och med ett enormt bakbensövertramp som ev skjuter sadlarna fram.
Det är ialla fall en liten teori jag har.

4567970.jpg

Hade en Wintec dressyr luftstoppad. På tok för smal även med vidaste järnet, och dessutom blir den konstigt svängd ju bredare järn man har i. Eftersom det är raka bossor egentligen, blir det bara fram den svängs och inte bak. Och det funkade inte på hästens svängda rygg iallafall.

Samma häst ligger nu en griffin på, som en smäck! Med lite hemmafix så är även denna ngt svängd i bommen.
15970877.jpg

Ful bild, men hittade ingen bättre...Kan ta nya om du vill!

Min häst har ganska rakrygg och är inte överbyggd. Han är inte så grov i typen som tex mazarein häst. Jag har som sagt andvänt medium/wide ska byta till wide sen finns det ytterligare ett järn extra wide. Jag upplever inte den som trång, men det beror ju på vilken häst man har. Den verkar ligga bäst på raka ryggar, iaf har jag upplevt det på dom jag provat den på.

Hej igen!
Nu har jag försökt bringa klarhet i de olika märkena av syntetsadlar. Jag får ingen ordning på det. Det verkar som samma sadel kan heta olika???
Kan någon bara skriva upp olika märken.
Det finns ju olika modeller av ex Griffin, det fattar jag men sen finns Sigma och C.H och ibland heter sadeln Clarige House, är det C.H.
Ja, ni fattar kanske. Jag vill ha en lista på syntetsadel märken.
Men fortsätt gärna med åsikter och bilder.

Har precis köpt en Horse Saver syntetsadel, men inte hunnit prova den ordentligt, bara suttit upp i den på stallplan, men den verkar helt OK.

här är sadeln jag fick med till saga!

Thorowgood supral heter den men mer vet jag inte tyvärr:cool:

vet att det inte liger bra på henne! är bara för att visa sadeln!

P1200030.jpg

P1200035.jpg

P1200032.jpg

Jag har nu fått tag i en Thorowgood T4 dressyr sadel som jag ska prova. Det ska bli spännande! Hoppas den ligger bra på henne.

Ch är Claridge House, det stämmer bra det!
Har precis nyligen köpt en sådan, vid bom, 16.5tum.
Tyvärr har jag ingen bild men den ligger väldigt bra på min häst och är precis lagom lång. Sitsen är helt enkelt urskön!
Stropparna på min tidigare syntet, haflinger/cob sadeln, var verkligen i usel kvalitet! Den här känns mera som läderstroppar och jag hoppas att dom håller betydligt längre, även om det nu råkar vara en MYCKET billig sadel! :bump:

om din häst är relativt rak i rygen så prova en wintec island.. den är underbar att rida i! mvh erica

Jag har en CH dressyr :) xvid 16.5" ^^ Har haft den ett par månader, är supernöjd :D en sadelmakare tittade på den och sa att den var helt okej i bomvidd och så, och att jag kan rida i den medans hästen musklar upp sin vänstersida x)

jag är helt inne på Wintec om jag ska ha en syntetsadel. Har provat de där som H**ks säljer men de var inget jag skulle vilja ha. inte på den hästen i alla fall...

Nä, jag håller mig till Wintec. Det är bra hållbara sadlar som dessutom är snygga och skäna att rida i.

/Jenny

*KL*
Jag har en wintec pro 17 tum. Med det vidaste järnet.
Helt underbar. Jag och hästen är jättenöjda :D
//Jezz

jag har oxå en wintec, fast dressyr och bomvidden håller jag på och ändra nu. här med rött järn, ska testa vitt med... ni ser ju att den ligger i baksvikt :crazy:

Älskar Wintecsadlarna och önskar att dressyren passat min dam som är för bred och kort rygg.

Då har vi valt precis samma sadel! :)

Jag blir bara mer och mer nöjd med den faktiskt. Och faktum är att utav alla sadlar jag provat och haft under åren, så toppar den här sadeln dom alla! Den ligger väldigt bra som sagt på min häst och aldrig har han väl haft så stor bogfrihet känns det som! Jag var ju först i valet och kvalet huruvida jag skulle gå över till bomlöst, men nu "slapp" jag ju det! Tycker man får så gräsligt dålig sits i många bomlösa, men jag kanske har testat fel märken? :confused:

Jag har en CH dressyr :) xvid 16.5" ^^ Har haft den ett par månader, är supernöjd :D en sadelmakare tittade på den och sa att den var helt okej i bomvidd och så, och att jag kan rida i den medans hästen musklar upp sin vänstersida x)
Vilken typ av rygg har din häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 183
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
1 097
Senast: Linnkorner
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 170
Senast: linnsan
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023