Syntetsadlar

Casteloro

Trådstartare
Något jag har grubblat på länge är varför dom flesta är väldigt emot sadlar i syntet? Jag har en dressyrsadel med märket Wintec som jag älskar att rida i och den är dessutom lättskött, jag har även en annan dressyrsadel (dock med okänt märke och absolut inte av samma kvalitet som min Wintec)i syntet som jag har försökt att bli av med en längre tid, jag var nästan villig att skänka bort den pga att den bara tog plats och skräpar där hemma. Men inte ens det har fått någon att höra av sig! Vad beror detta på? Är det någon annan som har ungefär samma erfarenhet och skulle ni vilja berätta vad ni har för åsikt i den här frågan! Tack på förhand!

Jag är inte emot Syntet sadlar av KVALITE som typ Wintec, ska själv antagligen köpa en wintec pro hopp i veckorna. Men syntetsadlar ligger lägre i pris, och många är emot det. Själv kan jag tänka mig syntet som hoppsadel, men ej som dressyrsadel. Men jag tror synteten kommer att växa i både kvalite och pris.

Tycker helt enkelt det känns "billigt"... Jo, jag är kanske en snobb, men... :p

Hade en Griffin dressyr ett litet tag och ogillade den väldigt mkt, fick skavsår och det gick ej att sitta rätt i den. Dessutom blev hästen fruktansvärt svettig under den. Köpte den för att den var så billig och för att han ändå skulle växa mer, men orkade inte göra annat än att skritta i den.... :crazy: Så jag sålde den vidare.

Men det är ju jättemånga som är nöjda med sina syntetsadlar, tycker nästan dom är i flertal! :)

Jag har en Griffin dressyr och trivs alldeles utmärkt med den. Jag sitter som gjutet och sadeln sitter helt kanon på hästen. Anledningen till att det blev den är att jag provade en mängd andra sadlar (läder) som inte passade, provade denna och den satt som en smäck på hästen, så det fick bli den. Men jag är supernöjd med min.

Varken jag eller andra som ridit i den har haft problem att sitta korrekt i den.

Är väl individuellt vilka sadlar man gillar, men jag har också hört många som är nöjda med syntet. Däremot tror jag inte man ska köpa de allra billigaste, dom har jag dåliga erfarenheter av. Tappar passformen. Verkar inte vara någon riktigt ordentligt konstruerad bom i dom billigaste varianterna, dom känns dessutom "billiga" i kvaliteten.

Ja, "gjuten" är man, pga konstmockan. Men knästöden hamnar helt fel för mig, ja hela balansen i sadeln var fel. Låg iofs inte perfekt på hästen heller..

Nej men det är ju individuellt det där också. Min häst hade en lite bredare rygg och då var Wintec den absolut bästa sadeln jag kunde hitta både för mig och hästen! Men nu harj ag sålt hästen och sadeln är kvar, någon som är intresserad? :smirk:

Jag har haft Griffin förut på min häst, allround och dressyr. Jag trivdes jättebra med dom.
Men hästen växte ur dom så jag var tvungen att sälja båda.

Köpte en ny Stübben och jag måste erkänna att jag sitter helt annorlunda och bättre i den, men det borde man oxå göra med tanke på priset :crazy:

Men jag tänkte försöka hitta en allround el hoppsadel i syntet men det var helt omöjligt helt plötsligt... Förut såg jag annonser om dom överallt. Men inte när jag väl behövde någon...
Så det blev en Stübben hoppsadel oxå.

Men jag gillar Griffins sadlar, tycker dom är sköna, lättsamma och hållbara. Så hade jag hittat någon sån begagnad med bred bom hade jag haft en sån idag.

Jag gillar syntetsadlar, de som håller god kvalitet kan vara lika bra som de i läder! Tycker de är sköna och att man få en bra sits i dom som vilken sadel som helst. En del syntetsadlar upplever jag dock som lite hala

Jag har haft mycket olika sadlar till mina hästar som sålts och bytts pga olika inriktningar och växande hästar och liknande. Just nu har jag en griffin hopp som ger mig bättre stöd än den pessoa jag hade innan och jag har just köpt mig en griffin haflinger/Cob dressyr och tycker att jag sitter mycket bra i den. jag hittar ditrekt balansen och den lodrätasitsen - till skillnad från den lemetex jag har haft innan och flera andra sadlar. älskar egentligen stubbensadlarna mest av alla emn att lösa en stubben dressyr är inget man gör näer man är arbetslös direkt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 964
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka