syntet sele från clifford

Sv: syntet sele från clifford

En travsele fungerar ju annorlunda än en maraton sele. Där ligger skaklarna löst i skakelhållarna, medans draglinorn drar fram vagnen.

En travsele surrar/klickar du fast skaklarna hårt så de knappt kan röra sig fram eller tillbaka-alltså kvittar det var du fäster en brösta, för skaklarna sitter som järnet och hästen måste hela tiden dra med dem. Egentligen är ju en brösta på en travhäst bara en säkerhet ifall nån rem skulle lossna på däckeln. Man kan säga att den håller fast däckeln från att glida bak.

travtraning.jpg

Här en bild från mitt gamla stall. Här ser du draglinorna som går genom rullar. De tränar nästan bara i djupsand så det krävs att hästarna kan dra vagnen med bogen och inte bara med magen. Hade det varit jag som kört här med min häst hade jag spänt draglinorna lite till.

Jag undrar vem du har pratat med? Kan det vara travfolk?
Vad ska du ha för rockard, och vad ska du göra med din häst? En travdäckel är relativt smal, klarar inte nån vikt på ryggen alltså. Max 5 kilo.
När du vet det, då kan du leta sele.

Jag berättar bara hur en sele ska fungera för att hästen ska ha en chans att dra rätt med sin kropp. Men vill du köra mest rakt fram nån dag i veckan, med en lätt speedcart utan backar, så funkar en travsele bra, tom med utan draglinor, men givetvis helst med.

Selarna från Cliffords är kompletta med draglinor. Det enda som inte fanns med var linhållare men det är ju en ganska billig detalja att ordna på egen hand.
Jag tycker att det är praktiskt med syntetmaterial som inte måste pedantskötas på samma sätt som läder. Det kommer inte att mögla om det råkar hänga lite fuktigt och det kommer inte att spricka om det hänger för varmt eller inte används på länge. Du kan tvätta det med vanlig tvål också.

Smaken är ju som baken, men om man inte siktar på att tävla jättehögt så är det enklare med en syntetsele än en lädersele och när det gäller passform och funktion så är den ju densamma.

Det är en rockard jag ska köra, typ 1 gång i veckan kanske.. Det är inte så backigt och sånt men det är klart, det är inte HELT plant överallt..

Vist finns det trav-förbyglar också? Bra/dåligt med dom?

Travförbyglar? Bra= lätta på tävling Dåligt=är inget man drar en vagn med.

Om du har en rockard så bör du ha en bra sele, med bred brösta och draglinor och svängel. Den är tyngre än en lätt speedcart och dylikt.

asså jag fattar inte vad draglinor och svängel är ens.. har aldeig sett nån ha det! Förstår att det är nått som gör att hästen får mer rörlighet, och att det är ett snöre man sätter från vagnen till selen (nånstans)..?

Hej!
Hästens bogar rör sig vartefter frambenen rör sig men skaklarna sitter fast och det betyder att selen måste röra sig istället = kan ge svavsår och obehag.
Svängel är som det låter, den svänger i takt med hästens steg så att selen får ligga stilla på hästen!
Och för att en svängel ska fungera måste man ha draglinor till den. Draglinor bör vara starka, likaså fästannordningen av svängeln, för det är det hästen drar hela vagenen med.
Så ett snöre är nog lite för klent att komma med!
:D :rofl:

Folk är oftast okunniga och kör med de billigaste de kan komma åt och tror gärna att körning är enklare än ridning!
Men körning är faktiskt farligare!
Man kanske tror att man kan köpa en billig sele, men jag tycker det är lika illa som att köpa en dålig sadel!
Draglinor och svängel samt baksele hör till det man inte ser i vardagen då folk tror att det inte behövs!
Lika gärna kan man ju rida med en dålig sadel oxå!

Skaklar med svängel
Draglinor

/Lisa

Ok, ja det är väl inge bra om det är dåligt för hästen, men jag har då aldrig sett nån med travsele ha sånt där? Men det kanske bara är för att jag inte har tittat nog noga?

Behövs verkligen en baksele också? Har hört att det bara är om det är massa nerförsbackar..

tar nog ett tag innnan jag kan börja köra om allt det här måste införskaffas:crazy:

Travfolk kör med lätta vagnar och bara en som håller tömmarna, så svängel har de aldrig, men linor och trissor har många!

Du verkar ha upptäckt att det inte bara är att åka ut en sväng, hästen måste ha bra utrustning och du måste ha bra kunskap om hur det ska sitta, funka och spännas innan. Det är lite mer jobb bakom en körtur än en ridtur :)

och ja, en baksele behövs om du bor i Skellefteå :) Var dit och körde en ponny för ett tag sen och utan baksele hade det slutat illa.

/jenny

Vet du inte vad trissor är mänska? :)

Det är hjul som de smala draglinorna travet använder löper genom, har precis samma effekt som en svängel, men passar bättre för högre farter och finns att köpa på travshopar vilket gör det enkelt att installera.

Vet du vad "block och talja" är? Trissor är samma som block. Ett hjul en lina löper genom för att minska friktionen.
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/21905.jpg här ser du linorna.

mvh jenny

Senast ändrad:

hehe nej det visste jag faktiskt inte :p Så jag måste köpa draglinor, svängel, trissor och baksele? och en brösta då...?

Rebby skrev:
hehe nej det visste jag faktiskt inte :p Så jag måste köpa draglinor, svängel, trissor och baksele? och en brösta då...?

Nej som tur är :) Du behöver en bred brösta till din travsele och ett färdigt kit från en travshop med linor och trissor, eller så gör du en svängel och gör egna draglinor av rep till. Om du vill kanske jag kan fixa bilder på hur mina draglinor och sånt såg ut? Eller så kan du få låna dem av mig, såg att du bodde i sk-å.
Din totala kostnad för bogfrihet bör bli ca 600 om du är händig eller känner nån som är händig. Baksele finns på granngården att beställa för 370 ca. Billigast i Sverige.

Nu utgår jag från travselen. Den är bättre än skitselen du fått låna, och den har skakelfästet mitt på magen på hästen och järn i däckeln. Du måste ha ett rejält däckelskydd under, i sympatex eller annat stadigt material eftersom du ska köra med rockard. Travdäcklar brukar vara rätt smala och kan ge skav på rygg om hästen har mycket manke/smal rygg.

Lycka till!

Bor du också i skellefteå eller? :) Ok, så bred kort brösta är bäst om jag ska ha det där andra till om ja kom ihåg rätt? Ja tror att jag kan göra en svängel, har en kille som jobbar på hydrauto och han kan nog fixa ihop nått :) Sen kan säkert mammas karl svetsa på den. Rep går ju också lätt att fixa.. Jag har ett däckelskydd redan iaf, men det va nån som sa att det kanske skulle va bra att ha ett "längre" för annars kanske gjorden skulle skava:crazy:

Men det låter ju inte som det kommer kosta så himla mkt iaf, det är ju bra. Har lite tajt om pengar :(

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: djezima
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• NPF- diagnoser och dagens skola
  • Hudvårdstråden 2
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur