syntet sele från clifford

S

SomethingCorporate

tänkte att jag skulle köpe en bröstsele (tedex) därifrån men tänkte fråga lite först.

cob hur stor är den selen?
hon är unghäst och när kan jag räkna att en cob sele passar?
(145 cm hög nu grov arab)
och kommer den passa henne? (kommer bli ca 155 cm hög)
svårt för er att säga kanske men hur anpassnings bar är selen?

jag är ny inom körning och för mig är selar och allt vad de heter en djungel.
kommer ta hjälp av kunnig när de kommer till att passa in den

sen en annan fråga
jag vill ha en sele som kommer hålla länge men vad jag vet kommer jag inte tävlings köra.
utan de kommer mest vara som komplement till ridningen.
räcker en tedex?
eller är de lika bra att lägga nån 1000 lapp till på en gång för att classic eller debut är betydligt bättre?

sen vet någon om selarna dom säljer är helt kompletta, dvs med draglinor och baksele också.
hittar ingenstans där de står.

Sv: syntet sele från clifford

Varför tittar du inte på en Ideal? Där ingår ju baksele och draglinor (har jag för mig), den är mycket snyggare och kostar väl ungefär lika mycket. Då får du ju en snygg lädersele, den i syntet tycker iallafall jag är grymt ful. Det enda som verkar bra med den tycker jag är den "svängda" (empathy??) bröstan, eftersom jag har en häst med "låg" hals, dvs inte mycket utrymme för en brösta.

Sorry, såg nu att Idealssele kostar en tusenlapp mer, men det tycker jag definitivt det är värt för att få en snygg sele som du dessutom kan tävla i om du senare skulle vilja det.

Jag tyck att man skall hålle sig till läder och inge annet. Det andre ser bare konstigt ut.

svar till alla:

Vad förvirrad jag blir.
Jag har härt så jäkla mkt bra om denna sele och att jag inte fick nått bra läder i denna prisklass. :confused:
Ideal selen, vart hittar jag den?

hur är den selen i storlek?
vad passar den för häst?

I tråden "Ponny tävlingssele" finns lite mer info ang Ideal selen och på denna sida, http://www.nor-pol.no/ , så finns det en lista på vilka storlekar på Idealselen som passar på vilka storlekar av ponnyer/hästar (under länken "Hvilken størrelse trenger jeg på Ideal seletøy"...) Ganska bra sida men på norska då förstås... :D

//M

Hej, jag kör en shettlandsponny och har provat att köra med en sele från clifford. Tycker den funkade jättebra. Den sele jag provade var en Debut.

*lånar tråd*

Jag tänkte köpa en bröstsele till mitt varmblod, bara för hobbykörning då, när man inte orkar rida o så. Men då blev en i stallet helt upprörd å sa "Jag skulle då ALDRIG sätta på mina hästar en sån!" Så jag blev som tveksam. Hon sa nått om att det blir fel muskler som arbetar, att dom bara drar med bringan typ..? :confused:
Så nu har jag börjat leta travsele för fullt, men ligger det någon sanning i det hon säger? För annars tar jag hellre en bröstsele, mindre komplicerad och billigare! :)

??? Denna människa, vad vet den om körning?

om du ska ha en travsele, så köp en bredbrösta till så du kan använda draglinor. Du behöver även en baksele om du hade tänkt göra helter eller köra i en nerförsbacke då o då.

Varför inte lägga pengarna på en sele från Cliffords eller equilex så får du hela kittet, och slipper köpa lösa grejer?

Selar som kostar under 1500 nya ska du undvika, de har fast brösta. Om din stallkamrat blev upprörd över en sån så håller jag med henne.

mvh jenny

snigelfarmor skrev:
om du ska ha en travsele, så köp en bredbrösta till så du kan använda draglinor. Du behöver även en baksele om du hade tänkt göra helter eller köra i en nerförsbacke då o då.

Varför inte lägga pengarna på en sele från Cliffords eller equilex så får du hela kittet, och slipper köpa lösa grejer?

Selar som kostar under 1500 nya ska du undvika, de har fast brösta. Om din stallkamrat blev upprörd över en sån så håller jag med henne.

mvh jenny

Det var nån sele från börjes vi kolla på, i nån katalog, men det var inte den precisa selen utan alla bröstselar hon menade! Tyckte absolut jag skulle skaffa en trav för då drog dom med hela kroppen.. Är själv väldigt dålig på selar, vet bara att när jag var liten och skötte om en ponny så hade hon bröstsele och hon verkade då inte ta skada av det?

Hade tänkt köpa nån beg. travsele, har bara 950/månaden. Så jag har inte råd med nån ny fräsig för 6000 :/

snigelfarmor skrev:
om du ska ha en travsele, så köp en bredbrösta till så du kan använda draglinor.

Selar som kostar under 1500 nya ska du undvika, de har fast brösta. mvh jenny

Okej, fast brösta?, bredbrösta?
Har bara hört talas om lång och kort hittills, visste inte det fanns så många val :crazy:

Men om några månader har du råd med en för 3500 från equilex. Sen antar jag att du eftersom du går i skla inte betalar hästen helt själv heller, om du lovar att klippa gräs hela sommaren får du kanske lika mycket som du själv sparar ihop till, det borde ge 5300, då får du en Ideal Harness från Börjes!

Bredbrösta är en kortbrösta, extra bred för träning. I den fäster man lösa draglinor av rep som går till svängeln på vagnen.

Bild på min brösta när jag körde med travdäckel.

Vill tillägga att i en travdäckel utan draglinor till, så drar hästen med magen!! Inte med hela kroppen, sånt ger gärna skav och hästen kan helt enkelt inte dra nåt annat än en lätt sulky på plant underlag. Så din kompis får läsa på lite om körning innan hon skriker högt.

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Spelar det nån roll om man har bred-kortbrösta eller bred-långbrösta? Har fått låna en sele nu, men den har ingen brösta så en sån måstet jag köpa..

Sen angående bröstselar; Har lånat en sån med, men är inte säker på vad det är för brösta som är en sån som är dålig, alltså en sån som ni kallar "skitsele"? Bild kanske? För ja misstänker att det är en sån..

Långbrösta blir samma funktion som "skitsele" Du "binder fast hästens bogar i skaklarna". Skaffa en kort bredbrösta och gör egna draglinor av rep. Jätteenkelt. Du måste förstås tillvera en svängel med, men även det kan vara enkelt om man inte har tummen mitt i handen.
Bröstan bör vara minst 5 cm, och skaffa gärna nån såorts sympatexöverdrag till för att ytterligare förstora bröstan so egentligen ska vara minst 8 till stor häst.

Antagligen har du fått tag i en billig bröstsele, eftersom ingen sa nåt om den :) man lånar inte ut sin sele hur som helst, det gör man bara med en "skitsele".

Jag tänkte på en sak till. Om du ska ha travdäckel, så får du inte spänna fast skaklarna så som man gör oftast. Skaklarna ska kunna röra sig i svängar, annars blir det stumt för hästen. Travhästar svänger inte så ofta.

mvh jenny

Va? Jag har hört av alla att det är jättebra att ha långbrösta? Med kortbröstan spänner man väl fast i däckeln, då blir det väl också stumt, precis som med skitselen?

Nej nej, vissa lata travstall gör så eftersom de inte installerat linor med trissor på sina vagnar. Det är ju helt meningslöst att fästa en brösta i däckeln.

Jag uppfattade som att du inte ska träna trav, utan ut och köra din häst i mark och skog. Då ska du ha draglinor, helst med svängel, men trissor/linor funkar det med.

Långbrösta är precis som att du fäster bröstan i skakeln eller maggjorden. Den tvingas likväl dra med magen/skinnet.

//jenny

ok.. Men alltså ja har pratat med många andra och dom säger att det är bra med det jag har nu, behöver bara köpa en brösta. Nu gör du allting så komplicerat för mig! Svängel, trissor?

Vad drar den med om den inte drar med magen då? Om bröstan sitter fast i skaklarna så drar den väl ändå med bogen?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: djezima
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka