Synfel, hörselskada hos häst?

E

_Elin_

Hur upptäcker man om en häst har synfel eller hörselskada?

:confused:

Kan man testa det hemma eller måste man låta veterinär utreda, och
hur gör veterinären då?

-och om en häst ser eller hör dåligt hur uppträder den då?

Sv: Synfel, hörselskada hos häst?

Hej
har ett fyra årigt sto som ser dåligt. Hon reagerar tex. på skillnader mellan solbelyst mark och skugga, mellan ljus och mörker och om något rör sej snett bakom hennes vänstra sida blir hon jätterädd.
Nu är inte reaktionerna så starka längre men när vi köpte henne som 1åring kunde hon kasta sej iväg och bli väldigt upprörd utan att det gick och förstå riktigt varför, de andra hästarna reagerade inte på samma sätt.

Sv: Synfel, hörselskada hos häst?

Man kan också testa att göra ljud bakom hästen och se om den reagerar oilka högt, på olika ställen etc..
Man kan släppa tex bomullstussar för att se om den tittar till eller föra ahnden mot ögat och se om hästen har "hotreflex", då ska man dock undvika att göra för mkt viddrag då det kan ge ett "falskt positivt" utslag..

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka