Symptom vid ovulering

wrangler

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av sto som visar yttre symtom vid ovulering?
Skulle det vara "möjligt"?

Igår när jag gick i stohagen och fällde (päls) betedde sig ett av stona mycket märkligt. Stod och snurrade på stället precis som att hon skulle lägga sig o rulla, några minuter senare stod hon och bukandades med huvudet lågt, blöt på ena sidan (trodde först det var svett, men förmodligen hade hon till slut lagt sig i snön o rullat för hon var bara blöt på en sida)

Tog in henne, tempade och kollade allt -trodde givetvis hon hade kolik eller något liknande. Väl inne blev hon snabbt normal igen, ingen temp, andningen lugnade ner sig, allt ok -släppte ut henne igen och hon drack vatten och var helt som vanligt, ställde sig med dom andra och solade (och har varit helt normal sen dess bäst att tillägga).

Jag har väntat på brunst på detta sto och hon har visat lite svaga tecken ett tag men jag har inte tyckt att det varit något att räkna med. Vid tidigare betäckningar har hon ibland visat full brunst men inte släppt till hingsten, utom vid en kort period som är lätt att missa, förmodligen runt ovulering. Hon är också väldigt känslig för miljö och allt runt omkring.

Gick och funderade på detta och tog sedan in henne och teasade henne för hingst ordentligt igen -voila, brunstig och redo - vi betäckte och det var inga diskussioner.
Varpå jag nu funderar på om hon kan ha visat yttre symptom på ovulering på detta sätt? Själv har jag aldrig haf några ston som man kunnat se det på (men jisses vilken bra hjälp DET hade varit) och jag har egentligen aldrig haft en tanke på att man skulle kunna se på utsidan på vissa ston när dom har ägglossning, eller om det ens är möjligt. Men hela "anfallet" var så skumt, och kortvarigt och hade jag inte stått brevid henne just precis då hade jag inte vetat att hon hade haft det över huvud taget. När det sen går att betäcka, vilket då varit svårt emellanåt troligen pga att hon bara "släpper till" vid ovulering.... ja då börjar jag undra!

Så nu vill jag veta, någon som känner till om detta är möjligt eller som har erfarenhet av ston som visar yttre symptom på ovulering. Nåt jag har missat?

Sv: Symptom vid ovulering

Mitt fullblodsto är blank i ögonen och har en speciell uppsyn när hon kommer ovulera.

Men i övrigt har jag inte sett eller hört nåt annat att se, men intressant!

Sv: Symptom vid ovulering

Ja jätteintressant!
Kan tänka mig att dom som känner sina avelsston väl kan se på vissa....som du. Men jag har inte hittat något om detta när jag söker runt o jag har själv aldrig hört talas om det men jag blev som sagt väldans fundersam nu när jag såg detta lilla "anfall". Jag vet ju själv hur jag mår när jag har ägglossning även om man inte kan jämföra hästar med människor, dom ändrar ju beteende under hela brunsten sas.

Tack för svar, hoppas fler svarar! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt sto i år med min kompis hingst, för eget ändamål. Och jag tänkte börja nu i maj så jag har några månaders...
Svar
6
· Visningar
1 598
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 141
Senast: Docka
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 087
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar