Symptom, sjukdom?

simba_112

Trådstartare
Jaha kära bukefalister!
Nu vill jag höra era tankar, råd och idéer.
Min ena hund har varit hos veterinären och opererat bort en knöl hon haft på tassen.
Passade samtidigt på att ta prover för allergier bla då hon kliar sig lite väl mycket.
Vi kan inte hitta någon ohyra, huden är fin trots kliandet.
Ingen av de andra hundarna kliar sig mer än normalt.
Hon har också en väldigt speciell lukt. Nästan lite söt lukt, svårt att förklara..
I övrigt är hon pigg och glad, bra aptit osv..
I väntan på provsvaren så går jag och funderar vad det kan vara..

Alltså:
Klåda
Söt lukt (från själva hunden alltså)
Och så den där mystiska knölen som vi nu då tagit bort (och skickat på analys)

Vad tror ni..?

Sv: Symptom, sjukdom?

Analysen på knölen ger ju förhoppningsvis svar på vad just det är. Det behöver ju dock inte ha något samband med resten.
Om allergitesterna visar negativt kan ju hunden fortfarande vara foderallergiker.

Att hela hunden luktar sött har jag aldrig hört talas om... Men öron kan ju lukta sött vid inflammationer etc...

Att hela hunden luktar sött har jag aldrig hört talas om... Men öron kan ju lukta sött vid inflammationer etc...

Det är det som jag tycker är så konstigt, att HELA hunden luktar sött! Jättekonstigt... något fel på öronen är det inte, då vi kollat dem.

Jag tror inte att knölen och klådan har något samband. Jag skulle tippa på någon typ av inflammation i huden som ger den söta lukten. Hur känns huden? Torr eller fuktig? Ser det rött ut någonstans?

Min ena jycke har misstänkt kvalsterallergi "light" och har ätit kortison mot det i höst. Pälsen var dock mer eller mindre förstörd och huden var lite mjällig på sina ställen så vet trodde att han hade fått någon infektion i huden också. Jag schamponerade med Malaseb, och huden såg ganska snart mycket friskare ut. Efter att han blev opererad nu förra månaden så var jag tvungen att sätta ut kortisonet för att han skulle kunna äta smärtstillande, och jag har faktiskt inte behövt ge kortison igen. Klådan är som bortblåst. Så kanske var det bara infektion i huden hela tiden?

Söt lukt så tänker jag på en infektion med jästsvamp (det kliar!) men det borde veterinären ha hittat om det gjordes en cytologi och skrapprov. Även en bakteriell infektion ses på en cytologi.

Ser huden och pälsen normal ut? Hur ser det ut hos de andra hundarna? Har du flera djur hemma? Har de några symptom? Har du eller någon i familjen några problem med huden?

Till alla;
Pälsen är fin och tjock (förutom det att hon precis nu gått in i fällning, vilket är helt i sin ordning), huden under är också fin, inget torr, mjällig eller irriterad på något vis.
Vi har tre till hundar och ingen av dem har visat tecken till klåda och då sover de gärna tätt intill varandra.

Infektion i huden låter ändå ganska logiskt, men som sagt borde det synas på provsvaren i sådana fall.
Både jag och veterinären tycker ändå det är ganska underligt att huden och pälsen är så fin trots kliandet..

En bakteriell infektion brukar ofta synas!
Troligtvis har hon någon form av allergi. Jag har själv en allergihund som alltid är superfin i pälsen och hudproverna (skrap och cyto) är alltid negativa.
Vid allergi kan det vara lite så, vissa hundar kliar sig jättemycket och har fin hud medan vissa hundar ser helt förskräckliga ut men knappt kliar sig alls.

Kan iofs vara rävskabb hon har också, det kliar rejält och är svårt att hitta på skrapprov! Man brukar behandla med en kur Stronghold, försvinner klådan var det rävskabb hunden hade. Försvinner inte klådan är det något annat. I ditt fall då troligtvis allergi om nu allt annat uteslutits och då är en eliminationsdiet nästa steg...

*KL*

Har nu fått svar på proverna!
Knölen visade sig vara en tumör, dock en godartad sådan, tack och lov:laugh:

På blodprovet visade hon positivt för inomhuskvalster:crazy:
Är ändå glad att det "bara" var det så attdet inte även var pollen osv.
Så nu plötsligt längtar vi efter vår och värme så ytterdörren kan stå öppen hela dagarna:D

Skönt att det inte var något värre!!:laugh:

Får jag fråga hur knölen såg ut?
Båda mina hundar har fått en varsin konstig knöl...:confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 089
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 619
Senast: Fibusen
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 290
Senast: Turelur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen