Symptom på sköthäst - erlichias?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Popplin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 733
P

Popplin

Hejsan. Jag har de senaste åren haft hand om en släktings häst.
Den har den senaste tiden varit halt på olika ben, kommande och gående, hade en period då den ej åt med samma aptit som förr, och stod mest och hände i hagen.
Efteråt har hon fortsatt att halta på olika ben, snubblar mycket om man är ute och går med henne, och är allmänt stel i hela kroppen. Det kommer och går i vågor så att säga, men hon är aldrig riktigt bra.
Hästen är nu 24 år gammal (sv. travare som aldrig startats) och ägarna menar att hon "bara är gammal" och vill därför inte tillkalla ngn veterinär.

Jag hoppas därför på lite svar och meningar kring detta.. har jag något att gå på så kanske jag kan övertala ägarna att ta dit en veterinär.

Min tanke är borrelia/erlichias, eller ngn ledinflammation så att hon behöver en riktig kur.. Jag vet däremot inte så mkt om dessa sjukdommar och undrar vad de normalt sätt har för symptom? Andra förslag är så klart också välkommna.

Mycket tacksam, Lina

Sv: Symptom på sköthäst - erlichias?

Din misstanke är välgrundad.
Tempa hästen varje dag, samma tid och inte direkt efter den har varit ute och rört sig. Ett annat symtom är ögoninflammation.

Obehandlad infektion läker ut så småningom eftersom hästen bildar antikroppar, kanske därför ägaren inte vill kosta på provtagning och ev. behandling på en så gammal häst.:(

Om du vill läsa mer, gå in på SLU:s sida Hippocampus.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Symptom på sköthäst - erlichias?

Tack du.. Jag ska hålla koll på henne.. Hon verkar inte allt för kry, och även fast hon är gammal så tycker jag nog att man borde hjälpa henne så gott man kan.

Många tack för svaret.. =)

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 326
Senast: mily
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 576
Senast: LaMaya
·
E
Övr. Hund Konstiga och blandade symptom, vad kan detta vara nu då? :confused: Nu är det något konstigt med vår ena hund. Han är 8,5 år gammal...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Egonson
·
V
Hästvård Jag hörde nåt så intressant i dag. Som ni säkert också upplevt så verkar det finnas en hel del olika teorier och åsikter om... 2
Svar
23
· Visningar
1 791
Senast: aker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?