Symptom på Hästinfluensa?

L

Lord Owen

Vad är de typiska symptomen på Hästinfluensa?

Tack för svar! :bow:

Sv: Symptom på Hästinfluensa?

Det är väl alla typer av förkylnings symtom .Har du ingen bra bok att läsa i ?

Saken med hästinfluensa är ju att om man vaccinerat den mot influensa så visar den många gånger inga tecken förrän den hunnit smitta andra hästar.Därför är det egentigen inte bra att vaccinera mot detta då det inte skyddar mot influensa utan bara tar bort mer symptom så det blir lindrigare.Detta är nog skälet till varför tävlingshästar smittas, hade man inte vaccinerat hade man sett tecknen å int dragit med hästen på tävling.Vaccinerig är en dum regel enligt många veterinärer å jag håller nog med.

tittilo skrev:
Det är väl alla typer av förkylnings symtom .Har du ingen bra bok att läsa i ?

Nej, hittade ingen bok där det stod. (Har ett skitdåligt bibliotek :( )

chrysler skrev:
Saken med hästinfluensa är ju att om man vaccinerat den mot influensa så visar den många gånger inga tecken förrän den hunnit smitta andra hästar.Därför är det egentigen inte bra att vaccinera mot detta då det inte skyddar mot influensa utan bara tar bort mer symptom så det blir lindrigare.Detta är nog skälet till varför tävlingshästar smittas, hade man inte vaccinerat hade man sett tecknen å int dragit med hästen på tävling.Vaccinerig är en dum regel enligt många veterinärer å jag håller nog med.

Men fastän de är vaccinerade och får en lindrigare variant så visar de väl sympotm? Vad är det, feber (hur hög?), hosta, apati? Behöver en vaccinerad häst fortfarande vetrinärvård om den fått influensan?

Jag anse att vaccinationstvånget inom ridsporten är bra och anser att problemen är mkt mindre där än i travsporten, alla veterinärer jag diskuterat saken med är överens med mig.
De flesta vaccinerade hästar blir varken sjuka eller smittbärare.
PL

Lord Owen skrev:
Vad är de typiska symptomen på Hästinfluensa?

Tack för svar! :bow:

Skyhög feber!!! min häst hade 42grader när termometen bara hade varit inne 30 sek (ska vara inne 3 minuter, men jag blev så paff så jag slutade tempa och ringde vet direkt)
Hosta har de oftast också, med gult eller grönt slem. Ganska segrinnande.

Tinen skrev:
Skyhög feber!!! min häst hade 42grader när termometen bara hade varit inne 30 sek (ska vara inne 3 minuter, men jag blev så paff så jag slutade tempa och ringde vet direkt)
Hosta har de oftast också, med gult eller grönt slem. Ganska segrinnande.

Gäller detta för vaccinerad häst eller för ovaccinerad häst?

Lord Owen skrev:
Gäller detta för vaccinerad häst eller för ovaccinerad häst?

Symptomen är nog den samma på båda!
Min häst var vaccinerad efter alla konstens regler med fick fluensan i alla fall! så jag har blivit lite skeptisk till det där med vaccination överhuvudtaget, vet fler som har råkat ut för samma sak. :confused:
Men min häst var vaccinerad och detta var symptomen för henne! skyhögfeber och hosta med segt gul-grönt snor..

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: maddie202
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
555
Senast: Cambrie
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 727
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?