Symptom och vad gör man??

A

alicen

Hej igen ;)

Nu har jag ännu fler fråger;
Vad är symptomen och vad ska man göra om hästen får någon av dessa sjukdomar:

1. Kolik
2. Fång
3. Kvickdrag
4. Mugg
5. Hovböld

Sen vill jag gärna veta fler sjukdomar om ni bara har lust att skriva namnen på dem :laugh:
Tack på förhand!:banana:

Sv: Symptom och vad gör man??

Gå till biblioteket och låna Håll hästen frisk av Sevelius el liknande bok. HH

Säger som Helena, läs Håll hästen frisk :) Bra bok som jag har ett antal sönderbläddrade ex av hemma :p

Tror oxå att läsa nån bok är bra :) men kan skriva lite det jag vet :)

Kolik: symptom: hästen är orolig, svettas, vill lägga sig, äter inte, ser hängig ut, magen är tyst, hästen kan även sparka mot magen osv.

Beroende på hur allvarligt det är såklart, ibland räcker det att ut och gå ett tag och hästen pruttar, och sen är det bra. Ibland måste vet ut och ge parafinolja, är det allvarligt kan hästen behöva opereras!

Fång: hästen försöker avlasta benen, står med frambenen framför sig, varm i hovarna och öm i hovar.

Har faktiskt inte så stor koll på vad man ska göra i det akuta skedet (har aldrig varit med om att en häst fått fång), förutom att ringa vet...

Kvickdrag ? har aldrig hört det ...

Mugg: Hästen får som skorvar i karleden, är vanligt att hästar får det när det är lerigt ute, de kan även visa sig som en störning pga. något foder, ett sår kan även "bli" till mugg...

Hur man behandlar det finns det typ 1000 olika sätt ;) men det jag tkr funkat är vetriderm schampo, lr zinkpasta...

Hovböld: Hälta, öm i hoven

Har aldrig varit med om en hovböld heller, men jag har för mej att den ska skäras upp, skulle ringa vet!

Finns säkert mer att tillägga på alla, och finns säkert de som har mer koll på sånt här än mej :)

Men det är ju bättre att ringa och prata med en vet om man är osäker på om det är något fel med hästen :)

Tack så jätte mycket för svaren!:laugh:

Kvickdrag är typ allrgi mot damm eller något sånt, tror jag :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 847
Senast: maddie202
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024