Sv: Symptom och vad gör man??
Tror oxå att läsa nån bok är bra
men kan skriva lite det jag vet
Kolik: symptom: hästen är orolig, svettas, vill lägga sig, äter inte, ser hängig ut, magen är tyst, hästen kan även sparka mot magen osv.
Beroende på hur allvarligt det är såklart, ibland räcker det att ut och gå ett tag och hästen pruttar, och sen är det bra. Ibland måste vet ut och ge parafinolja, är det allvarligt kan hästen behöva opereras!
Fång: hästen försöker avlasta benen, står med frambenen framför sig, varm i hovarna och öm i hovar.
Har faktiskt inte så stor koll på vad man ska göra i det akuta skedet (har aldrig varit med om att en häst fått fång), förutom att ringa vet...
Kvickdrag ? har aldrig hört det ...
Mugg: Hästen får som skorvar i karleden, är vanligt att hästar får det när det är lerigt ute, de kan även visa sig som en störning pga. något foder, ett sår kan även "bli" till mugg...
Hur man behandlar det finns det typ 1000 olika sätt
men det jag tkr funkat är vetriderm schampo, lr zinkpasta...
Hovböld: Hälta, öm i hoven
Har aldrig varit med om en hovböld heller, men jag har för mej att den ska skäras upp, skulle ringa vet!
Finns säkert mer att tillägga på alla, och finns säkert de som har mer koll på sånt här än mej
Men det är ju bättre att ringa och prata med en vet om man är osäker på om det är något fel med hästen