E

Essepesse

syftet med galoppombyten och serier, finns det ens några? jag har lusläst varenda bok jag har men det står inte varför byten och serier är bra att göra osv. jag kan inte heller komma på nåt..

Sv: syftet

bra om man vill byta riktning! förmodligen därför man började med det, i en stridens hetta har man inte tid att gå ner i skritt och fatta ny galopp..

Galoppombyten är väl snarare ett kvitto på att hästen är i balans och samlad och har väll egentligen inget syfte i sig själv. Förutom som Centaur säger, det är praktiskt att göra när man vill byta varv/riktning.

Tänkte prexis skriva samma sak, jag har hört någonstans, någongång att byten ska vara lösgörande.

kan du utveckla det lite eller tipsa om bok/länk? :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 580
Senast: Nevermind
·
Kultur Visst finns det några andra histrorienördar här? Jag läser det mesta i populärlitteratur om forntiden i Sverige (stenåldern tom...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Angel
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar